• charmed86

Mensliknande blödning och värk en vecka innan mens

Hej!

Fick MA i april i år och mensen kom igång som vanligt efter en månad. Efter det har det flutit på med ÄL och mens precis som vanligt, 28 dagars cykel.
    Förra månaden kom mensen 2 dagar tidigt.

Ska ha mens på fredag enligt "schemat" eller onsdag enligt senaste mens.
    Har haft blödningar sen igår förmiddag, nästan precis som mensblödningar och värk över livmodern och äggstockarna. Tycker värken är mer skarp än vanlig mensvärk och det hjälper inte med tabletter som vanligt. Natten till idag kunde jag inte sova för att jag hade så ont och det har aldrig hänt vid mens förut. Påminde mer som smärtorna vid MA:t, dock inte alls lika kraftiga.. Har även lite ont över ländryggen och höfterna.

Kan det vara en kraftig nidblödning, tidigt missfall eller mensen som är ännu mer tidig?
    Har desutom mått väldigt illa sen lördags kväll och haft halsbränna som kommit och gått 1-2 veckor.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Mensliknande blödning och värk en vecka innan mens
  • Jenny Barnmorska

Hej!

det du upplever låter som någon form av hormonell obalans. Det kan vara en tillfällig rubbning men det kan ju även vara så att du är gravid på nytt. Ta ett test och se om du är gravid. Om du inte är gravid så tycker jag att du ska ringa och rådgöra med gyn eftersom du har så pass kraftig värk att det stör sömnen och inte hjälper med värktabletter.

Mvh Jenny

• charmed86

Hej!

Tack för svaret! Tar ett test så får vi se vad det visar, annars kontaktar jag gyn.
    Nu på tredje dagen har jag knappt någon värk och har än så länge inte blött något mer.

MVH, Mikaela

• charmed86

Hej!

Blir fortfarande inte riktigt klok på det här.
    Slutade blöda efter 2,5 dag, det kom bara någon brun flytning efter det.

Har varit illamående i 2 veckor och har lite molande och stickande värk vid ääggstockarna, har även ont i ryggslutet/svanken.
    Testen visar negativt eller svagt svagt positivt och mensen som i vanliga fall skulle ha kommit i onsdags eller fredags (förra veckan) har inte kommit.

Var nere hos barnmorskan imorse och sökte hjälp men hon tog bara ett gravtest och när det var negativt skulle jag avvakta en vecka till och återkomma om symptomen var kvar..

Tycker det är konstigt att må illa konstant och det känns inte riktigt bra att vänta en vecka till. Borde jag vända mig till en gynekolog istället eller någon annanstans?

Tacksam för svar!

Mvh, Mikaela

• Jenny Barnmorska

Det kan vara hormonomställningen efter missfallet som gör att du mår illa. Det ger ibland liknande symtom som en graviditet. Avvakta du en vecka och ring sedan gyn om det skulle vara så att du fortfarande mår dåligt.

• charmed86

Fast missfallet fick jag i april, allt har varit normalt sedan en månad efter MA:t förutom förra månaden få mensen var två dagar tidig.

• Jenny Barnmorska

Det kan vara en tillfällighet att det blir ett litet hopp i hormonerna det är rätt så vanligt och inget att oroa sig för.

Svar på tråden Mensliknande blödning och värk en vecka innan mens