• Anonym (Butch)

Butch - Hur ser ni på de

Jag har börjat snacka med en kollega (som också är homo, vi har inget ihop) hon frågade mig vilka tjejer jag tänder på eftersom hon vill att ja ska hitta någon. Jag sa att jag gillar lite (med betoning på lite) butchiga tjejer.
    Då sa hon direkt att hon skulle förska hitta en riktigt buutch flata till mig, och beskriver då hur hon ser på det och det är så långt lite butch som jag tänkt mig.

Hur ser ni på butch. Alltså hon tycker att är man butch så är man de ordentligt alltså hängbyxor, snus som rinner, snaggat hår och typ ser ut som en kille.
    Jag tycker att jag är butch men man ser ändå att jag är en tjej (även om jag har varit mer killig när ja varyngre).

• Svar på tråden Butch - Hur ser ni på de
  • Ruby01

Jag är inte så insatt i det eftersom jag inte rört mig i homosvängen, men om jag får ge en okunnig heteroåsikt så har jag tänkt att butch är de som är lite mer typiskt manliga, men inte nödvändigtvis hela vägen så som din kompis säger. Jag tänker på hon i L-world som hade mörkt hår och fick så många tjejer i säng, kommer inte ihåg vad hon hette, men hon var lite mer "manlig" än de andra. Hon tyckte tom jag var lite sexig, trots att jag inte tänder på kvinnor.

• Anonym (Butch)
    Ermenegildo skrev 2011-10-29 22:42:03 följande:
    Får man störa med en kanske naiv fråga från en hetero: Om man är lesbisk gillar man ju tjejer. Varför gillar man då tjejer som gör sitt bästa för att se ut som killar? Är det det lite androgyna man är efter?
    Fast man gör ju inte sitt bästa för att se ut som en kille. Jag är pojkaktig men jag klär mig som de för jag trivs med de.
    Precis som de i hetropar finns de som tänder på olika saker kan väl homosexuella också göra de eller ??  
  • Gaytjej
    Får man störa med en kanske naiv fråga från en hetero: Om man är lesbisk gillar man ju tjejer. Varför gillar man då tjejer som gör sitt bästa för att se ut som killar? Är det det lite androgyna man är efter?
    För det första så gillar ju inte alla lesbiska samma sorts tjejer, precis som inte alla heteromän gillar samma sort. Sedan så tror jag inte att lesbiska och heteromän delar smak rakt av. Hypotes (byggd på fördomar och inget annat): Tror t ex att större andel heteromän tänder på 'strippklubbstjejer' än vad lesbiska gör.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Anonym (en till åsikt)

Men man kan ju klicka sig vidare mellan de olika typerna, eftersom det är länkat till de närliggande kategorierna på varje sida. Steg för steg liksom.. Så man kommer åt alla!! :D Och japp det var det testet jag gjorde, för flera år sen!! Kul att se det igen.

Tyvärr blev det nåt fel när mina resutat skulle komma upp och jag orkar inte klicka i alla 100 svaren igen just nu.. suck. Men det är himla kul att läsa om de olika typerna!!

För min del har det aldrig handlat om att dras till androgynitet som sådant. Men det är däremot attraktivt med tjejer som inte är som andra! Att inte anpassa sig efter samhällets mall över vad en tjej ska vara, det visar på styrka, självständighet och blir därmed sexigt..
    Sen finns det ju olika sätt att tänka om det, vissa flator gillar butchar/androgyna/femme och andra inte.

Om man sen bortser från stilen så är det ju en kvinnlig kropp (vad jag vet iaf..) som en flata tänder på, bara för att kvinnan klär sig eller beter sig på ett androgynt eller butchigt vis så är ju inte hennes kropp mindre kvinna (alltså är det en stor skillnad mellan att åtrå en butch och att åtrå en man). Håller även med gaytjej om att preferenserna kan vara ganska olika för flator och heteromän, generellt sett.
  • Ermenegildo
    Anonym (Butch) skrev 2011-10-30 15:16:18 följande:
    Fast man gör ju inte sitt bästa för att se ut som en kille. Jag är pojkaktig men jag klär mig som de för jag trivs med de.
    Precis som de i hetropar finns de som tänder på olika saker kan väl homosexuella också göra de eller ??  
    Det var inte meningen att dra alla över an kam men går man in på en bar för flator så är det betydligt fler tjejer som ser ut som killar än bland vilka tjejer som helst. Det är ju för övrigt samma sak bland bögar, det är ju ofta oerhört feminina. Jag tycker det är intressant, det verkar som om man å en sidan bara tänder på någon av samma kön men å andra sidan ändå "leker" man och kvinna i många av de samkönade förhållandena.
  • Anonym (Butch)
    Ermenegildo skrev 2011-10-30 20:53:37 följande:
    Det var inte meningen att dra alla över an kam men går man in på en bar för flator så är det betydligt fler tjejer som ser ut som killar än bland vilka tjejer som helst. Det är ju för övrigt samma sak bland bögar, det är ju ofta oerhört feminina. Jag tycker det är intressant, det verkar som om man å en sidan bara tänder på någon av samma kön men å andra sidan ändå "leker" man och kvinna i många av de samkönade förhållandena.
    Jag vet inte vilka barer du har varit på, men i min gayvärld så är det ungefär 50/50.
    Men jag kan tänka mig att de som inte är gay (jag tolkar de som du inte är de, rätta mig gärna om jag har fel) uppfattar det som att de är fler tjejer som klär sig manligt och fler killar som klär sig kvinnligt, eftersom det sticker ut från mängden, men jag tror helt enkelt det är så att ni missar de tjejer som faktiskt ser ut som vanliga tjejer, ni ser dem som hetro och därför ser ni fler pojkiga tjejer som överrepresenterade i gaygrupper.
    men så behöver inte vara fallet.
    Många av mina homovänner klär sig motsatts kön men minst lika många gör det inte, och de är just dem som folk misstolkar som hetro. På en tjej eller kille som klär sig i motsatts kön är det väldigt vanligt att de är homo, men bara för det betyder de inte att det inte är vanligt med homo som klär sig normalt. 
  • Josefinaste

Det är ju heteronormativitet i ett nötskal, precis som TS skriver, att anta att alla de som inte uppfattas som gay/ser utpräglat gaystereotypa (?) ut/är öppet homosexuella, i själva verket är hetero.

Sedan skulle jag inte säga att det är frågan om att "leka" man eller kvinna, om man med det menar "vara som det motsatta könet", snarare att det handlar om att flytta gränserna för vem som får ta upp de olika könsmarkörerna. Man kan kanske säga att vi alla leker män och kvinnor, men att vissa gör det mer enligt normerna och andra mer medvetet (?) mot normerna. Man kan ju som bekant göra sig väldigt olika som man/kvinna, helt oavsett sexuell orientering. Det finns ju butchiga heterotjejer också, likväl som fjolliga heterokillar.

• abnorm
    Josefinaste skrev 2011-10-30 23:47:32 följande:
    Det är ju heteronormativitet i ett nötskal, precis som TS skriver, att anta att alla de som inte uppfattas som gay/ser utpräglat gaystereotypa (?) ut/är öppet homosexuella, i själva verket är hetero.

Sedan skulle jag inte säga att det är frågan om att "leka" man eller kvinna, om man med det menar "vara som det motsatta könet", snarare att det handlar om att flytta gränserna för vem som får ta upp de olika könsmarkörerna. Man kan kanske säga att vi alla leker män och kvinnor, men att vissa gör det mer enligt normerna och andra mer medvetet (?) mot normerna. Man kan ju som bekant göra sig väldigt olika som man/kvinna, helt oavsett sexuell orientering. Det finns ju butchiga heterotjejer också, likväl som fjolliga heterokillar.
  • Ermenegildo
    Josefinaste skrev 2011-10-30 23:47:32 följande:

Ojoj, det känns som om man beträder minerad mark här... Min bästa kompis när jag bodde i New York var bög så jag har varit på massa gaybarer och haft jäkligt kul där. Jag känner flera bögar i Sverige också. En fördel med New York är att homosexualitet är så vanligt och accepterat att det inte blir så känsligt att tala öppet om det. I Sverige känns det ibland som att man som heterosexuell överhuvudtaget inte får nämna något om homosexuella och man får i alla fall absolut inte påstå att de har några som helst särdrag för då är man troligtvis homofob eller åtminstone reaktionär.

Jag tyckte bara det var intressant att det enligt min erfarenhet är vanligt att homosexuella klär sig som det andra könet eller tänder på någon som är klädd eller uppträder som andra könet. Jag tror inte, och påstår inte, att alla homosexuella män är sminkade fjollor eller att alla flator klär sig som snusande fabriksarbetare.
  • Gaytjej
    Ermenegildo skrev 2011-10-31 10:12:53 följande:
    Ojoj, det känns som om man beträder minerad mark här... Min bästa kompis när jag bodde i New York var bög så jag har varit på massa gaybarer och haft jäkligt kul där. Jag känner flera bögar i Sverige också. En fördel med New York är att homosexualitet är så vanligt och accepterat att det inte blir så känsligt att tala öppet om det. I Sverige känns det ibland som att man som heterosexuell överhuvudtaget inte får nämna något om homosexuella och man får i alla fall absolut inte påstå att de har några som helst särdrag för då är man troligtvis homofob eller åtminstone reaktionär.
    Men dra nu inte för stora växlar på detta och dra oss inte alla över en kam! Jag tycker det är jättebra att man pratar öppet (och tycker verkligen att det görs ur min synvinkel, alltså utifrån min situation) - hur skulle man annars t ex kunna slå hål på myter och fördomar?

Ang det känsliga i just det här är nog att många av oss är lite trötta på att försöka bli inrutade i heteronormens 'vem är mannen och vem är kvinnan i förhållandet'?  Men istället för att fräsa ifrån så kan man ju få igång en intressant diskussion om vad som är manligt och kvinnligt och fördelar och nackelar med att vara sam/olikkönade par..!

Jag tycker iaf att din fråga är intressant och jag hade tyckt det varit spännande att se resultatet av vem som tänder på vad (hur t ex fördelningen ser ut i olika grupper). Min hypotes är iaf som ovan nämnt att standardflatan och standardheteromannens drömtjej inte är helt lika. Kanske tror jag också att flator är mera jämnt spridda över skalan gillar-butch->femme än vad männen är?
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
Svar på tråden Butch - Hur ser ni på de