• Anonym (tänkteinte)

Tips på billig mat för ett födelsedagsfirande!

Maken fyller år om några dagar, och vi har bjudit hit några vänner och familjen på kvällen efter arbetet. Dum som jag är tänkte jag inte på att detta automatiskt innebär även middag då de flesta kommer vid 17. Tårta och fika har jag redan fixat, men nu måste jag ju komma på någon bra mat eller något matigt att bjuda på. Vi har ingen bra ekonomi denna månad. Som jag skrev så tänkte jag inte på detta och kunde därför inte spara lite pengar för några veckor sedan...

Så, kom med era bästa billiga tips på något matigt att bjuda på!  

• Svar på tråden Tips på billig mat för ett födelsedagsfirande!
  • Zargenta

Ravioli är billigt, enkelt att piffa upp med lite färsk basilika som du klipper ner och har i riven ost och lite ost ovanpå och gratinerar i ugnen istället! För lite extra sting, släng i lite tabasco för att ge hetta! Supergott billigt enkelt

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Anonym

Hur mycket pengar har du att lägga på mat och hur många gäster?
    Det är lättare åt det hållet.

• Anonym

Pajer eller lasagne funkar alltid och är billigt.

• Ema86

paj är ju kanon. det mesta till degen har man oftast hemma redan.

oså kan man göra olika smaker så att det finns o välja mellan så alla får nåt som dom gillar.
    skinka, köttfärs, ost..  

• enmamma

Pastagratäng med vitsås och köttfärs.
    Om någon av er har gott om tid, ett gott bröd och soppa.

• kattm

Paj, precis som flera redan skrivit. Lätt att variera och välja vad du vill ha i. Sedan bröd och en sallad till. Det är ju säsong för vitkål och morot, billigt och nyttigt. Riven vitkål, riven morot och finstrimlad röd paprika är ju en klassiker.

En god soppa med hembakat bröd. Soppan kan du göra matig med rotfrukter som potatis och morot, och sedan ha lite annat i som smaksättning. Arlas variant på gulaschsoppa med extra potatis tillsatt har jag ätit på middag hos bekanta när de hade många gäster och inte så god ekonomi, det var jättegott.
    arla.se/Default____17653.aspx

Om du hittar billig köttfärs (och gästerna äter kött), testa Allt om Mat:s färspanna (har blivit en standardrätt hemma hos oss, och flera kompisar har tagit del av receptet (speciellt de som jagar själva och därför har älgfärs)):
    www.alltommat.se/recept/Farspanna-12954

• sasty

Enkelt tilltugg under kvällen är att dj tar tunnbrödrulle, smetar gott på.. Rullar ihop och skär i skivor! Jag brukar använda pepparot och skinka ex

• Tittij

Gulashsoppa som du kokar på billigt kött tex högrev. Ett kilo högrev kan man få för 49 kr.
    Då borde du klara mat till gästerna på cirka 150 kr! (ska ju till lite paprika och annat oxå)

Annars kan man ju köpa bilig köttfärs. Jag köpte  nötfärs på ICA idag för 39 kr kilot! Då kan du göra lasagne, köttfärspaj, nån god pastasås eller vad sjutton som helst

• Neville

slänger in ett tips här som jag ofta använder mig av när vi har besök. Säg, nyår ex.

Jag gör en köttfärssås, lite kryddstarkare, gärna med vitlök, inte jätte såsig, utan mer lök större tomat bitar och lite blandat. Delar stora paprikor och fyller dem med röran, slänger på lite ost och in i ugnen. till det serverar jag ris, med lite kryddor i, en sallad och tzatziki ( eller hur det stavas ) det kostar inte mycket att slänga ihop en sån middag, smakar förbaskat gott och ser jätte fint ut!

• Anonym (tänkteinte)

Ett stort tack för era tips, allting låter ju som något som kan funka (och är gott!). Det lutar åt att det blir paj ändå, en köttfärspaj och en ost/skink paj =) Vi blir inte så många, ca 7 stycken så det borde räcka, och vi kommer undan ganska billigt. 

Återigen, tack! 

• MammaTove

Vi gör pastasallad till vårt kalas imorgon, både för att det är billigt och gott..
    Paj är också ett superbra alternativ! 

Svar på tråden Tips på billig mat för ett födelsedagsfirande!