• gkdr

När använda has/have got?

Hej Hjälper min dotter med läxor inför ett prov. Förstår inte riktigt när ma ska använda ordet "got" Att man ska använda has och have förstår jag då has används på he, she och it och have på i, you, we, you och they. Men tex följande mening. "I have got new friends" Betyder det jag har fått nya vänner eller bara "jag har nya vänner" I så fall i mina öron " I have new friends. Tacksam för svar inom kort!

• Svar på tråden När använda has/have got?
  • skoladan

I have got new friends betyder "jag har fått nya vänner"  Ordet "get" and "got" används i jättemånga sammanhang speciellt i amerikansk engelska.. Om man skriver: "I have got friends" kan det betyda "jag har vänner" Det är ordet "new" som gör att det betyder "jag har fått nya vänner"
    Lycka till på provet för Din dotter!

• Paradigm

I have got används väl när man beskriver att man "har"/"äger" någonting.

I've got a cellphone...

• gkdr

Tack för svar men förstår i alla fall inte om när jag ska säga på engelska "jag har nya vänner" måste man stoppa in ordet got. Varför inte bar "i have new friends. Ex 2 där det står "We have got no money" Vad betyder det? Kan man inte skriva "we have no money" Vad är skillnaden? När ska man använda ordet got?

• Rhoda Horswunce

Jag har nya vanner kan heta bade I have got new friends och I have new friends. Man kan aven dra ihop I have till I've, men da maste got finnas med. Man kan inte saga I've new friends, det later helt fel.

Jag har fatt nya vanner heter I have got new friends pa brittisk engelska och I have gotten new friends pa amerikansk engelska.

• Paradigm
    gkdr skrev 2011-09-19 22:52:29 följande:
    Tack för svar men förstår i alla fall inte om när jag ska säga på engelska "jag har nya vänner" måste man stoppa in ordet got. Varför inte bar "i have new friends. Ex 2 där det står "We have got no money" Vad betyder det? Kan man inte skriva "we have no money" Vad är skillnaden? När ska man använda ordet got?
    Vad jag har förstått så finns det egentligen ingen regel. Man kan använda have och have got och det ger samma mening. Det finns väl i vissa fall då man inte bör använda have got då det låter konstigt.
  • gkdr

Men om jag skriver "i have got new friends" känns det som att det skulle betyda: "Jag har FÅTT nya vänner. Vad heter den meningen på engelska med ordet "fått"?

• Rhoda Horswunce
    gkdr skrev 2011-09-20 14:14:04 följande:
    Men om jag skriver "i have got new friends" känns det som att det skulle betyda: "Jag har FÅTT nya vänner. Vad heter den meningen på engelska med ordet "fått"?
    Jag skrev ju det ju...
    Rhoda Horswunce skrev 2011-09-19 22:56:49 följande:
    Jag har fatt nya vanner heter I have got new friends pa brittisk engelska och I have gotten new friends pa amerikansk engelska.
     "I have got new friends" kan alltsa betyda bade "jag har fatt nya vanner" och "jag har nya vanner" pa brittisk engelska. 
Svar på tråden När använda has/have got?