• MrsElvisPresley

Hur få bort kattkisslukt från mina skor?

Var hos en vän igår, och när jag skulle gå hem märkte jag att hennes katt hade kissat i mina skor! Förvånad
    Favoritskorna, dessutom... Rynkar på näsan

Katten brukar inte kissa sådär var som helst, utan har sedan länge lärt sig gå på lådan (katten är 7-8 år). Den kanske blev rädd för min son på 1,5 eller något, då den inte är van vid barn och min son är väldigt livlig och busig av sig.

Men frågan är:
    Hur får jag bort kattkisslukten från mina skor?

Sån där "antiluktspray" som ska funka till skor hjälpte inte ett dugg... Gråter

• Svar på tråden Hur få bort kattkisslukt från mina skor?
  • fjonkan

Vad är det för typ av skor. Många går att köra i tvättmaskinen och det är nog den enda lösningen för den lukten är ju otroligt svår att få bort med andra medel tyvärr.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise
  • MrsElvisPresley
    fjonkan skrev 2011-09-19 13:35:29 följande:
    Vad är det för typ av skor. Många går att köra i tvättmaskinen och det är nog den enda lösningen för den lukten är ju otroligt svår att få bort med andra medel tyvärr.
    Ett par svarta pumps!
    Mina enda riktigt sköna som jag inte får skoskav av nu som gravid...
  • fjonkan

Låter som om du får köpa nya skor istället då. Snart e det ju ändå höst så då kanske pumpsen ändå inte är så bra skor. Hoppas du hittar andra bra och sköna skor istället.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise
  • Crea Diem

Ättika dödar kattkisslukten. Torka ren/skölj dem i ättika och låt dem sedan stå ute/vädras så försvinner ättikslukten! 

• MrsElvisPresley
    Crea Diem skrev 2011-09-19 13:47:27 följande:
    Ättika dödar kattkisslukten. Torka ren/skölj dem i ättika och låt dem sedan stå ute/vädras så försvinner ättikslukten! 
    Hjälper det? Då måste jag testa! Vad för sorts ättika?
  • nemo1

Nej nej, släng inte skorna. Ställ dom i badkaret och dränk in dom med ytdesinfektion, finns bakom disk på apoteket. Lukten försvinner.

• Crea Diem

Vanlig ättika 12% använde jag i soffan, tog på en trasa och torkade rent (skinnsoffa). Luktade lite ättika ett par dagar då jag inte kunde släpa ut soffan och vädra den! Kläder och annat blötläggs i ättika och vatten innan tvätt så försvinner dålig lukt

• MrsElvisPresley
    nemo1 skrev 2011-09-19 13:50:50 följande:
    Nej nej, släng inte skorna. Ställ dom i badkaret och dränk in dom med ytdesinfektion, finns bakom disk på apoteket. Lukten försvinner.
    Är det bara att ta på ytdesinfekton, eller ska man efterbehandla med något?

Ska testa både ättika OCH ytdesinfektion!
  • MrsElvisPresley
    Crea Diem skrev 2011-09-19 13:53:12 följande:
    Vanlig ättika 12% använde jag i soffan, tog på en trasa och torkade rent (skinnsoffa). Luktade lite ättika ett par dagar då jag inte kunde släpa ut soffan och vädra den! Kläder och annat blötläggs i ättika och vatten innan tvätt så försvinner dålig lukt
    Okej! För det är ett par skinnpumps jag har
    Tack för tipset! Vart finns det att köpa? Mataffären? (använder aldrig ättika så har ingen koll...haha)
Svar på tråden Hur få bort kattkisslukt från mina skor?