jojjen skrev 2011-09-24 19:25:45 följande:
Ja tyvärr är det inte så enkelt. Om man ser i många förhållanden och familjer idag så intar pappan en passiv roll, och kvinnan blir den som har mest koll. Även om jämställdheten förändras så ligger det fortfarande mycket gamla vanor i allt. Och tro mig, jag är på min man hela tiden om att han måste ställa krav, han är lika mycket förälder som exet, han har samma rättigheter. Men även om han försöker så går det inte så mycket framåt. Och vad gör man? Visst prata med exet/mamman, vilket han gör, är ju självklart något som krävs till en större del än vad han gör idag. Men man kan ju som inte på laglig väg hävda sin rätt för hon gör ju inget kriminellt. Och hon ser inte själv hur hon är, tror jag...
På vilket vis tycker du biomamman bestämmer mest?
av din TS är det svårt att utläsa riktigt var problemet ligger, "ni skall vara tacksamma att få ha dem varannan vecka"- men det är ju lika mycket som mamman har?
Säger inte att det är så men ofta så backar pappan eller engagerar sig inte, ibland ändrar han sig vid separation men kanske inte var så när han var tillsammans med biomamman utan biomamman fått göra allt, då blir det ganska naturligt att hon fortsätter så...
Familjerätten finns ju också för samarbetsamtal om man inte kommer överens...