Vilka regler har ni hemma? Barn mellan 2 och 7 ca
I bland känns det som att vi är hårda härhemma med våra barn men reglerna vi har fungerar bra.
Vilka regler har ni hemma?
I bland känns det som att vi är hårda härhemma med våra barn men reglerna vi har fungerar bra.
Vilka regler har ni hemma?
Regler?
Inga särskilda förutom vanligt folkvett.
Vad har ni för regler då?
Regler och regler- nja, folkvett har vi ju och typ begränsning av tv samt tider när man ska komma hem osv...
Det är ju miljontals små regler man oftast inte tänker på som att vi sitter vid bordet och äter. Berättar vart vi ska innan vi går någonstans, tv och dator efter kl 18, i säng vid en viss tid, inget pianospel före 7 på morgonen, godis på lördagar, ställa skorna i skohyllan på kvällen (på dagen är det ok att de står framme)...
Lite allmänt hyfs kanske. Och självklart gör vi undantag från alla regler ibland. Barnen är 5, 7 och snart 9 år.
Sen är ditt äldsta 4 år ts och att då sätta gränsen vid 7 år på din tråd är ju helgalet... Skolbarn har ju automatiskt fler krav på sig än småbarn!
Har samma "regler" som grodan81 bortsätt från att hos oss ska skorna ALLTID stå i hyllan...
Regler och regler... Normalt folkvett typ. Helt naturliga saker för att man ska kunna leva med andra människor helt enkelt.
Godis på lördagarna (svårare att hålla för mig och maken än för sonen), plocka bort leksaker och prylar på kvällen innan sängdags (också svårare för mig och maken...), borsta tänderna morgon och kväll. Det är väl ungefär det.
Ursakta, vadå 4 år?
Jag undrade lite allmänt vilka regler folk har hemma för sina barn. Typ regler vid matbordet, får de springa inomhus? Skrikande?
De får springa inomhus om det inte stör någon och är de inne själva får de även skrika inne, är vi fler hemma får de gå ut om de vill skrika... Det är ge och ta. Tycker vi att de har för högt ljud på tv:n ber vi dem sänka, tycker de vi har för högt ljud på stereon ber de oss sänka.
Och man sitter kvar vid bordet tills man ätit färdigt, har man gått från bordet får man inte mer mat. Når man inte maten ber man och då skickar den som sitter närmast.
Inget märkvärdigt alltså...
Men hoppsan, kan inte påminna mig om att vi har några regler. Normalt folkvett är väl en ständig process att mata in men skulle inte klassa dessa som regler utan snarare hyfs. Resterande skulle jag klassa som rutiner som ständigt utvecklas och aldrig består. Med andra ord, skulle jag få i uppgift att skriva upp de 10 viktigaste "reglerna" i hemmet så skulle jag bli tämligen handfallen. Är det sommarlov/helg/förskola så agerar vi på olika sätt helt enkelt. Finns inga bestämda tider som ständigt gäller, måltider kan ske i kök/matbord i vardagsrum/veranda och då är det olika rutiner runt måltiden. Inget är bestående utan ständig utveckling efter barnets utveckling, men då har jag dock en två och en fyraåring.
Ursakta, vadå 4 år?
Jag undrade lite allmänt vilka regler folk har hemma för sina barn. Typ regler vid matbordet, får de springa inomhus? Skrikande?