• glenda

varfor inte skamma bort sina barn?

Hej. Jag ar ganska ny har (min forsta tradstart!) sa forst och framst ber jag om ursakt for avsaknaden av svenska bokstaver: jag bor utomlands och jag har inte lyckats andra mitt keyboard till svenskt pa over 10 ar, sa jag tror inte att det kommer handa, forlat.

Jag ar 25 dagar fran mitt forsta barn, och min plan ar att foda barnet i england och flytta till sverige om ungefar ett ar... innan barnet blir engelskt... Glad

Eftersom jag inte har bott i sverige pa lange borjade jag lasa familjeliv for att vanja mig vid hur svenska foraldrar ar, och en installning som jag sett lite har har och var ar att "vi har pengar, varfor inte spendera mkt pa barnet och kopa det finaste / precis vad han/hon vill ha?"

Jag tanker val lite mer praktiskt, och aven om jag hade obegransat med pengar skulle jag tanka till lite extra innan man skammer bort barn - for det ger inget gott exempel for framtiden. Om man far ett barn att tro att man kan fa allt man vill ha utan att jobba for det har det ju samma effekt som att inte lara barn att stada, diska, laga mat, skota ekonomin... Alltsa inte bra uppfostran. Hur vanligt ar det har i SVerige? Ar det det som ar "Curling"?

Tanker ocksa pa barnvagnssituationen: nar jag var i Stockholm senast sa tror jag inte att jag sag nga andra vagnar an bugaboo - men det kan omojligt vara sa att ALLA svenska foraldrar har rad med en barnvagn for 13000 sek... Lanar folk for att "keep up with the Jones's"? Eller hur funkar det dar?

Och generellt, ser dom har foraldrarna ner pa foraldrar som inte haller pa sa har? Bara sa jag vet vad jag har att se fram emot...

• Svar på tråden varfor inte skamma bort sina barn?
  • Lenora

Det enda jag har att komma med är att alla mina tankar och ideer om hur "barnuppfostran" skulle vara gick helt bort när den lilla underbara varelsen kom till världen.

Grattis och hoppas att allt går bra. Var inte orolig för att skämma bort ditt barn i början. Ju mer kärlek och närhet desto bättre! De mesta materiella saker i början är helt onödiga dock.

Jag valde för övrigt att stanna i England, var bor du? 

• glenda
    Lenora skrev 2011-09-17 02:20:35 följande:
    Det enda jag har att komma med är att alla mina tankar och ideer om hur "barnuppfostran" skulle vara gick helt bort när den lilla underbara varelsen kom till världen.

Grattis och hoppas att allt går bra. Var inte orolig för att skämma bort ditt barn i början. Ju mer kärlek och närhet desto bättre! De mesta materiella saker i början är helt onödiga dock.

Jag valde för övrigt att stanna i England, var bor du? 
    Tack. Jag bor i London sedan 11 ar. Jag har sett fram mot att flytta tillbaka till Sverige, men borjar redan fa kalla fotter for jag vet inte hur mkt som andra foraldrarna kommer att domma. Mitt barn kommer inte vara helt vitt till exempel - jag tror jag skramde upp mig lite genom att lasa vad folk pa Flashback tycker om bandbarn... Dom ar ju extrema, men finns ju pa riktigt ocksa!
  • Jennifer 060828

Vadå? Måste man vara vit för att bo i sverige eller varför kan ditt barn inte bo här?

• glenda
    Jennifer 060828 skrev 2011-09-17 02:35:17 följande:
    Vadå? Måste man vara vit för att bo i sverige eller varför kan ditt barn inte bo här?
    Som sagt, jag har inte bott dar pa lange sa jag vet inte riktigt hur det har andrats, men nar jag gick i lag/mellanstadiet (inte allt for langt fran Stockholm) hade vi tva svarta barn i skolan - dom kallades "neger camilla" och "neger stefan", och jag vill helst att mitt barn inte ses som sa... speciell, om du fattar vad jag menar.

Och jag borde inte ha last sa mkt om vad Flashback tycker om blandbarn, det skramde upp mig. (Blandbarn gillas inte av MANGA pa Flashback, och aven om jag vet att dom ar extrema sa ar min poang att dom finns pa riktigt ngnstans, folk med sana asikter.)
  • Litet My
    glenda skrev 2011-09-17 02:47:09 följande:
    Som sagt, jag har inte bott dar pa lange sa jag vet inte riktigt hur det har andrats, men nar jag gick i lag/mellanstadiet (inte allt for langt fran Stockholm) hade vi tva svarta barn i skolan - dom kallades "neger camilla" och "neger stefan", och jag vill helst att mitt barn inte ses som sa... speciell, om du fattar vad jag menar.

Och jag borde inte ha last sa mkt om vad Flashback tycker om blandbarn, det skramde upp mig. (Blandbarn gillas inte av MANGA pa Flashback, och aven om jag vet att dom ar extrema sa ar min poang att dom finns pa riktigt ngnstans, folk med sana asikter.)
    Hej på dig

Har själv 2 blandbarn (svensk/indiska) har bara hört positivt om det (utom av en 16 åring på Lunarstorm för 5 år sedan när det fanns)

Kan glädja dig med att de allra flesta inte är som på Flaschback, man blir riktigt mörkrädd av att läsa deras rasistiska trådar, dock är det inget jag mött irl på det extrema sättet.

Jag själv räknas väl som medelklass så att säga, i min bekantskapskrets har vi nog ganska "vanlig" uppfostran, och barnen får tex både nytt och begagnat, gäller även barnvagnar och dyl.

Ang att skämma bort barnen med nya prylar hela tiden tror jag det är väldigt olika men de flesta tror jag inte curlar halvt ihjäl sina barn...sedan finns det ju de också (iaf här på FL) som aldrig skulle kunna tänka sig att inte ha de bästa och nyaste märkesgrejerna också och barnen skall promt ha platt tv, dvd och dator på rummet från 3 års ålder, men som sagt de flesta är inte så.

Min 6 åring tex får en del saker men han måste också "förtjäna" dem och vänta lite, inte bara "få för att jag har råd" vi pratar även mycket om vad saker kostar osv...nur har han iofs diagnos så jag har varit extra tydlig i såna saker just för att han skall lära sig något nyttigt samtidigt. Minstingen är bara 1 månad än så länge så hon får vara curlad än så länge =)
  • Litet My
    Jennifer 060828 skrev 2011-09-17 02:35:17 följande:
    Hej, ikväll igen =)

Verkar som TS läst på Flasshback, enligt en del där skall man tydligen vara vit, och blandbarn resultatet av en "sjuk blandrasavel" från en vit rasförädrare och en "neger-hona"...ungefär på den nivån ligger en del trådar där. Så jag kan förstå utav det att TS undrar...som tur är så tror jag de allra flesta inte ser det så =)
  • Ramborg

Jösses... TS läs inte Flashback, sådär är folk inte på riktigt.

Och apropå det materiella: Vi har köpt en barnvagn (inte Bugaboo) och två klädesplagg nytt till vår bebis. Resten begagnat, och ingen har sagt något om det eller ens hintat om att det skulle vara något fel. Sånt beror väl på vilket umgänge man skaffar sig antar jag.

Lycka till och välkommen hem!

• SchumiFerrari

Man kan köpa begagnat.. Då kan man få tag på en Bugaboo cameleon för mellan 3000-7000. Då brukar det vara ganska mycket tillbehör till de för 7000... Sedan kan du få tag på en Bugaboo Frog för max 4000 och den är nästan exakt likadan. Så alla i Sthlm som går omkring med Bugaboo har inte köpt sina nya...

• Flickan och kråkan

Men varför så bekymrad över vad andra anser om vilka prylar man har? Vi har inte använt vagn alls till våra barn. Har väckt mer nyfikenhet hos andra människor och föräldrar än något annat.

Sedan har ju inte "bortskämd" att göra med antalet prylar. Bortskämd blir ett barn om det aldrig får möta motgångar eller aldrig får uppleva gränssättning och det är framför allt ett socialt problem inte ett "pryl"-problem. Det beror huvudsakligen på att föräldrar är konflikträdda. Ett barn blir inte mer bortskämt för att det får ett par byxor som kostar en tusenlapp mer än ett annat par. Om barnet däremot får det enbart för att föräldern inte vågar säga nej........då har man ett problem som förälder.

Vi har två täta barn. Ingen barnvagn, mycket ärvda kläder, inga egna barn rum - vi samsover. Har aldrig mött några som helst kommentarer kring detta......förutom nyfikenhet på vårt bärande   

• emmajohansson

Hejsan!

Jag är precis som du boende i England och väntar mitt första barn, har till och med gått över tiden en dag nu! Vi planerar också att flytta till Sverige om ett år eller så när barnet är lite större.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för Sverige vad det gäller curling och dyra barnvagnar - den snobbiga överklassen finns överallt, det viktigaste kommer ju alltid att vara att skämma bort barnet med din tid och kärlek. Det finns billiga och bra alternativ även i Sverige. Precis som i England kommer det alltid att finnas de som inte håller med dig om din syn på barnuppfostran/dyra gadgets osv.

Vi vill flytta till Sverige av flera anledningar. Den fantastiska naturen, allemansrätten, jämställdheten, det växande genustänket, skola, vård och omsorg och så vidare. Dessutom har jag större delen av min familj utanför Göteborg.

Jag är uppvuxen utanför Göteborg och tycker angående blandbarn att du kan andas ut. Jag (helsvensk/vit) växte upp i det mångkulturella Sverige och har nästan bara bra erfarenheter. Min nära vän som har rötter i Gambia har alltid känt sig välkommen och inte alls på något sätt mindre svensk än någon annan.

Håller också med frösöblomster i hennes tankar kring bortskämdhet.

ha det fint!

• glenda

Tack for svaren!

Det kanske verkar lite fanigt att bry sig om vad folk tycker/, men det ar mest att jag vill ha lite koll pa vad jag kan vanta mig.

Jag tankte mest anvanda sele sjalv... och jag har kopt en gammal emmaljunga for £70 Glad

Svar på tråden varfor inte skamma bort sina barn?