Inlägg från: Bobo0501 |Visa alla inlägg
  • Bobo0501

B eller C-ponny?

Har efter mycket funderande beslutat att köpa en ponny till min 10-åriga son. Får råd från alla håll men råden går isär. Någon tycker att jag ska köpa en maxad B-ponny, andra tycker en maxad c-ponny. Sonen är 138 cm lång med långa ben och ganska muskulös. Idag har han en B-ponny på halvfoder som han tränar både hoppning och dressyr med. Den är 115cm hög och är nog snart urvuxen. Han har tävlingsambitioner i både dressyr och hoppning och han vill kunna tävla lite ganska omgående. Tänkte därför köpa en ponny som kan en del. Vad tycker ni???

• Svar på tråden B eller C-ponny?
  • Bobo0501

Att fortsätta med foderponnyn är helt uteslutet eftersom den varken är vaccinerad eller slutmätt och därför bara kan tävlas i klubbens egna tävlingar.

Kan ju tillägga att han har en lillasyster på 6 år som också rider och det vore en fördel om hon också kan rida på hans häst då och då.

Jag kan överhuvudtaget inte rida så mej behöver vi inte tänka på när vi väljer storlek på ponny . Hans enorma hästintresse kommer verkligen inte från mej, även om jag nu lärt mig hantera en ponny hyfsat efter 6 år som ponnymamma.(dock inte i sadeln)

• Bobo0501

Glömde fråga: Hur länge får man tävla med c-ponny och hur hög får en c.ponny vara?

Svar på tråden B eller C-ponny?