• peak05

huvudvärk vid amning?

för snart 2 v sedan föddes min fantastiska dotter. sedan några dagar tillbaka har jag haft en otrolig huvudvärk från och till. har tagit alvedon men vill inte äta tabletter egentligen, har också druckit mycket vatten + vilat. någon som vet vad det kan bero på? åt järntabletter fram till förlossningen men inte nu.

• Svar på tråden huvudvärk vid amning?
  • Challe N

Du skriver att du dricker mycket, men du kanske behöver dricka ännu mer?? Man behöver mycket mer vätska än vanligt när man ammar..

• EllaGirl

Ts: Samma här. Min dotter är två veckor och jädrar vilken huvudvärk jag har haft till och från.

• Sanber

har inte nåt råd...för jag har precis samma!!!
    både vid tinningarna å ett band över pannan...aow!

puffar lite så aksnke man får nåt vettigt råd!

• NeA 84

jag hade precis så. kanske är det så att du behöver dricka ännu mer vatten, ha ett vatten glas med när du ammar. jag hade det + att jag vilade större delen av dom dagarna jag hade huvudvärk. det var nästan som migrän, usch!!

ta det lugnt å vila mycket så går det nog över sen....

• mia1968

man ska dricka kopiösa mängder, det är svårt att få i sig allt... men jag tror att man rek. att dricka 0.5 liter extra/ gång du ammar.... det blir mängder det *S*

• mludvigs

Det kan inte ha att göra med hur man sitter när man ammar oxå? Jag vet ju bara hur jag satt men jag satt alltid och tittade på sonen när han åt och då hade jag ju huvudet snett nedåt. Efter ett litet tag fick jag ganska ont i axlarna osv när jag ammade.

• kaksmulan

Håller helt med: DRICK DRICK DRICK!!! Det ska vara vatten ni dricker och tänk på att man svettas mängder från början när man ammar och det behövs massor av vatten för att producera mjölken också!!! Själv får jag säkert i mig minst fyra liter vatten under ett helt dygn! Eller kanske inte nu (min lilla är sju veckor) men i alla fall dricker jag lungt tre liter vatten om dygnet! Gör jag inte det så kommer huvudvärken på en gång!

Dessutom får jag vansinnig spänningshuvudvärk från nacken och ryggen. Försök att slappna av i armarna när ni ammar och sitt med ryggen så rak som möjligt. Pallra upp er och bebisen med kuddar. Jag har nästan alltid amningskudde när jag ammar för att undvika spänningshuvudvärk.

• PiaLottan

jag har inget annat råd heller än att dricka mycket vatten - det hjälper för mig! jag har ett annat fenomen när jag ammar: det börjar klia utanpå min hals strax innan hon har ätit färdigt. Så har det varit ända sen hon föddes för snart 11 veckor sedan...undrar om jag är den enda som har sånt här.... Kanske är det horonellt.

• PiaLottan

HORMONELLT...menade jag förstås...

Svar på tråden huvudvärk vid amning?