• Augustimamman

Slutat med p-piller, när kommer mensen?!

Jag har tagit p-piller i tretton år och slutade med dom för ett par veckor sedan eftersom vi vill bli med barn. Jag har fått sista "p-piller-mensen" och väntar nu på ÄL. Har dock förstått (och kanske e jag helt bortkommen men jag visste faktiskt inte detta) att det kan ta lång tid innan man får sin första "riktiga" mens efter att ha slutat med preventivmedel. 

Frågan är; HUR lång tid? Förstår att det varierar, men vad har ni för erfarenheter? 

Och följdfrågan; innebär det att jag inte är fertil nu?

Varför väntar så många på ett par menstrationer innan de börjar försöka?

Märks det att jag vill vara gravid NU...? Flört 

• Svar på tråden Slutat med p-piller, när kommer mensen?!
  • Guldskatten

Jafg slutade med p-piller och fick en blödning efter 5 dagar, men en del säger det inte är mens, men det är gott tecken när den blödningen kommer har jag hört.

Jag förstår hur du känner :) Även jag väntar på att bli med barn och att ÄL ska hoppa igång.

Slutade med p-piller för snart 3 veckor sen :D   

• Augustimamman

Jag slutade med mina p-piller och fick mens fem dagar efter det men så långt är det ju som det brukar, för det fick jag ju alltid när jag hade mina piller också. Det är väl nästa mens som e frågan när den tänker dyka upp...

• lillstrumpaan

Hejsan!
     Har samma funderingar. Jag slutade med mina Cerazette p-piller för 1½ månad sen nu ganska exakt. Har nte fått en enda liten blödning på hela tiden och vi har haft regelbundet sex, 3-4 gånger i veckan. Har "mensvärk" till och från nu i magen, otroligt hungrig hela tiden och sugen på lakrits konstant. Vet inte om jag kan vara gravid redan? Med min nu 18 månader gamla son blev vi gravida inom 1 månad och då åt jag riktiga p-piller innan han kom (Neovletta) vad tror ni?  

• isadora81

Jag undrar samma sak. Jag tog mitt sista piller (desolett) den 6 september och hade p-pillermensens första dag precis som vanligt den 11 september. Den 13 september tog skyddet slut från p-pillrena (man är ju fullt skyddad sju dagar efter sista pillret) så nu väntar jag otåligt på ägglossning. Jag tar ägglossningstest varje dag men hitills har inte ens det svagaste lilla streck dykt upp. Jag vill också vara gravid NU!!!

• Tingaling

Hej!
    Jag hade ställt in mig på att det skulle ta tid att få tillbaka mensen efter 10 år med p-piller, men det gick över förväntan! Slutade med p-piller (desolett) 2e juli och fick piller-mensen den 5e, sedan ÄL den 23e. Efter det har jag haft en stabil cykel på ca 28 dagar med ÄL på dag 14.

• Augustimamman

Tack för svaren!! =) Känns bra att höra hur det gått för andra!

Jag gjorde ett ÄL-test i lördags och fick till min stora förvåning glad gubbe vilket betyder att min ÄL kom preciiis enligt "standardcykeln" dvs 2 veckor efter mensens första dag. Så antar att mensen kommer att komma som den ska också då. Skulle kännas väldigt bra om allt kom igång som det ska direkt.

Eller mja... nu när jag hade ÄL och vi sexade på så hoppas jag såklart att den inte kommer! Flört 

• Tallkotte12

Enligt min gynekolog finns det dels de där kroppen kommer igång väldigt fort efter p-pillerstopp och ofta är de också lite extra fertila precis de första månaderna efter p-pillerstoppet. Sen finns det också de där det tar mycket längre tid för kroppen att komma igång och standardfrasen man får höra från gynekologer är att det kan ta uppåt ett år innan man får en stabil cykel efter ett p-pillerstopp!

Jag slutade med mina p-piller i januari i år och nu i torsdags verkar jag haft min första ägglossning, det är alltså 8 månader efter p-pillerstoppet!

Så för en del kommer allt igång fort, för en del tar det lite längre tid...

• Raggydoll

Första gången jag gjorde ett p-pillerstopp då hade jag ätit pillerna i säkert 7 års tid. Då tog det ett helt år innan jag fick tillbaka min mens. Det konstiga var dock att min barnmorska påstod att jag med största sannolikhet ändå hade ÄL, det kunde hon tydligen avgöra vid undersökningen. Så jag var fertil utan att det kom någon mens. Vid mitt andra p-pillerstopp så gick det betydligt fortare att få tillbaka mensen, men då hade jag iofs bara tagit pillerna i ca 1 års tid. Den första cykeln direkt efter uppehållet blev 36 dagar, sedan normaliserade det sig och jag fick tillbaka mina 28 dagars cykler. Det jag kan säga är dock att man kan bli väldigt hormonell i kroppen när man väl slutat med p-pillrena. Jag trodde nästan jag var gravid efteråt, fastän jag visste att det borde vara omöjligt. Kroppen betedde sig väldigt mystiskt och jag fick många symptom som jag aldrig haft tidigare. Men allt det försvann efter första cykeln, sen blev jag "normal" igen.

• Nicole03

Hej!

Jag slutade med P-piller i okt 2010, första mensen fick jag på nyårsafton. Så ca 3 månader. Sedan hade jag strul med oregelbunden mens fram till aug ungefär. Med cykler på ca 50-60 dagar. Oavsett hur lång sykel jag hade, hade jag ÄL ca 14 dagar innan mens. Testade med stickor. Självklart kan man bli gravid ändå, men man har ju färre "försök".

Men har vänner som har blivit gravida 10 dagar efter pillerstopp så det är nog olika!

Lycka till!

• Emmyh02

Hej jag slutade med mina p piller för 6 veckor sen nu och min mens har inte kommit än. Jag äter jätte mycket mins bröstvårtor ömmar Jag kissar hela tiden och jag är trött. Jag har haft molnvärk för 2-3 dagar sedan men det har slutat nu. Kan jag vara gravid? :0 Vill ha ett svar tack! :)

Svar på tråden Slutat med p-piller, när kommer mensen?!