• Betty86

Mat efter dopet. Tips emottages gärna!

Vi ska döpa våran pojk i November, och efter dopet ska vi ha mottagning med lunch och fika med kaffe och kaka.

Nu är kruxet det att vi kommer bli ca 45-60 st. Beroende på om alla kan komma, så vi vill ju hålla nere kostnaderna så gott det går och göra så mycket som möjligt själva. Vi har tänkt att ev bjuda på smörgåstårta, men då skulle vi behöva bra recept på hur man ska göra själva till 60 pers, det blir ju en del. Eller så kunde vi bjuda på lite kallskuret med olika sallader till.

Så vi skulle behöva ännu fler tips. Gärna hela buffeér med vad man ska ha. Och så billigt som möjligt, man är ju inte direkt miljonär när man är föräldraledig :D

• Svar på tråden Mat efter dopet. Tips emottages gärna!
  • La Lola

Jag skulle göra en matig soppa o hembakat bröd.

O så kakor o tårta efteråt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • september0809

olika pastasallader med mumsiga innehåll och nygräddade minibaguetter går alltid hem och är billigt med!!!

• Ultima

Vi valde att köra med en "smörgåsbuffe" på våra dop, dvs köpte lite olika sorters gott bröd, några olika pålägg och grönsaker - sedan fick var och en av gästerna plocka ihop sina egna mackor. Var mycket uppskattat, var och en plockade det de gillade - och det passade dessutom både unga som gamla. Dessutom kan man ju välja både bröd, pålägg och grönt efter plånboken. Och det som blev över var ju inte heller några problem att ta vara på... :)

• kellikopter

men smörgåstårta är väl ändå rätt dyrt att göra till så många? fast vad vet jag haha :D

Jag hade nog kört på pastasallad  och bröd som någon sa :D
    Kanske ost/skinkpaj eller broccolipaj eller något sånt :)

• Egendomligt

Vi hade dop för vår pojke i december förra året. I slutänden blev det 40 gäster, men vi hade bjudit fler som inte kunde komma (vilket var kanske tur, det var på gränsen till trångt här hemma...)

Vi bjöd på potatis& svartrotssoppa med hembakt bröd, smör och ost. Samt hemgjord tårta och kakor. Gästerna uppskattade soppan, särskilt då det var kallt ute och man kunde behöva något värmande.

Det var ju också väldigt enkelt, min syster med sambo kom dagen innan och så hjälptes vi åt att baka tårtor och koka soppa. Soppan värmde vi sedan upp på morgonen innan vi åkte till kyrkan och täckte över grytorna med ett par handdukar, så var den fortfarande varm när vi kom hem.

• Egendomligt
    Egendomligt skrev 2011-09-19 13:22:36 följande:
    Vi hade dop för vår pojke i december förra året. I slutänden blev det 40 gäster, men vi hade bjudit fler som inte kunde komma (vilket var kanske tur, det var på gränsen till trångt här hemma...)

Vi bjöd på potatis& svartrotssoppa med hembakt bröd, smör och ost. Samt hemgjord tårta och kakor. Gästerna uppskattade soppan, särskilt då det var kallt ute och man kunde behöva något värmande.

Det var ju också väldigt enkelt, min syster med sambo kom dagen innan och så hjälptes vi åt att baka tårtor och koka soppa. Soppan värmde vi sedan upp på morgonen innan vi åkte till kyrkan och täckte över grytorna med ett par handdukar, så var den fortfarande varm när vi kom hem.
    Baka tårtor kanske var fel ordval, vi hade färdiga bottnar :)
  • Fröken Susidus

Vi har nyss haft 30-årsfest och då bjöd vi på chili con carne! Med ris för den som ville annars vitt bröd och en god sallad med babyspenat, ruccola, isbergssallad, fetaost, tomat, rödlök och gurka. Till den diverse dressingar.

Chili con carnen är ju bra för att den är både mjölk och glutenfri utifall att någon är allergisk och den kan med fördel göras ett par dagar i förväg. Tasteline har recept där man kan ange det antal personer man ska bjuda och så omvandlas receptet.

• La Lola
    Fröken Susidus skrev 2011-09-19 13:26:38 följande:
    Vi har nyss haft 30-årsfest och då bjöd vi på chili con carne! Med ris för den som ville annars vitt bröd och en god sallad med babyspenat, ruccola, isbergssallad, fetaost, tomat, rödlök och gurka. Till den diverse dressingar.

Chili con carnen är ju bra för att den är både mjölk och glutenfri utifall att någon är allergisk och den kan med fördel göras ett par dagar i förväg. Tasteline har recept där man kan ange det antal personer man ska bjuda och så omvandlas receptet.
    Chili con Carne bjöd vi på när maken fyllde 40.
    Ett kanonbra förslag tycker jag.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Betty86

Chili con carne verkar ju toppen, inte blir det så dyrt heller. Perfekt i slutet av November när man nästan fryser stjärten av sig :D

• Lady Namárië

Att göra smörgåstårta är inte så himla svårt egentligen, men lite pilligt och så kan priset dra iväg ordentligt beroende på vad man använder för ingredienser.

Pastasallad som folk får plocka ihop själv (pasta för sig och olika grönsaker och annat gott för sig i skålar plus ett par olika dressingar brukar vara ett prisvärt alternativ. Men i november kanske ni hellre vill ha varm mat? Chliconcarne var ett bra tips! Servera med hembakat bröd så kommer folk att bli jättenöjda.

So say we all
  • Pyttismamman

Pajer med sallad  till är gott och lätt att göra i förväg.. och Gulaschsoppa med hembakat bröd.

• Alexi

Pajer av några olika sorter är ju enkelt och billigt att göra och kan göras långt i förväg och läggas i frysen. så kan ni bara ha en grönsallad till, gott och enkelt.

• Golvmoppen

På sonens dop i sep förra året bjöd vi på gratäng el vad vi nu ska kalla det.

Bulgur i botten, sedan kassler som var fin strimlad/hackad, purjulök och sedan en svampsås över. Lite riven ost, så att det inte skulle bli bränt.
    Gjorde även ngn utan lök, då vi hade personer som inte tålde detta.

Perfekt att göra dagen innan och sedan bara värma.

Finns nog inget recept på detta, då min mamma kom på det.

Gott och enkelt.

Hade sallad till detta och även bröd. Bröden var med ört och ostfyllning, som svärmor hade gjort.

Kaffe och tårta efteråt.

Känns som om det krävs ngt varmt på vinterhalvåret.

• Ann Lee

På yngsta sonens dop bjöd vi på Afternoon Tea. Det var mycket uppskattat!
    Bjöd på olika teer och juicer. Till det scones (billigt och lyxigt, enkelt att baka för många) och bröd (köpt rostbröd), som alla fick rosta själv (lånade brödrostar av bekantskapskretsen). Till det hade vi pålägg - alla möjliga pålägg och marmelader. Till fikat bjöd vi lite blandat fikabröd, som vi fick hjälp med att baka. Ingen tårta var det dock, däremot mandelmusslor, morotstårta osv.

Det bästa var nog att det var enkelt, alla hittade något som de tyckte om (även barnen) och att det ändå kändes som lite extra lyxigt och annorlunda.

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
Svar på tråden Mat efter dopet. Tips emottages gärna!