Ska jag berätta att jag är gravid på arbetsintervjun?
Som rubriken lyder. jag ska på intervju i morgon. jag är gravid i v 12. ska jag berätta detta? Vet inte hur jag ska göra!!
Som rubriken lyder. jag ska på intervju i morgon. jag är gravid i v 12. ska jag berätta detta? Vet inte hur jag ska göra!!
Nej det tycker jag inte!
Nej, det tycker jag inte. Presentera dig som du är och om du får ett jobberbjudande kan du berätta då! Så gjorde jag och är inne på fjärde veckan på nya jobbet nu. Har snart gått halva tiden och ingen säger något annat än grattis när jag berättar för folk på jobbet att jag är gravid.
Nej risken är väl för stor att du inte får jobbet. Jag skulle nog låtsas som att jag fick reda på graviditeten sent.
De brukar titta stint in i ögonen på en och fråga "Är det något mer vi behöver veta O___O". Så då kan det ju vara läge att berätta, annars måste du väl inte göra det förrän du jobbat där ett tag (om du får jobbet alltså). Men det kan vara bra att berätta läget för chefen innan det börjar synas, speciellt så vet du ju inte om du kommer få några gravkomplikationer och behöver vara ledig.
Nej det behöver du inte för det är inte deras ensak.
Tror inte dom får neka dig jobb heller eller sparka dig om dom fick reda på det senare att du var gravid.
Det är diskriminerande.
OM dom nu inte frågar rakt ut: "ÄR du gravid?" eller "Planerar du barn inom snar framtid" etc så då måste du ju såklart berätta. Men sålänge dom inte frågar så finns det inget att berätta.
ok, har väldigt svårt för att ljuga. brukar synas på mig då. hoppas de inte frågar. så säger jag inget förrän om de säger att jag får jobbet eller inte.
vänta med det att berätta - vänta en två eller tre veckor om du nu får tjänsten . sj har man inte än berättat än på det nya jobbet ett vikariat under ett år den jag går för har gått på mammaledighet . hade inte räknat med att bli gravid så snabbt o oplanerat sjklart är bebben välkommet. så de måste kanske i dec fixa fram en ny.+ tre dagar i veckan kommer en från ett gruppboende o behöver stöd under arbetsdagen så då får den fr gruppboende skapa en ny relation till den nye men ser inga problem i det hela då denne fr gruppboende är social i sig
har viss ångest över det hela att berätta.
jag hade fel, arbetsgivare får fråga, men du behöver ej svara...
"Måste jag berätta att jag är gravid på en anställningsintervju? "
Inget förbjuder arbetsgivaren att fråga men du behöver inte tala om att du är gravid på en anställningsintervju. Enligt lag ska du inte bedömas efter om du ska bli förälder eller inte.
Jag upprepar bara vad min handledare på arbetsförmedlingen sa till mig :) Sålänge som inte frågade rakt ut så behövde man inte berätta.
men frågar dom: är du gravid? Och man vet om det så måste man väl svara ja. Annars ljuger man ju dom rätt upp i ansiktet...
Om det nu inte syns en ordentlig kula så tror jag inte att någon frågar rakt ut-Är du gravid? Om det inte är en totalt socialt handikappad person som frågar dig... Frågan planerar du barn är däremot vanlig så du behöver kanske tänka ut ett bra svar.
ja, visst är det lite jobbig sits man hamnar i.. man behöver inte svara, men hur ska man klara sej ur situationen "oskadd" om man slingrar sej bort så förstår ju chefen ändå... inte helt lätt....
tack för hjälpen, jag säger inget på intervjun. jag skulle själv aldrig anställa någon som var gravid. man vet ju att den personen försvinner om ett antal månader. bättre anställa någon med liknade referenser
Det har dom inte med att göra överhuvudtaget. JAg tror du har rätt att inte berätta det förens i månad 7 om jag fått rätt för mig.
Man har ingen skyldighet att berätta före 3 månader innan beräknad födelse. Jag är gravid i v.5, går in i v.6 imorgon. Jag ska börja en ny anställning. Känns jobbigt att gå bakom ryggen, för det är ändå lite så. Men vad ska man göra? Berätta och riskera att inte få jobbet?