Inlägg från: knisse |Visa alla inlägg
  • knisse

Historia: Andra världskriget del 1

tva fel!
    camberlain
    och barbarossa...

*surar*

• knisse
    blubberer skrev 2011-09-19 18:17:14 följande:
    Detta är inte saker som jag har gått igenom i skolan. Vet att vi pratade om axelmakterna och blitzkrieg (säkert nämndes fredsdatumet men det har jag inte lagt på minnet, vet året åtminstone), men övriga saker togs inte upp direkt. Vårt fokus låg mer på hur olika människor drabbades av kriget och vad det innebar för dem. Känns mer relevant än att veta namnet på stridsvagnar.

Jag skulle inte betrakta detta som ett lätt quiz, om det inte är riktat till personer med specialintresse av detaljer kring WWII.
    jag tycker att det är ganska almänt.
  • knisse

jag tycker att du ska göra mer mer mer

• knisse
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-19 18:25:11 följande:
    Jag kanske överskattade snittet lite, men det här är definitivt saker som jag anser vara allmänna. Stridsvagnsfrågan var en sådan som jag "räknade bort" från snittet, likaså frågan om OSS och SOE och frågan om Königsberg (som inte strikt är en fråga om andra världskriget).

Men jag trodde (och tror) att människor har koll på att kriget tog slut nästan på dagen sex år efter att det startade, att Churchill inte var premiärminister från början, att operation Barbarossa handlade om invasionen av Sovjet, vem Rommel var och så vidare.
    vist har man det.(när du säger det sa) men minnet är ju som en sil...
  • knisse

angende pansarn är det lättare om man vet att dom fortsatte i samma stil och den moderna varianten heter leopard

• knisse
    Midka skrev 2011-09-19 19:01:08 följande:
    Chamberlain visste jag nog inte om. Inget jag har tänkt på i af eftersom Churchill var den som märktes mest. Barabossa hade jag ingen aning om, Rommel var tilt i huvudet, lika så axelmakterna och sist borde jag tagit OSS på uteslutning.
    romel der wüstenfux
  • knisse

Leopard 1 bygdes efter 2 värdskriget och gick i serie 1965 det var den försa tyskproducerade stridsvagnen efter ww2.

Av leopard utvecklades bla Brückenlegepanzer Biber,  Flugabwehrkanonenpanzer Gepard, der Bergepanzer 2 och  Pionierpanzer Dachs

Pahnter bygdes under som ett svar pa soviets T-34 runt 1941 och användes under andra värdskriget.

• knisse

vk3001 bygdes i tva exemplar i Nibelungenwerke (1939 - 1941) men dessa blev aldrig färdiga tornen fran krupp monterades aldrig.

• knisse
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-09-19 22:01:06 följande:
    Angående Rommel finns det en skröna jag just kom ihåg;

En brittisk officer gav sig ensam ut på kamel i öknen på hemligt spaningsuppdrag. Efter några dagar kom följande meddelande till högkvarteret: "Rommel fångad. På kanelen." Alla jublade. Men han hade sagt: "Krångel. Ångrade kamelen."

det fans väll lka manga skrönor om romel som dagar pa aret tror jag...
  • knisse
    Jamo skrev 2011-09-19 22:06:55 följande:
    Ni nördar, om ni spelar datorspel måste jag rekomendera Waorld of tanks. Endast tanks från 2:a världskriget Glad

www.worldoftanks.com
    nä tyvär. jag är aldeles för kass i spel!
  • knisse
    M C skrev 2011-09-19 22:16:57 följande:
    Eller ökenräven som han heter i romanerna om kalla kriget. Han förekommer flitigt där.
    ha du menar tantsnusk!
  • knisse
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-09-19 22:31:17 följande:
    Säkert. Jag har hört flera också men kommer inte ihåg dom på rak arm. Men jag tycker de är lite roliga.
    knisse skrev 2011-09-19 22:17:53 följande:
    ha du menar tantsnusk!
     *viskar* Klart hon gör. Hon vill bara verkar intlechktell. 
    det är dom!!!
  • knisse
    Argo skrev 2011-09-19 22:48:30 följande:

Ditt bästa resultat är 10 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.
    Quizet har tagits av 72 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 6 rätt.

*var total nörd på ämnet när jag var ung*

det är alldrig helt bra att vara total nörd pa tredjeriket..
  • knisse
    Argo skrev 2011-09-19 23:14:56 följande:
    Säg inte det. Ingen kunskap är onödig. Alltid lär man sig något och får perspektiv.

Och inte nödvändigtvis bara tredje riket. Läser med behållning om det mesta från den tiden. Gärna böcker med tryckår under denna tid. Autentiska skildringar från direkt det begav sig. Har ett gammalt häfte av en svensk journalist som reste över till Norge i april/maj 1940 och boken trycktes i juni 1940. Det är rätt mycket i den beskrivningen som inte stämmer överens med den bild av Norges krig som vi matas med idag. Boken beskriver någonting som mycket mer liknar de krig vi ser på TV idag. Slump, slarv, våld, plundring, feghet, okunskap, dålig träning, otillräcklig materiel. Även mod och sådant förståss men på det hela taget en mycket mer nyanserad bild av vad som faktiskt hände de där månaderna.

Har även precis avslutat en bok om det polska ubåtsvapnet. Tre av fem sökte till slut internering i Sverige (efter några veckors krig) och låg sedan ankrade i Mälaren till krigsslutet. Fascinerande historia. Och en bok om Westerplatte - garnisonen i Fristaden Danzig som tyskarna anföll först. Inklusive lite politiska turer kring Danzig innan - vilka kastar en hyfsad skugga på polackerna själva.

*nörd som sagt*
    klart att det är sa.
Svar på tråden Historia: Andra världskriget del 1