• Starlette

Är det NÅGON gång OK att göra sitt barn illa?

Hej!

Jag undrar hur ni föräldrar här tänker. Finns det några situationer där ni anser att en örfil, eller någon slags aga, är OK? Ifall barnet verkligen testar gränserna, eller gör något riktigt illa. VAD skulle få er att gå i taket, om det nu finns något. Eller är ni helt emot fysisk bestraffning?
    Och när det gäller svordomar, förolämpande ord etc. Är det någon gång OK att kalla sitt barn för något fult?

Nyfiken. 

• Svar på tråden Är det NÅGON gång OK att göra sitt barn illa?
  • tideloo

Aldrig okej att slå! Aldrig okej att säga fula saker till ett barn! Man får behärska sej! Vuxen ska vara föredöme för barnen! Att bli arg är skillnad men det kan man bli utan att det ska slåss/sägas fula saker

• Majsan70

Nej det är aldrig OK. 
    Vill jag själv bli slagen? NEJ
    Vill jag bli kallad nåt fult? NEJ

Skall mitt barn behöva utstå det jag inte själv kan tänka mig? NEJ

• TrasseloPussel

Nope. Kan man inte kontrollera barnet med hjälp av normal uppfostran så är det dags att knalla iväg till BUP och be om en utredning.

• Vickan I

Nej finns ABSOLUT inga situationer där fyskisk eller psykisk kräkning är ok.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Kaupa Jaur

Ja, det finns situationer där det är okej. Inte örfilar och slag, men brysk behandling är på sin plats när barnet hänger utanför balkongräcket på sjunde våningen. Spelar ingen roll att barnet får ont någonstans och rivsår när jag drar in ungen, han slipper i alla fall bli mos på asfalten nedanför.

Så ja, fysisk kränkning är okej i vissa fall. Psykisk aldrig tycker jag.

• Busan89

Självfallet är det ALDRIG okej att slå eller trycka ner ett barn på något sätt.. Vi vuxna besitter störra makt än barnen och jag tycker absolut aldrig att man som vuxen ska utnyttja det.
    Alltså barn är barn och de måste få vara barn. Om man slår sina barn tror jag att man får fram en viss sida hos sina barn som inte är direkt hälsosam. Dessutom är det något de ALLTID mins.
    Jag har massa människor omkring mig som växt upp under dessa omständigheter. Och alla dem minns det än idag! En av mina tjejkompisar kan sitta och berätta hur hon kände, och hur hon mådde, hur ont de gjorde och detta skedde alltså när hon var 6 år gammal..
    Om man inte kan uppsfostra sina barn utan att slåss tycker inte jag man ska ta barnet till BUP utan sig själv till psyk, då är det något man själv måste få hjälp med. och då har ens barn redan fått straffas tillräkligt......

Att man tar till psykisktvåld är absolut inte okej.. Det trycker ner barn något så otorligt och varör skulle man göra det för? Varför vill man såra och göra illa ens barn.. klart man måste få säga till sina barn men absolut inte nervärdera dom.. Det hjälper dom INTE!!!!!!

• Krake

Gäller samma för barn som för vuxna, dvs våld använder vi inte.

Att rycka hårt i en unge för att avvärja fara är inte våld. 

Moster, inte monster.
  • Anna i Hult

Givetvis kan man behöva ta till våld, eller hårda  tag i livshotande situationer!  Rycka bort ett barn från elskåp, bilar, höga höjder! Inte läge att köra en sansad diskussion då!

Svar på tråden Är det NÅGON gång OK att göra sitt barn illa?