• Osco

Mamman skrämmer barnen!

Vad gör jag med detta stora problem??:

Jag lever med en man som har två barn, 7 och 6 år, sedan ett tidigare förhållande.
    Barnens mamma har vid flera tillfällen betett sig mycket märkligt. Men det är en sak som gör mig väldigt arg. Hon skrämmer barnen. Vid ett tillfälle, då vi skulle åka utomlands på semester hade hon sagt till flickorna att hon inte ville att de skulle åka. Hon skulle komma att sakna dem SÅ mycket. Hon grät och talade om för dem hur mycket hemskt som de kanske skulle råka ut för. Flygplanet kunde störta, någon främling kunde röva bort dem, de kunde ramla ner i djupa hål i marken etc etc. Min sambo fick jobba hårt för att få tjejerna glada igen. Det tog lång tid att få dem "starka" efter detta. Vad gör man/sambon/jag? Jag vill inte att hon ska fortsätta på det här sättet!?

• Svar på tråden Mamman skrämmer barnen!
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Självklart är det inte bra med en mamma som lägger ut sin ledsnad och oro på sina små barn så att de också blir rädda. Men som du säkert också vet kan vi som människor  inte ändra på andra, bara på oss själva. Gör vi det så kan det ibland medföra positiva förändringar även hos andra.
    När barnen är hos dig och sin pappa kan ni hantera barnen på ett så moget och bra sätt som möjligt. I detta ingår att visa förståelse för "mamman" och hennes svagheter. Tex kan ni säkert hjälpa flickorna genom att förklara för dem varför mamma säger som hon gör om flygplan som störtar osv. Säg att hon gör så här därför att hon tycker så mycket om dem och vill att de ska ha det så bra som möjligt. Och förstås för att hon saknar dem så mycket när de är borta.
    Förklara också ganska kort och konkret att farorna som mamma utmålar inte är så verkliga utan att hon gör det mer för att hon är ledsen  och att det går över.
    Det kan ju ligga mycket bakom mammas reaktion. Antingen har hon alltid varit en orolig person, eller mer troligt, så reagerar hon på separationen och på att du finns med i bilden och får vara med hennes flickor när hon inte får det. Hon kanske inte har ekonomi att åka på semester på samma sätt etc. Detta är bara förmodanden som förstås inte ska tas med flickorna, utan mer ska ge en förståelse för mammas beteende.
    Ge hennes reaktioner lite tid så kommer de säkert att normaliseras och träna på förståelse snarare än förtrytelse.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• Osco

Tack för ditt svar.
     Jag känner att vi har gjort exakt så som du skriver så det känns jättebra.
     Fint att du kunde svara.

Svar på tråden Mamman skrämmer barnen!