• MrsElvisPresley

Hur få bort kattkisslukt från mina skor?

Var hos en vän igår, och när jag skulle gå hem märkte jag att hennes katt hade kissat i mina skor! Förvånad
    Favoritskorna, dessutom... Rynkar på näsan

Katten brukar inte kissa sådär var som helst, utan har sedan länge lärt sig gå på lådan (katten är 7-8 år). Den kanske blev rädd för min son på 1,5 eller något, då den inte är van vid barn och min son är väldigt livlig och busig av sig.

Men frågan är:
    Hur får jag bort kattkisslukten från mina skor?

Sån där "antiluktspray" som ska funka till skor hjälpte inte ett dugg... Gråter

• Svar på tråden Hur få bort kattkisslukt från mina skor?
  • 7feb

Häll kaffepulvee i skorna och låt stå ett par dar, byt nytt kaffe varje dag

• denimbee

annars brukar citron också hjälpa, spraya på citronsaft, ex. sådan som man kan köpa på flaska i affären, häll i en sprutflaska så att det är lättare att dosera.

• Little Ms Chatterbox

Ser att du redan har fått tips om ättika, tänkte jag med på. Citron kan vara bra att ha på sen om det är så att det finns något lukt kvar som du inte känner men en annan katt och katter vill gärna kissa där andra katter har kissat tidigare. Men katter gillar i regel inte citrondoft så det kan stoppa eventuella mer nerkissningar. 

• MrsElvisPresley
    MrsElvisPresley skrev 2011-09-19 14:25:31 följande:
    Det blöta (kisset) fick vi ju bort, men den vidriga, starka lukten är ju kvar!!!
    Alltså, vi rengjorde skorna så mycket vi kunde, men det luktar ju fortfarande hemskt!
  • nemo1

Ättika använder jag aldrig själv då jag tycker lukten stannar kvar, blää. Jag är jourhem åt katter och det händer ju då och då att kattungarna råkar kissa på sig någonstans och jag använder alltid ytdes. det funkar kalasbra.

• MrsElvisPresley
    nemo1 skrev 2011-09-19 15:39:19 följande:
    Ättika använder jag aldrig själv då jag tycker lukten stannar kvar, blää. Jag är jourhem åt katter och det händer ju då och då att kattungarna råkar kissa på sig någonstans och jag använder alltid ytdes. det funkar kalasbra.
    Då ska jag prova med det!

Tack för alla era tips, välbehövligt!
  • H Raheb

Det finns ett preparat i djuraffären, som heter urineoff tror jag, eller pissoff. Kan kolla upp det idag, men det bryter ner proteinet i urinet, och inget kaffe, citron eller ättika har någonsin gett lika bra resultat. 

Kan återkomma med exakta namnet senare idag.  

• MrsElvisPresley
    H Raheb skrev 2011-09-20 06:52:51 följande:
    Det finns ett preparat i djuraffären, som heter urineoff tror jag, eller pissoff. Kan kolla upp det idag, men det bryter ner proteinet i urinet, och inget kaffe, citron eller ättika har någonsin gett lika bra resultat. 

Snällt av dig!
  • nemo1
    H Raheb skrev 2011-09-20 06:52:51 följande:

Då kan jag berätta att ytdesinfektion fungerar hundra gånger bättre och är hundra gånger billigare.
  • Nattviolen

Tyvärr funkar inget! Hade en katt som vid urinvägsinfektion kissade i skorna. Klarade ett par - när jag såg att hon kissade och kunde blötlägga dom direkt (typ birkenstock) Alla andra par fick jag slänga. Det kändes ingen lukt - förrän man haft på sig dom och dom blivit lite varma av fötterna. Då kom lukten tillbaka

• Ankiolo

Vad var medlet som gav resultat mot att få bort kattkissdoft ur skorna? Själv har vi fått grannens katt/er att kissa i våra skor som vi haft ute på uteplatsen har tvättat våra skor med galltvål o tvättmedel men när man använder dom kommer lukten tillbaka dessvärre är skorna märkesdyra och super sköna att gå i så jag vill helst undvika att slänga dom, någon som har heta tips?

Svar på tråden Hur få bort kattkisslukt från mina skor?