• missmc

Att lämna valpen ensam och när räknas som rumsren?

Undrar när man kan börja att lämna en valp ensam?Vår är 13 veckor och jag har varit hemma sen vi fick honom för 4 veckor sen med undantag för någon enstaka gång på ca 45 min då jag gått till affären.jag har då tajmat in när vi precis varit ute.Han har inte gjort nåt större bus hemma under tiden men är förstås jätteglad när jag är tillbaka!
    När anser man att de är rumsrena,är det när de själva säger till eller visar att de vill ut(om det nu finns hundar som gör det?)eller är det när de kan hålla sig tills de får komma ut?Vår valp tar vi ut efter mat,lek,sömn osv men ibland missar man.Eftersom han sover i sin hundsäng och har relativt fritt till en större del av lägenheten,även nattetid så klarar han inte en hel natt med att hålla sig,varken kiss eller bajs,kissar gör han (oftast)på tidningspapper men bajsar gör han på ett par olika ställen.Det jag undrar är om han kommer att bli rumsren senare än normalt?Den vi köpte hunden av hade honom sovande i bur nattetid och då självklart höll han sig en stor del av natten efterson de inte gör där de sover men som sagt vi har gett honom mer utrymme än så.
    Han är heller inte glad åt att gå ut utan försöker hela tiden dra sig hemåt,är det vanligt?(med tanke på denna årstid som ju är kall).Han gör sina behöv även ute utan problem=mycket beröm!

• Svar på tråden Att lämna valpen ensam och när räknas som rumsren?
  • Jenny054

Hundar är som barn. Dom utvecklas olika.

Har 2 hundar. Båda skaffade jag på på vintertiden, dvs en massa snö och runt 10 - ute.

Ena hunden blev nog inte helt rumsren på 6 månader.
    Hon VÄGRADE kissa och bajsa ute i kylan.

Min andra hund blev helt rumsren vid 3-4 månader.
    Dock så lyfte den skiten på benet vid mina soffor vid 1½ års ålder.. :-P

• pesonen

När hunden inte bajsar/kissar inne längre, kan den kallas rumsren. Bästa tipset från mig personligen, något som fungerat perfekt med 4 hundar, vilka blivit rumsrena på max en vecka är:

Tidningspapper!

Där han kissar/bajsar ska du/ni lägga tidningspapper. För att sedan lägga det närmre och närmre ytterdörren. Till slut stannar tidningspappret vid ytterdörren och därefter finns inget mer papper. Då kommer hunden att pipa då denne är nödig.

Detta knep har fungerat på 4/4 hundar hittills!

Att hunden är valp och inte vill gå ut i det kalla vädret är för att de inte kopplat ordentligt än. De fryser självklart..inte mycket att göra åt. Vet itne vad det är för ras. Men ni måste rasta hunden. Var fjärde eller femte timma är bra time att rasta hunden. Låt honom aldrig gå nödig.

Har ni ordentliga sovtider dvs. regelbundna sådana, kommer hunden att infinna sig i dem. Han kommer klara att hålla sig en hel natt sedan. Tro mig. Det kan vara kämpigt i början, men det kommer fungera snart!

• Cinnalinna

Precis, vara hundar har tagit olika lang tid att fa rumsrena. Men tar man ut valpen tillräckligt ofta sa hinner den inte kissa/bajsa inne, tex direkt efter mat, direkt efter lek, direkt efter sömn.
    13 veckor är väldigt tidigt för att vara helt rumsren.

Jag skulle inte lämna en sa liten valp ensam hemma heller, skulle vänta och sedan börja vänja valpen successivt vid att vara ensam längre och längre.

• missmc

Oj,tack för snabba svar,ja vi har tidningspapper ute i hallen och dit går han för det mesta men ibland händer olyckor,man passar heller inte varenda steg han tar då man håller på med annat och det blir ibland att man missar honom.Men i stort sett så bär vi ut honom när han sovit och lekt och alltid efter mat.Pesonen menade du att du har tidningspapper på fler ställen i huset?Vi har bara i hallen och där ställer han sig oftast för att kissa men inte för det andra behovet, det kommer på ett par olika ställen i huset.
    Vad gäller att vara ensam så är jag den enda som är hemma på vardagar så på det viset är man ju väldigt låst och kommer inte ut för att uträtta ärenden osv men det är väl bara att ta tillsvidare.Han är iallafall sååå söt och snäll till lynnet,vi har en strävhårig normaltax som så småningom ska bli jakthund,hoppas min man.Vi har inte själva haft hund tidigare så allt är så nytt och det är mycket man undrar över ibland,därför är det så bra med detta forum där man just kan få undra och få råd och tips av andra mer erfarna.

• pesonen

Det är bra att du frågar dig fram (har förresten vuxit upp med hundar)

Vi la inte ut tidningspapper bara sådär i hela lägenheten här. Från början skvätte hundarna (haft en åt gången) lite varstans så då blev man tvungen att markera med tidningspapper liksom. Det blev färre och färre tidningspapper utlagda ju fler dagar som gick. Och vi har lagt ut papper såatt det sluttar mot hallen allteftersom. Vissa gånger hände det en olycka i vardagsrummet (rummet längst bort) och då torkade vi bara upp det. La därefter papper så att det vette bort från vardagsrummet.

Ibland kan det läcka, det är vanligt för valpar att det blir lite läckage liksom, inte så mycket heller att göra åt. Var bara snäll mot valpen och skrik inte till den, för då kan de bli ledsna. Tro mig, hundar förstår mer än väl och de har enorma känslor, kan jag lova.

• missmc

Pesonen,tack igen, nej vi har inte en endaste gång fyat eller skrikit åt den då olyckan varit framme utan bara tyst torkat upp.Finns det folk som gör det ,usch isåfall!vad gäller att han inte vill bajsa ute ibland utan gör det i trapphuset är väl att det är kallt ute?När han har satt sig för att bajsa i trapphuset så har jag lyft upp honom snabbt som attan och snällt sagt att vi ska gå ut och bajsa och lyft tillbaks honom ut men ibland är det som om han har håller sig och det kommer inget även om jag har försökt att stanna ute länge,men mitt i natten vill man gå in efter en stund.Han har från första början kunnat nosa sig fram till vår port och han sätter en väldig fart ditåt så fort han får vittringen så oftast är han så målmedveten om att det bara är hem som gäller,Ibland undrar jag om han glömmer att han är bajsnödig när han är så ivrig på att gå hem?!ja han är rolig en riktig personlighet som pasar oss!

• pesonen

Det finns faktiskt folk som skriker och är jätte elaka mot sina hundar De har världens känslor juue..

Att han bajsar i trapphuset är inget ovanligt, hehe. Det har våra också gjort. Helst ska man inte avbryta en hund när denne gör sitt behov även om det är på fel plats. Men lär er hund vad ordet -nej- betyder, det är inte så svårt.

Du ser, han vet redan vart "hem" är någonstans. Hundar förstår jättebra. Det är jättelätt att lära en hund massor av saker. Våran vet vad orden

Det kan bli så att era promenader kan bli riktigt långa såhär i början, men det är bara bra, lär honom var ni vill att han ska utföra sina behov någonstans. Själv bor vi i ett lägenhetsområde, och har lärt honom att han får kissa och bajsa i skogen och på gräs. Han bajsar inte på trottoaren, vilket är jättebra jue =)

Det kan ju vara så att han faktiskt glömmer att han är bajsnödig, eftersom allt än är så nytt för honom.

• Niike

Våran Baloo är 2 och han anser att har han större yta inomhus (hemma då) när han är själv hemma så bajsar han gärna inne, oftast blir det lite mer stress för dom om dom har större ytor att röra sig på, jag tror att det kan varit delvis därför den förre ägaren hade den i bur. NU när vi åker iväg så får Baloo bara var i Hallen alla andra rum är det stängt till, och det finns inget när vi kommer, detta har hållit nu i ½-år.

Så ju större ytor desto mer rörelsefrihet mer att ha koll på mer att springa på och ju mer man rör på sig desto bajsnödigare blir man... Och tillslut så kan man inte hålla sig mer.

Lycka till med lilla valpen!!!

• Lilith74

Man kan lära hunden att kissa på kommando. Om ni är ute och hunden kissar säger du ngt i stil med "kisskiss" eller "bajsbajs" och berömmer när det är klart. Efter ett tag kan hunden kissa när du säger "kisskiss", det är väldigt praktiskt.

Mina hundar har varit helt rumsrena sedan de var cirka 6 månader. Då menar jag att de kan vara inne cirka 12 timmar utan att kissa på golvet, eller bajsa.

Egentligen ska man inte lämna en valp ensam, om det går att undvika, men de flesta skulle inte kunna ha hund då - utom pensionärer. När de är några månader klarar de att vara ensamma under dagen, men det är ju bäst om någon kan se till dem och ta ut dem. De kan återgå till att kissa på golvet om de lämnas ensamma mycket förresten.

• Amazona

Att lämna en hund ensam är bra att komma igång med tidigt. Att lämna den i 45 minuter låter som det räcker vid denna låga ålder. Det bästa är i början att lämna ofta och korta stunder. Lämnar du för länge i början kan effekten bli omvänd, alltså att hunden uppfattar det som bedrövligt när ni går ut genom dörren och börjar ställa till bekymmer hemma eller få stresssymptom. En 3 månaders valp ska INTE lämnas ensam några längre stunder.

Rumsren brukar en del säga är när hunden under en veckas tid inte gör i från sig inne.

SKIPPA tidningspappret. Lär hunden att visa signaler på när den är nödig. Var uppmärksam på vad dessa signaler är. Att "lära" hunden gå på tidningen är inget vinnande koncept då det kommer fördröja hundens utvecklande av kommunikation med er. Ta ut hunden väldigt ofta istället. Det är bättre att hunden gör en olycka inne ibland än att den "lär sig" gå på tidning. Fya aldrig en hund som gör nåt inne, det kan leda till att hunden får svårt att ihuvudtaget göra sina behov. Gör en hund ifrån sig inne så är det ägarens fel! Belöna när hunden gjort sitt ute. En belöning ska komma under den tid hunden gör rätt, inte efteråt. Tajmingen med belöningar är otroligt viktig, det handlar om sekunders marginal. En försenad belöning kan hunden upfatta som en belöning för något annat än vad du menade. Ett exempel: Om du ska lära hunden sitt så ska belöningen komma innan rumpan nått marken och inte efter att den satt sig. Hundar har inte samma förmåga som vi människor att upfatta en belöning som något man får för nåt man gjorde för 10 sekunder sedan. Lycka till.

• Majsan70

Min hund lämnades inte ensam alls innan hon var ca 7 månader. Innan dess var hon med mig på jobbet o överallt. När vi lämnade henne ensam så var hon helt rumsren, med undantag för om hon blev dålig i magen o därför inte kunde hålla sig.

Svar på tråden Att lämna valpen ensam och när räknas som rumsren?