• Leif Karlsson

Knatteskutt katastrof

Hej!
    har varit på knatteskutts prova på 2 gånger.
    Jag läste den fina reklamen och blev lurad även jag.
    När vi kommer till träningen visar det sig att det skiljer 4 år i ålder melan den yngsta och äldsta i gruppen.
    Inga lokaler finns utan vi tränar på en asfaltplätt där barnen ramlar och skrapar sig.
    Ledarna har nog aldrig jobbat med så små barn tidigare.
    Det händer ingenting under den timme som träningen pågår.
    En del barn med föräldrar går hem.
    Jag pratar lite med ledarna som säger att de inte vet vem som ligger bakom knatteskutt, de har bara svarat på en annons och fått jobbet.
    De har ingen material med sig.
    Ledarna verkar välutbildade men saknar nog vana att leda och hantera små barn.
    Detta är inget att rekommendera vad jag har förstått så slutar den största delen av alla barn efter prova på omgångarna.
    Lägg er tid på en riktig idrottsförening istället för att vinstdrivande företag som ej håller vad de lovar.             

• Svar på tråden Knatteskutt katastrof
  • pigglet

Oj, så tråkigt! Det verkar ju som en toppenidé annars, att barnen får prova på massa olika aktiviteter utan att förbinda sig att spela tex fotboll en hel termin.

• cosinus

Min dotter har gått 1 år och sonen har gått 1 termin.

Här i stan har det funkat helt ok. Det har haft hallar, material, bra ledare o s v. Däremot har det varit många som hoppat av ändå allt eftersom men dottern älskade det och även hennes kompis (som gått 3 terminer). Sonen var inte så förtjust men han är inte så trygg i större grupper så i hans fall tror jag inte i första hand det var upplägget det var fel på utan att det inte passade honom. Han vill inte gå något alls än (han är 5 år)

• chatnoir

Trist! Anmälde sonen som hamnade i en grupp där alla var födda 2007, men tiden och lokalen passade inte så jag tog avanmälde.

• 071001

Har en kompis vars barn går på Knatteskutt och det är inte mycket till organisering säger hon. Inte bra m.a.o.

• Carro

I Staffanstorp där min son går fungerar det jättebra! Jätterara ledare, ungarna har roligt och vi föräldrar med! Nåja, det sista var kanske en liten överdrift, men det är iaf härligt att se att sonen har skoj! Det har inte varit ngt jätteavancerat, bla har de haft lekar, testat handboll, gymnastik, fotboll, innebandy och nu på söndag blir det friidrott! Det enda som inte blivit av var gången de skulle få testa judo, men ledarna fick ihop en timme barnen tyckte var rolig ändå! Jag vet inte om det kanske är jag som inte har så högra krav, jag ser det som en timme i veckan då sonen får träna sina sociala färdigheter (han är blyg i grupp), testa på lite olika saker under en enkel form och framförallt är det en timme då han har roligt och "rastar av sig". Ett perfekt och avslappnat sätt för honom att iaf få kännas vid några sorter, sen återstår det att se ifall han fastnar för ngn sport eller om han vill fortsätta med Knatteskutt en termin till.. och ang. lokaler så håller Knatteskutt i Staffanstorp till i en typisk gymnastiksal på en mellanstadieskola. Så att gå ut med en generell varning för Knatteskutt tycker jag är fel, för det fins faktisnt städer där allt funkar hur bra som helst!

Sam 061116 & Loa 110210 mina mirakel..
  • Carro

åh, just det, texten blir hoptryckt när jag skriver från mobilen, ursäkta!

Sam 061116 & Loa 110210 mina mirakel..
  • Jigge

Tyckte också det var riktigt dåligt. En oerfaren ledare på ca 20 3-5 åringar och totalt oorganiserat och inte anpassat för små barn.

• ChicaDora

Vad tråkigt för dig!

Knatteskutt är nystartat här i Nynäshamn där min son går, han tycker det är jätteroligt och ledarna är väldigt proffsiga och "ser" alla barn. Noga med att alla är under uppsikt osv... Aktiviterna får vi inte vara med på som föräldrar, utan barnen ska vara ensamma när de leker/spelar. Jag tycker det viktigaste är att min son har roligt! Att han får testa på olika aktiviter är ju självklart eftersom det är det som Knatteskutt går ut på.. skulle han inte få prova de sporter som utlovats skulle jag inte betala den summan som det kostar! 

Kanske kontakta Knatteskutt via deras hemsida? Verkar vara ganska olika över landet! Men eftersom flera kan intyga att det fungerar bra borde du ligga på så att det ändras till bra ledare etc :)

• Myrongen

Vi är inne på omgång 3 nu. Första terminen var som du beskriver: katastrof. Bra gympasal och så men...Tjejer i gymnasieåldern som inte hade en aning om hur man hanterar barn. Verkade tycka det var superjobbigt och nästan skrek på ungarna när de inte lyssnade. Barn som var 3-4 år då. Min son röt de "sätt dig!" åt när han reste sig under samlingen och ropade att han måste kissa (visst, han kan sitta kvar men kommer säkerligen kissa på golvet...). Fick behärska mig för att inte bita huvet av människan.

Många föräldrar klagade  och nästa omgång var det äldre och superbra ledare som såg alla barn och kunde styra upp när det blev rörigt.

Trist att det faller på kassa ledare, bra koncept annars.    

• Carola 607

Vi har också varit med i Knatteskutt, min son tyckte det var roligt men med ledare på samma nivå som barnen blev det bara lekar inget prova på nya aktiviteter som det står så fint. Det var inte det jag betalade för, utan att han skulle få prova på olika idrotter lät så jättebra. När det var fotboll fick barnen skjuta ett mål var sedan var det lekar där ledarna mest jagade varann!!!! Så fortsatte det terminen ut inte klokt, va i kontakt med själva Knatteskutt men det blev inte bättre för det. Nu har jag anmält min son till NordicKidz hoppas detta är bättre

• An0301034
    Har jobbat som ledare där och det är skitdåliga förhållanden! Dålig lön speciellt om man ser på vad de som går där får betala, ingen koll alls på kontoret eller förståelse för mig som ledare om det skulle hända något! Är man assisterande ledare och måste hoppa in själv för huvudledaren någon gång så tjänar man mindre än huvudledaren trots att denne altid har med sig någon! Är verkligen inget att rekommendera, man fick en halvdan utbildningskurs och man behöver ingen som helst erfarenhet! Är inte ens en skype intervju utan telefon och de träffar aldrig ledarna, så de har ingen koll alls på vilka som deras ledare är!
Svar på tråden Knatteskutt katastrof