Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Historia: Andra världskriget del 1

Ja, nu är det dags för en riktig quiz här, det handlar förstås om historia och mer specifikt andra världskriget och som namnet antyder kanske det kommer fler av samma sort.

Just den här är avsiktligt gjord för att vara lätt, jag beräknar att genomsnittet kommer att ligga på 7 eller åtta frågor rätt och det mesta är saker som man har gått igenom i skolan.

Lycka till!

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Historia: Andra världskriget del 1
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    blubberer skrev 2011-09-19 18:17:14 följande:
    Detta är inte saker som jag har gått igenom i skolan. Vet att vi pratade om axelmakterna och blitzkrieg (säkert nämndes fredsdatumet men det har jag inte lagt på minnet, vet året åtminstone), men övriga saker togs inte upp direkt. Vårt fokus låg mer på hur olika människor drabbades av kriget och vad det innebar för dem. Känns mer relevant än att veta namnet på stridsvagnar.

Jag skulle inte betrakta detta som ett lätt quiz, om det inte är riktat till personer med specialintresse av detaljer kring WWII.
    Jag kanske överskattade snittet lite, men det här är definitivt saker som jag anser vara allmänna. Stridsvagnsfrågan var en sådan som jag "räknade bort" från snittet, likaså frågan om OSS och SOE och frågan om Königsberg (som inte strikt är en fråga om andra världskriget).

Men jag trodde (och tror) att människor har koll på att kriget tog slut nästan på dagen sex år efter att det startade, att Churchill inte var premiärminister från början, att operation Barbarossa handlade om invasionen av Sovjet, vem Rommel var och så vidare.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-09-19 18:34:04 följande:
    Men vad f...?! Jag fick hjärnsläpp och röstade på 8 maj! Skrikandes

Ditt bästa resultat är 9 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Quizet har tagits av 21 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 6 rätt.

Ja, det är ju ett vanligt misstag, det var ju då kriget i Europa avslutades.

Men kriget fortsatte ett tag efter det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    knisse skrev 2011-09-19 18:36:51 följande:
    angende pansarn är det lättare om man vet att dom fortsatte i samma stil och den moderna varianten heter leopard
    Som för övrigt används av både Sverige, Norge och Finland bland många andra länder.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    knisse skrev 2011-09-19 18:25:28 följande:
    jag tycker att du ska göra mer mer mer
    Det kommer. Jag funderade på en serie under några veckor men jag kan fixa en generell (och lätt!) quiz om historia ikväll.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jamo skrev 2011-09-19 21:13:48 följande:
    Leopard är ju dock återandvänt från 2:a världskriget Flört Dom hade ju även Panther.
    Inte riktigt, det fanns ett projekt för en ny stridsvagn för spaning och stridsledning men man gav upp det, om jag inte minns fel för att man insåg att redan de existerande Panthern och Panzer IV lika gärna kunde sköta om den saken.

Jag minns inte om man fick fram någon prototyp, jag tror inte det men det jag vet med säkerhet är att det inte förekom någon framställning av Leopard.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jamo skrev 2011-09-19 21:29:00 följande:
    Hmm...nu hängde jag inte med riktigt? Fanns inte Panther eller Leopard under kriget menar du?
    Panther fanns, den tillverkades i ungefär 6000 exemplar och byggdes för att klara av ryssarnas T-34. Leopard fanns inte mer än som koncept eller möjligen en prototyp.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jamo skrev 2011-09-19 21:53:17 följande:
    Lite OT men nog fanns Leopard under 2:a världskriget. Hittade denna länk, www.achtungpanzer.com/vk1602-leopard-reconnai... Baserad på chassi av PxKpfw II. Kanske har fel men men. Läs och säg vad ni tror :)
    The start of production was previously planned for April of 1943, but the entire production was cancelled in January of 1943, when the first prototype was still incomplete [...]

This concept was continued in the Daimler-Benz’s design of improved VK 2801, but this was never completed and entire program was cancelled on May 8th of 1944.

Det var en konceptidé, inget mer. Vilket jag har påpekat två gånger.
Svar på tråden Historia: Andra världskriget del 1