Inlägg från: K J N |Visa alla inlägg
  • K J N

Tips på bra familjediesel??

Jag kör en VW Diesel ifrån 1987.

Det är en virvelkammardiesel på 1600cc med 54 hkr och den har under mina 1800 mil dragit 0.54 liter per mil i genomsnitt.

Exakt hur långt den har gått vet jag inte men den har aldrig krånglat.

• K J N

Tricket är att hålla fordonet lastbilsregistrerat (Caddy) samt få tillgång till billig diesel.

Då kan man komma ner till runt 4 kr per mil i driftskostnad.

Till detta kommer de årliga fasta kostnaderna:

* Skatt: 1100 kr (1700 kr från detta år på grund av skatteväxlingen)
    * Försäkring 900 kr (enbart trafikförsäkring på en bil som kostade 9.000 kr)
    * Besiktning 500 kr (dyr besiktning när den är registrerad som lastbil)

Resevdelar är samma som Golf Mk I och vettigt prissatta, på 1800 mil har jag gjort följande:

* Batteri 650 kr
    * Drivknutar 2 x 500 kr
    * Bromsöversyn 800 kr
    * Generatorkol 200 kr

I övrigt har den bara rullat snällt och störningsfritt...

• K J N

Det har cirkulerat både vilda förslag och renga gissningar men som utformningen blir från och med i år är en ökning på 50% för lastbilsregistrerade fordon som maximalt väger 3500 kg och som ligger i årsmodellerna 1976-2005.

Förslag som har legat är att lastbilsregistering bara ska vara möjlig på fordon över 3500 kg (C-kort) eller endast fordon med öppet lastutrymme.

Syftet var naturligtvis att komma åt fusket med gamla 244 som lastbilsregistreras med galler bakom framsätet för att få en lägre skatt.

Problemet är att det ju faktiskt finns ett legitimt behov av Pickups för småföretagare och att det blir ologiskt att inte godkänna lastbilsregistrering på Vans.

• K J N

Det som är beslutat är följande:

www.vv.se/templates/page3____14491.aspx

Detta är mycket tänkvärt för den som står på G att köpa en SUV med dieselmotor och lastbilsregistrera denna eftersom SUVs i alllmänhet är ganska så tunga.

• K J N

Precis..

Om man medvetet väljer att spendera så mycket pengar på sitt bilägande som en SUV innebär så brukar några tusenlappar hit eller dit i skatt inte spela någon roll i totalekonomin oavsett..

• K J N

Jag kör en dieselbil som kostade 9000 kr vid inköpet.

Nu har jag kört 1800 mil för 3000 kr i resevedelar och jag sparar 15.000 kr på ett år i bränsle jämfört med en bensinbil som drar en liter per mil.

Min nya skatt blir 1700 kr och den nuvarande var 1100 kr.

• K J N

Jag har två stolar i bilen och de sitter där de sitter, det får inte ens fysiskt sett plats med fler stolar då jag har en regular cab och inte extended cab eller crew cab.

Bakom hytten har jag ett 6 fots flak och det är utrustat med ett galler som är butlat i flakets botten.

När jag besiktigar så kör jag bara in bilen men besiktningen kostar 500 kr istället för 300 eftersom den är lastbilsregistrerad.

• K J N

Det är svårt o vara ohederlig när det inte finns fysiskt utrymme för det..

Vad ska jag göra, bulta fast tältstolar på flaket..?

• K J N

Det är en Volkswagen Caddy 1987.

Alltså en liten pickup med två säten och ett flak.

• K J N

Många Pickups är ju reggade för mer än två personer, exempelvis Fullsize med soffa fram eller Japanmodeller med Jumpseats bakom förar/passagerarstolen.

Dumt att riskera böter i onödan när man kan välja ett fordon som både är lastbilsregistrerat och som samtidigt kan transporera en önskad mängd passagerare.

• K J N

Personligen så väljer jag diesel för dess egenvärde.

Jag gillar dess tekniska konstruktion och karaktäristik - den goda ekonomin är närmast en bonus...

Svar på tråden Tips på bra familjediesel??