• Linastrumpan

"Tvingad" till kejsarsnitt....

Känner bara att jag behöver skriva av mig lite, om någon har tid att läsa och bry sig vore jag glad.
    Jag var inne på förlossningen förra veckan för ett vändnigsförsök pga bebisen börjar fixera sig i sätesbjudning. Efter CTG registrering och annat kom läkaren in och sa att hon inte tänkte göra något vändningsförsök pga jag har en trombocytopeni (ökad blödningsrisk) och hon var rädd att moderkakan skulle kunna skadas och att det då skulle bli tvunget att göra ett akutsnitt. Då skulle man ha mindre kontroll på blödningarna och det skulle innebära stora risker både för mig och bebisen. Ett planerat snitt är mitt enda alternativ för då kan man behandla min trombpcytopeni innan och efter snitten för att minska riskerna.
    Jag förstår att detta är mitt enda vettiga alternativ. Jag vill ju under inga omständigheter riskera mitt eller barnets liv! Trots det så är jag jätterädd för snitt och jag VILL INTE!!!!!! Jag är rädd för komplikatoner och att jag inte ska kunna ta hand om min bebis efteråt. Jag lever ensam och ser skräckscenarion framför mig att jag kommer att vara fången i min lägenhet (två trappor utan hiss!) utan mat.....
    Jag har en underbar mamma som ställer upp och massor av vänner, men just nu känner jag mig så ensam och rädd

Den 4/1 blir jag mamma.......

• Svar på tråden "Tvingad" till kejsarsnitt....
  • MajaLee

Usch vad jobbigt! Jag hoppas och tror att det kommer att gå jättebra för dig men man blir ju alltid besviken och orolig när det inte blir som man tänkt sig.

Lycka till nästa onsdag!

• FruCissy

Jag kan beroliga dig med att efter mitt akutsnitt var jag snabbt på benen igen, och kunde ta hand om bebisen. Du kanske behöver hjälp i början, men det gör alla nyblivna mammor.
    Jag tror att det kommer att gå bra och att du klarar dig. Man klarar det man behöver klara är min uppfattning.
    Men jag kan forstå att det kan vara svårt att inn över sig att man ska snittat.

Kan tipsa om en tråd om snitt :
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m5510531.html

• Jen1974

jag vill bara säga lycka till och hoppas allt går bra.
    Mitt akutsnitt va ett himmelrike!! Jag kunde gå redan samma dag och visst hade man lite svårt att lyfta men det kan man ha efter att fött naturlig väg oxå.
    Då jag födde naturligt så hade jag en smärta i underlivet i 9 mån (INTE skönt) Sådan smärta hade jag inte ens från snittet då jag fick snitt. Detär så olika från person till person men jag lovar att det kommer att gå hur bra som helst för dig.
    Tänk känslan, du blir mamma om några dagar!!!!!!!

Ha det nu helt underbart!!

Kramar

• Linastrumpan

Tack för era uppmuntrande ord! Jag är JÄTTEGLAD över att bli mamma om bara några dagar, tro inget annat! Är bara rädd för hur det ska bli, men jag hoppas på det bästa. Jag kan ju inte göra på något annat sätt i alla fall (om inte bebisen vänder på sig) så det är bara att försöka ställa in sig på att det nog går bra.

• amandin

lycka till med bebisen!!! Det blir värt det när du får se ditt barn. då glömmer du all ont och sånt!
    Håller tummarna!

• mammaE

Jag var uppe dagen efter mitt akuta snitt och då hade jag i princip gått igenom hela förlossningen oxå. Jag hade lite problem med att resa mig upp själv men det går ju att fixa genom att ha något att ta tag i brevid sängen. När man väl är uppe så gick det bra även om man är mörbultad som efter vilken operation som helst. Man får göra allt lite långsammare bara. Lycka till med bebisen

• HaJoMi

Linastrumpan - tror du kommer fixa det galant. Se bara till att knapra dina Alvedon efter att du kommit hem så du inte går med smärta i onödan. Likaväl kan du ju försöka att inte ha bråttom hem från BB, alla dagar går ju i rätt riktning läkningsmässigt! Alla tummar!

Jag var själv sjukt rädd för snitt innan och vet hur det känns. Gick dock jättebra!

• yodi

lycka till, jag återhämtade mig snabbt effter mitt planerade snitt och kunde utan problem ta hand om lillan, om du vill läsa om mitt planerade kejsarsnitt så står det om det i min dagbok. : )

• Sophie82

Det kommer säkert gå jättebra för dig! Jag återhämtade mig mycket snabbt efter mitt planerade snitt. Var uppe samma dag som OP, åkte hem på dag 3 utan smärtstillande och levde faktiskt som vanligt! Handlade & dammsög samma dag vi kom hem! Var mindre handikappad efter snittet än då jag födde vaginalt!

• Ninni73

Toxic:Det känns tryggt att höra, jag ska in för planerat snitt den 3/1 och är väldigt nervös. Fast alla säger att det kan bli så jobbigt/smärtfullt efterråt...men jag tyckte det var jobbigt förra gången när jag födde vaginalt...Då tog det lång tid innan jag kände att allt var som vanligt fastän jag inte sprack mer än normalt...Så det är nog väldigt olika hur man upplever kejsarnitt resp. vaginal förlossning.

Svar på tråden "Tvingad" till kejsarsnitt....