• ania

Ni som haft namngivning utan kyrkan.

Tänkte kolla med er på FL hur ni gjort med dop/namngivelse. De flesta verkar döpa sina barn i kyrkan. Ni som inte gjort det, hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ni som haft namngivning utan kyrkan.
  • Jennie med ie

Vi hade en ceremini här hemma i trädgården där vi pratade om sonens namn, vad de betyder och varför vi valde dem,  och vi pratade lite om hans födelseland (han är adopterad). Två faddrar läste varsin dikt och så sjöng vi Det gåtfulla folket. Efteråt bjöd vi på indisk mat (han är född där).

• blubberer

Hur har man namngivning med kyrkan?

• Decembra

Har haft namnfester för pojkarna. Fest med släkten, hade tacobuffé och själva "ceremonin" var att jag höll ett litet tal om dem. De var 6 mån gamla vid festerna. Vi tänkte först inte ha något, men läste om namnfester och tänkte att det var en kul grej för att samla släkten för att träffa den lille.

٩(-̮̮̃-̃)۶ Mamma till två gossar, -06 & -08 ٩(-̮̮̃-̃)۶
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2011-09-18 17:46:42 följande:
    Vi hade en ceremini här hemma i trädgården där vi pratade om sonens namn, vad de betyder och varför vi valde dem,  och vi pratade lite om hans födelseland (han är adopterad). Två faddrar läste varsin dikt och så sjöng vi Det gåtfulla folket. Efteråt bjöd vi på indisk mat (han är född där).
    ceremoni stavas det såklart.
  • Jennie med ie
    Mysanochmimer skrev 2011-09-18 17:56:12 följande:
    vi hade en liten "ceremoni" hemma och efteråt serverade vi smörgåsbuffé och sen en fikabuffé.

Vi pratade om varför vi valt sonens namn, varför vi hade valt hans fadder, vad smyckena han fick betyder samt att vi planterat ett träd hemma på gården åt honom.
    Juste, det gjorde vi med. Eller, ena faddern tog första spadtaget tillsammans med sonen under ceremonin.
  • vittra

Ja alla döper sina barn i kyrkan...

Namnger dem gör man däremot inte i kyrkan utan det sker genom skatteverket. En del väljer att göra en ceremoni kring namnet eller en slags välkomstfest istället för det kristna dopet, just för att skapa nya icke religiösa traditioner. Vi hyrde en lokal istället och höll en ceremoni där utan något religiöst innehåll.

• skoladan

Man har en fest hemma och talar om vad barnet heter. Hur enkelt som helst-

• oktoberknodd

Hej vi hade namngivning förra veckan för min dotter utomhus..(Har även haft de för min son) vilket har varit helt fantastiskt..

Vi startade kl 16. I trädgården hade vi hängt upp ett långt snöre med trekantiga flaggor på som gjordes med samma tyg som duken på bordet..(köpte metervara på IKEA) På bordet hade jag dragit ut foton på henne som jag klistrade på färggranna papper och vek som ett upp-och-ner-vänt V som stod på bordet tillsammans med blommor och ljuslyktor..Mycket färg hade vi så att de inte vart så "stelt" barn ska förknippas med mycket färg och glädje enligt mej själv =)
    Sedan hade vi ett bord längst fram med en stor sinkbalja som de var vatten i med blommor som flöt runt..Även runt baljan hade vi blommor i små ljuskoppar och tända ljus..

Sen så hade svärmor ett litet kort och enkelt tal om vad ett barn behöver, föräldraskap..Pappan läste en dikt..Sen fick lillskruttan bada fötterna i baljan medans hon fick sitt namn av svärmor och ett litet silverhjärta med hennes namn på..

Sen hade vi mat och fika..Under fikat hade vi present öppning..så himla mysigt och barnsånger från astrid lindgren..=)

Svar på tråden Ni som haft namngivning utan kyrkan.