• Äldre 18 Sep 22:10
    104368 visningar
    46 svar
    46
    104368

    NÅGON vuxen som opererat bort halsmandlarna?

    Jag har en operationstid nästa onsdag för att operera bort mina halsmandlar. Men jag är så himla rädd och orolig för att det kommer göra så himlans ont efteråt, så jag överväger starkt att avboka min tid i morgon!
    Har hört och läst det ena värre än det andra!

    Snälla är det någon här som verkligen kan svara ärligt hur det är?? 
    Blir snart galen, kan inte tänka på någonting annat!

  • Svar på tråden NÅGON vuxen som opererat bort halsmandlarna?
  • Äldre 18 Sep 22:18
    #1

    Det där är nog väldigt individuellt men jag opererade bort dem i våras. Hade lite ont, svårt att svälja i ungefär ett dygn. sen var jag lite öm men jag upplevde aldrig extrem smärta! Hade ondare vid förkylning innan jag opererade bort dem än vad jag hade efter operationen. 

    Det är nog väldigt olika som sagt men jag tycker inte du ska oroa dig! Lycka till  

  • Äldre 18 Sep 22:24
    #2

    Tack för ditt svar!
    Blev lite lugnare just nu.

    Har hört/läst att man kräksblod, knapt inte kan öppna munnen efteråt, inte äta på flera dagar, att det gör skit ont ca tio dagar efter operation för då ramlar "skorpan" av i halsen ect......

    BLÄ vill inte! 

  • Suck och suck
    Äldre 18 Sep 22:26
    #3

    Jag har opererat bort dem för en herrans massa år sen. Jag hade inget val. De hade punkterat två halsbölder efter varandra akut (ett livshotande tillstånd). Alltså för min del minns jag inte ens om det gjorde ont efteråt, men när jag tänker efter så tog jag massa Voltaren som stolspiller ( BURR, för stolspiller!!! De sabbade min häck tror jag.) Jag var så omtöcknad av mitt svaga tillstånd av alla infektioner och halsbölder så jag hade mest det att tacklas med.
    För det första var jag så svag i mitt tillstånd så jag fixade inte narkosen. De höll knappt på att kunna väcka upp mig. MEN, så starka narkoser gör de inte längre!! Inget du behöver vara orolig för, sen var jag snurrig och hade yrsel ett år efter, men det var för att jag hade så svag hälsa och att jag inte orkat med hela hälsotillståndet i sig, att det skulle vara några nackdelar eller biverkningar av att de tagit bort halsmandlarna reflekterade jag inte över. Jag hade ju inget val heller, så jag hade inte mycket för att tänka på det. JAG slapp halsflusser och halsbölder och sånt. Ja, jag blev bättre. Jag var inte så känslig för att få halsfluss.
    Som sagt, jag minns inte att det skulle varit något större problem med att det gjort ont i mandlarna i sig. Värktabletterna jag fick mot det hjälpte. Och jag behövde inte ta dem så länge heller. MEN jag hade kanske haft ont OM jag inte ätit de där Voltaren!
    Klarar du av att äta Voltaren och sånt?

  • La Lola
    Äldre 18 Sep 22:28
    #4

    Jag tog bort mina som 19-åring.

    Det var inga problem.
    Jag hade ont några dagar o undvek stekt mat.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Äldre 18 Sep 22:28
    #5

    Hej TS, jag var 18 när jag opererade bort halsmandlarna. Och jag ska inte ljuga för dig, det gjorde sjukt ont rätt länge efteråt MEN då fick jag inte äta citodon vilket jag egentligen skulle pga att de misstänkte allergi (var inte allergisk men i alla fall) så med citodonet är det mkt bättre.

    Och det är SÅ värt det i längden, man blir inte alls sjuk lika ofta, man mår mkt bättre.  

  • Äldre 18 Sep 22:34
    #6

    Klarar av att äta voltaren och liknande, så jag får väl knapra det eftråt;)

    Har haft fem halsflusser mellan maj till august, där inte pc har hjälpt så värst bra, så jag överväger ändå starkt att ta bort dom. Ångrar så att jag inte gjort det tidigare bara, har ju alltid haft lätt att få halsfluss.
      

  • Äldre 18 Sep 22:39
    #7

    Tog bort mina som 19-åring.
    Jag kräktes blod några gånger och hade sååå ont i kanske en vecka, kunde inte äta på 3-4 dagar men sedan dess slupoit dess sketna halsfluss så det var det värt. Jobbigaste var att vakna från narkosen o va helt snurrig o så. Och att åka hem, illamående. Jajaj inget värre än att föda barn

  • Äldre 18 Sep 22:50
    #8

    Ok, jag har fött fyra barn, så jag kanske klarar detta då :))

  • Suck och suck
    Äldre 18 Sep 22:56
    #9
    Joddan skrev 2011-09-18 22:39:56 följande:
    Tog bort mina som 19-åring.
    Jag kräktes blod några gånger och hade sååå ont i kanske en vecka, kunde inte äta på 3-4 dagar men sedan dess slupoit dess sketna halsfluss så det var det värt. Jobbigaste var att vakna från narkosen o va helt snurrig o så. Och att åka hem, illamående. Jajaj inget värre än att föda barn
    Snurrigheten från narkosen var värst för mig också. Var ju fan snurrig ett halvår efter (och de höll på att inte kunna väcka upp mig från narkosen. Jag låg kvar ända till kvällen och läget blev akut för dem, de fick ta syrgas och allt möjligt för att försöka väcka upp mig. De andra operationsoffrena (som skulle opereras för tonsillerna även dem) åkte hem redan på förmiddan typ.
    Men som sagt. Sjukhuset har sagt till mig att man inte gör såna där starka narkoser längre. (Det här var i början av 90-talet)
  • Äldre 18 Sep 23:04
    #10

    Jag skall ligga kvar över natten efter operationen, brukar man inte det?
    Dom sa att det typ var för smärtlindringen, men då blir man ju extra orolig! Trodde också att man "gick" hem samma dag som op. 

Svar på tråden NÅGON vuxen som opererat bort halsmandlarna?