• Anonym

När får man lönen som timanställd?

Hej! Jag har tidigare varit anställd på olika företag och har då fått en månadslön "som vanligt", nu har jag nyligen (slutet av augusti) börjat som timanställd på ett vårdföretag. Nu till frågan:

Hur räknas det att man får lönen?
    Jag jobbade 3 tillfällen i augusti, och nästan, hittills varje dag i september...
    Nu den 25:e får jag lön endast för de tillfällena i augusti eller får jag fram till ett visst datum i september?

Har för mig att för länge sen när jag jobbade i kassan så räknades 1-18 eller nått in i lönesystemet,
    och om mitt nya företag kör samma grej så borde jag få lön för det jag jobbat nu, när det delas
    ut den 25e...

Hur har ni timmisar fått?

Jag tänkte fråga chefen imorgon, men sambon och jag satt och gick igenom ekonomin ikväll
    och då kom vi och tänka på detta så jag tänkte vara frågvis Skrattande

• Svar på tråden När får man lönen som timanställd?
  • Baryk

Troligtvis får du enbart det du jobbat i augusti. Så fungerar det på de flesta ställen iaf.

• Vicha

Jag har alltid fått för månaden innan. Så det jag jobbade i aug kommer löningen i sept osv.
    Har fyllt i timrapporter från 1a till sista i månaden och har då fått den lönen slutet av nästkommande mån. Har även fyllt i  "halvmånadsvis". Som tex från 1a till 15e aug och sedan 16e till sista.

• Anonym

Ahaa okej, verkar vara så olika det där!
    Har inte fyllt i timrapporter alls, utan skriver upp oss i listan när det är tomt på en rad bara.
    Vore helbra om du har typ 16-16 varje månad som lönen räknas in Glad

• Seven Costanza

På mitt extrajobb inom vården får man lönen månaden efter om man är timanställd, alltså lönen för augusti kommer 25/27 september. Du måste nog fråga din chef om du själv ska skriva upp och lämna in en timlista, annars är det inte säkert att du får någon lön för de har ju ofta inte koll på att någon missat att lämna in. Jag glömde det en gång och det uppmärksammades inte utan jag fick lönen en månad senare än beräknat, efter att jag själv märkt att det inte kom någon lön och jag sedan lämnade in timlistan jag glömt. Naturligtvis hade arbetsgivaren uppskrivet någonstans vad jag jobbat, men ansvaret för att timlistan skrivs har man själv här. Jag lämnar timlistan till min chef som sedan lämnar den till lönekontoret. Här får man lön för hela kalendermånader.

• Anonym (Ehc)

Mina timanställda får lön månaden efter. Alltså, lönen du får i september är för det du arbetade i augusti. Varför? Jo, senast den 4:e (månaden efter personen arbetat, alltså augustis tidrapport ska in senast 4:e september) ska jag ha tidrapporten från den timanställde. Jag räknar och ser till OB och timmar stämmer. Därefter faxar jag dem till lönekontoret; deras deadline (alltså när jag ska lämna tidrapporterna till dem) är den 8:e. Ska jag vara riktigt ärlig vet jag inte vad lönekontoret gör, mer än att de kontrollräknar en gång till samt betalar ut lönen till den 26:e.

• Anonym (Ehc)
    Seven Costanza skrev 2011-09-19 12:46:18 följande:
    På mitt extrajobb inom vården får man lönen månaden efter om man är timanställd, alltså lönen för augusti kommer 25/27 september. Du måste nog fråga din chef om du själv ska skriva upp och lämna in en timlista, annars är det inte säkert att du får någon lön för de har ju ofta inte koll på att någon missat att lämna in. Jag glömde det en gång och det uppmärksammades inte utan jag fick lönen en månad senare än beräknat, efter att jag själv märkt att det inte kom någon lön och jag sedan lämnade in timlistan jag glömt. Naturligtvis hade arbetsgivaren uppskrivet någonstans vad jag jobbat, men ansvaret för att timlistan skrivs har man själv här. Jag lämnar timlistan till min chef som sedan lämnar den till lönekontoret. Här får man lön för hela kalendermånader.
    Jag informerar alltid mina anställda om vad som gäller med tidrapporten, t ex datum för deadline. Är det någon som brukar lämna in i tid alt. det är första månaden - så brukar jag alltid ringa och påminna personen (jag bockar av alla tidrapporter som kommer in). Är det däremot någon som trots upprepade påminnelser aldrig inkommer i tid, så får den personen lönen med nästa ordinarie löneutbetalning. Men då har jag alltså "tjatat" på personen några månader och upplyst den om vad som kommer att hända om tidrapporten inte kommer in i tid. Det är den timanställdes ansvar att inkomma med tidrapporten i tid, inte mitt (men här är jag alltså snäll och "tjatar").
  • Seven Costanza
    Anonym (Ehc) skrev 2011-09-19 17:45:19 följande:
    Jag informerar alltid mina anställda om vad som gäller med tidrapporten, t ex datum för deadline. Är det någon som brukar lämna in i tid alt. det är första månaden - så brukar jag alltid ringa och påminna personen (jag bockar av alla tidrapporter som kommer in). Är det däremot någon som trots upprepade påminnelser aldrig inkommer i tid, så får den personen lönen med nästa ordinarie löneutbetalning. Men då har jag alltså "tjatat" på personen några månader och upplyst den om vad som kommer att hända om tidrapporten inte kommer in i tid. Det är den timanställdes ansvar att inkomma med tidrapporten i tid, inte mitt (men här är jag alltså snäll och "tjatar").
    Okej, så schysst är inte min chef eller så har hon bara inte så bra koll. Den gången det hände mig gällde det bara två arbetsdagar, så det var inte så mycket pengar det handlade om så jag brydde mig inte om att diskutera det med henne.
  • BiAll

Jag har vikarierat inom vården från och till under flera år. Har ingen utbildning som undersköterska, utan erfarenhet och arbetar som vårdbiträde med diverse delegeringar och jobbar då under HSL. Min erfarenhet sedan tidigare, som även ovanstående skriver, har lönen för ex. Augusti kommit i september. Men detta gäller inte bara inom vården, utan är även vanligt inom andra yrken. Bara att bita i det sura äpplet!

Svar på tråden När får man lönen som timanställd?