• Längtarefterliten

    ang adoption

    Hejsan!

    Nu som vet, är det 25 som åldersgräns i exakt alla länder och att man måste vara gifta? om de inte är det vilka land gäller isåfall?

  • Svar på tråden ang adoption
  • LyckaOchTålamod

    Läs på http://www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Adoptionsmojligheter/

    klicka på varje land för att se vad som gäller!

    Läs allmän info om adoption  på www.mia.eu 

    Följande gäller oss som bor i Sverige:

    Vem får adoptera?

    Enligt Föräldrabalken är den nedre åldersgränsen för att få adoptera 25 år (om inte synnerliga skäl föreligger). Det finns ingen övre åldersgräns angiven i lagen. Det är dock av betydelse för barnet att åldersskillnaden mellan föräldrar och barn inte blir för stor. En riktpunkt är att de som vill adoptera
    inte ska vara äldre än 42 år då de ansöker om medgivande men varje ansökan ska bedömas utifrån samtliga omständigheter i just det fallet.

    Makar och registrerade partner måste adoptera gemensamt. Sambor får inte adoptera gemensamt.

     Ensamstående får adoptera.

    Den som vill adoptera ska ha deltagit i en obligatorisk föräldrautbildning och ha genomgått en medgivandeutredning gjord av socialtjänsten i hemkommunen. Man måste ha fått medgivande att få ta emot ett barn för adoption. Beslut om medgivande fattas av socialnämnden i hemkommunen.

    Ursprungsländerna har i allmänhet förtroende för svenska myndigheters beslut. I en del fall har de dock en annan syn på vad som är barnets bästa. Det kan bl.a. gälla de sökandes hälsotillstånd och ålder, att endast makar accepteras, äktenskapets längd m.m. Detta styr i vilka länder det är möjligt, för enskilda sökande, att ansöka om adoption.

    Lycka till Solig

  • LyckaOchTålamod
    Längtarefterliten skrev 2011-09-19 14:34:41 följande:
    men ja fattar inte vad som menas med synneliga skäl? vad kan ingå i de då?
    Synnerliga skäl, betyder om det något alldeles synnerligen starkt skäl.

    Ett exempel är om det är en släktings barn man ska adoptera pga att släktingen plötsligt dött i tex en olycka. Då kan man få godkänt trots att man inte fyllt 25 år ännu.

     

    {#emotions_dlg.flower}
  • HOBBE49

    25-årsgränsen gäller för det svenska medgivandet. Prata med din utredare om vad som skulle kunna vara synnerliga skäl för er, för jag antar att ni har någon anledning att åberopa detta?

    Åldersgränserna i de olika länderna kan se olika ut. En del har tex minimiålder på 30 år eller att man skall vara minst ett visst antal år äldre än barnen. Kolla på de olika adoptionsorganisationernas sidor så står det åldersgränser angivna.
    Tänk på att länderna kan ha många fler krav än enbart ålder! Även om ett land accepterar er pga ålder kanske andra faktorer gör så att ni inte kan skicka dit iallafall.

    Om man lever i en relation måste man vara gift-både för att få svenskt medgivande och för att bli accepterad av givarlandet.

  • Längtarefterliten

    jo ja vet att de är fler krav.. vi ska gifta oss om ett år... men de är de att idag fick vi reda på att vi är berättiga till att göra IVF så det blir det först, jag fyller nämligen 23 i december och vi har försökt i 3 år.. dom har inte hittat nått fl utom att ja inte har nån egen ägglossning, men de tar ja pergotime för men de har inte hänt nått ändå...

    steget efter 3 IVF försök är ju adoption.. för vi har inte råd att hålla på med IVF hur många ggr som helst, då blir der de ju dyrare än adoption  iaf...

  • HOBBE49

    Mitt råd till er:

    Ställ er i kö redan nu-gärna i flera organisationer. Det kostar några tusen per år men till vissa länder krävs flera års kötid så låt den ticka medan ni gör annat.

    Gör IVF i lugn och ro. Stressa inte med föräldrautbildning och annat under tiden. Möjligen kan ni passa på när ni är mellan två försök men utbildningen kan starta många tankar och kräva en del bearbetning och det kan vara jobbigt om man är hormonstinn mitt i en IVF+ att man kan tvingas avbryta utbildningen om det uppstår problem med överstimulering etc.

    Innan ni påbörjar utredningen inför medgivande är det en fördel om ni blickar helhjärtat mot adoption och har avslutat IVF:erna ( tycker jag-andra kan tycka annorlunda)

    Det kan ta tid att starta utredningen i vissa kommuner- Räkna med att det tar ca ett år från att ni lämnar in ansökan om medgivande tills dess att ni har ett färdigt medgivande i handen.

    Är det ingen väntetid till IVF? Eller gör ni det privat? Om det är väntetider till IVF+ tiden för tre IVF-försök+ tiden för föräldrautbildning och utredning så ser jag det osannolikt att det skulle vara aktuellt med medgivande innan 25-årsstrecket är passerat.

    Om ni har bra kötid och kan skicka till ett land med kort väntetid på BB kan det ändå gå fort när det väl är dags.

  • Längtarefterliten
    HOBBE49 skrev 2011-09-19 16:32:02 följande:
    Mitt råd till er:

    Ställ er i kö redan nu-gärna i flera organisationer. Det kostar några tusen per år men till vissa länder krävs flera års kötid så låt den ticka medan ni gör annat.

    Gör IVF i lugn och ro. Stressa inte med föräldrautbildning och annat under tiden. Möjligen kan ni passa på när ni är mellan två försök men utbildningen kan starta många tankar och kräva en del bearbetning och det kan vara jobbigt om man är hormonstinn mitt i en IVF+ att man kan tvingas avbryta utbildningen om det uppstår problem med överstimulering etc.

    Innan ni påbörjar utredningen inför medgivande är det en fördel om ni blickar helhjärtat mot adoption och har avslutat IVF:erna ( tycker jag-andra kan tycka annorlunda)

    Det kan ta tid att starta utredningen i vissa kommuner- Räkna med att det tar ca ett år från att ni lämnar in ansökan om medgivande tills dess att ni har ett färdigt medgivande i handen.

    Är det ingen väntetid till IVF? Eller gör ni det privat? Om det är väntetider till IVF+ tiden för tre IVF-försök+ tiden för föräldrautbildning och utredning så ser jag det osannolikt att det skulle vara aktuellt med medgivande innan 25-årsstrecket är passerat.

    Om ni har bra kötid och kan skicka till ett land med kort väntetid på BB kan det ändå gå fort när det väl är dags.
    aa vi får se, känns som de kan bloi fr mkt på en gång då ja går och studerar för tillfället, och det är redan för mkt.. tror vi måste börja med IVF iaf...
  • HOBBE49
    Längtarefterliten skrev 2011-09-19 16:37:36 följande:
    aa vi får se, känns som de kan bloi fr mkt på en gång då ja går och studerar för tillfället, och det är redan för mkt.. tror vi måste börja med IVF iaf...
    Jomen det var precis det jag menade!

    Att ni ska ställa er i kö är inget förpliktigande. Ni står bara och samlar kötid tills den dagen OM och NÄR ni vill skicka papper till något land så kan det gå fort istället för att ni ska stå i kö och vänta då.

    Som sagt ställ er i kö nu och låt adoptionstanken vila tryggt tills ni känner er färdiga med IVF:erna.
Svar på tråden ang adoption