• Anonym (Lön?)

Gå från tim till månadslön?

Detta disskuteras på mitt jobb just nu. Jobbar som Personlig assistent,och som det är nu så blir det ju lite olika löner,beroende på hur många kvällar och helger det blir på en månad.
    Jobbar kväll+helg ena veckan,sen dagtid andra med ledig helg,beroende på vart helgerna hamnar, och lite sånt så kan det skilja rätt så rejält från månad till månad. 

Hur ska dom kunna sätta en månadslön på detta? Och vad händer nu när vi har timlön,då borde vi tekniskt sett få två löner en månad? tex om dom börjar med månadslön i januari,då betalas ju januarilönen ut i Januari,samtidigt som min timlön som jag jobbat i December,också betalas ut i januari. Eller har jag missupfattat att man alltid får månadslönen den månad man jobbat för den? Så man har lite koll så man inte blir blåst.

Och vad är det igentligen för fördelar med månadslön???

• Svar på tråden Gå från tim till månadslön?
  • Sapato

Gaaahhh mitt inlägg kapades. Svarar om när jag inte är på mobilen

• cloudberry79

Normalt har man en fast månadslön plus OB-tillägg och andra tillägg som kan variera (dessa kan komma på kommande lön). Ponera att du övergår till månadslön i januari, utan några konstigheter i skrivelserna:

I slutet av januari får du då din decemberlön, inkl alla tillägg. Du får dessutom din grundmånadslön för januari.

I slutet av februari får du din februarilön plus tillägg för januari.

Enklast är ju att prata med arbetsgivaren och fråga vad som gäller, men ja, många inser (till viss förnöjelse) att man får dubbla löner den månad man övergår från timlön till månadslön.

If you love me - please don't feed me!
  • Anonym

Min sambo har månadslön+tillägg för Ob.

• Seven Costanza
    Anonym (Lön?) skrev 2011-09-20 07:48:59 följande:
    Hur ska dom kunna sätta en månadslön på detta?
    Man brukar göra så att man tar timlönen gånger det antal timmar som är en heltid inom arbetsområdet, t ex 165 timmar kan det vara inom kommunala vården. Om man då har en timlön på säg 110 kr får man en grundheltidslön på 18150. Jobbar man inte heltid får man summan 18150 gånger den procent man jobbar, t. ex 18150 x 0,75. Detta får man då samma månad som man jobbar (minus skatt såklart) och alla ob-tillägg får man månaden efter. Månadslön kan vara smidigt eftersom man då inte behöver hålla reda på hur många timmar man jobbat varje enskild dag om man jobbar olika tider, och om man är sjuk har jag för mig att man får lika mkt sjuklön för varje dag oavsett hur många timmar man hade på schemat. I kommunala avtal får man också kvalificerad övertid t ex om man blir inbeordrad att jobba på lediga dagar samt om man jobbar fler helger än de man har på schemat, detta får man ofta inte som timanställd.
Svar på tråden Gå från tim till månadslön?