Umm T skrev 2011-09-18 11:21:29 följande:
Äter du som vuxen mat direkt du blir hungrig om du riskerar att bli kraftigt överviktigt? Nej. Barn kan få ett beroende av att äta som egentligen inte handlar om hunger utan bara ätmania eller hur jag ska förklara det. Om BVC märker att barnet riskerar att bli eller redan är överviktigt ska man passa sig med att fortsätta ösa över mat så fort barnet vill och istället lyda BVC:s råd. Vad de har för råd vet jag inte perfekt, kanske att ge nyttigare mat när barnet är hungrigt eller att späda ut maten lite så att barnet känner sig mätt men inte fått i sig lika mycket kalorier. Jag vet inte, men gör vi våra barn överviktiga gör vi dem enbart en björntjänst.
Fast detta handlar om en BEBIS inte ett barn.. vad jag har hört så säger bvc här att övervikten efter 2 års ålder är sånt som inte kan försvinna, det hänger kvar typ.. men den före 2 års ålder är inget problem.
Skulle det vara en 2-3 åring som äter lika mkt så måste man ju börja fundera.. men en BEBIS.. det går ju inte direkt tala om för bebisen att tyvärr du får inte äta.. du får skrika!