• Chilistar

    Skrik och gap

    Lägger denna tråd under adoption, fast det gäller ju inte bara adopterade barn utan syskon och problem i vardagen hos de flesta tror jag.

    Jag tror jag blir tokig snart. Rynkar på näsan 
    Jag har 2 helt underbara barn ifrån Kina som nu är 5 och 8 år gamla. Tjejen som är störst har ända sedan vi fick lillebror mer eller mindre slängt ur sig saker som att hon inte vill ha någon lillebror, att hon hatar honom, att han inte är som andra (han har LKG och har svårt att prata) bland annat. Det har alltid varit mycket bråk mellan dom men (hat)kärleken är väldigt stark ändå. Vissa stunder så kan dom vara med varandra och leker jättebra. Så länge storasyster får bestämma vill säga.

    Det känns som om det bara blir värre och värre det här. Nu är ju lillebror såpass stor så han ger ju tillbaka på samma sätt + att han är stark och gärna slår henne. Jag har försökt förklara för storasyster att hon sårar lillebror när hon säger så dumma saker enda sen dag ett men det går inte in.
    Just nu är vi en familj med ständiga bråk, skrik och gap hela dagarna. Jag ORKAR inte mer känns det som ibland. Ju mer dom skriker och bråkar ju tröttare blir jag och tyvärr så skriker jag oxå tillslut. Varje gång får jag så dåligt samvete och försöker intala mig själv att NÄSTA gång ska jag inte skrika. Och så är det igång igen för jag tappar tålamodet.

    Jag behöver råd NU! Hur ska jag få mina barn att sluta säga oaccepterade saker till varandra? Hur ska jag sluta höja rösten när det endast är då dom lyssnar?
    Funderar på om min dotter helt saknar empati och medkänsla. Funderingarna har dragit åt att det kan vara "mild" autism för ibland känns det som om jag inte "kommer åt" henne känslomässigt.

    Så har ni några tips att komma med?


    Mamma till 2 underbara barn från Kina
  • Svar på tråden Skrik och gap
  • Hi5

    Hur gammal är lillebror? Vad får storasysters agerande för konsekvenser?
    Här hemma så tolereras inte gap och skrik, då blir det in på rummet direkt, och tv-förbud, det brukar fungera bra.

    Har tre pojkar på 11, 7 och 1, och det är främst 7-åringen som "strular". 

  • Chilistar

    Pojken är 5 år och i början blev han ju ledsen men nu säger ju han likadant tillbaka. Då går ju hon i taket och säger ännu dummare saker. Det blir en ond cirkel av det. Tyvärr verkar det inte som om storasyster tar till sig när jag försöker förklara att man blir ledsen av att höra att man är hatad osv. Det går helt enkelt inte in. Och ja, jag har försökt med förbud och då fungerar det ett tag, men det känns ju inte rätt att göra så heller hela tiden. Rynkar på näsan 


    Mamma till 2 underbara barn från Kina
  • Sally

    Om du allvarligt är orolig över en ev. empatistörning hos din dotter, vore det bäst att kontakta BUP där du bor och boka en tid.  Om inte annat, för dig själv så du kan få hjälp att reda ut det.  Även om det visar sig att hon inte har någon empatistörning, kan de kanske hjälpa henne acceptera lillebror för den han är.

    Styrkekram....

  • Chilistar

    Tack för ditt svar Sally!

    Ingen som har några andra bra tips man kan ta till?


    Mamma till 2 underbara barn från Kina
  • Chilistar

    *puffar* för jag vill ha lite mer råd om hur ni andra gör när livet går överstyr.


    Mamma till 2 underbara barn från Kina
  • en glad
    Hi5 skrev 2011-09-20 08:50:48 följande:
    Hur gammal är lillebror? Vad får storasysters agerande för konsekvenser?
    Här hemma så tolereras inte gap och skrik, då blir det in på rummet direkt, och tv-förbud, det brukar fungera bra.

    Har tre pojkar på 11, 7 och 1, och det är främst 7-åringen som "strular". 

    Aldrig i livet avvisande barnuppfostran typ "in på rummet" med ett adopterat barn! De har redan blivit avvisade tillräckligt många ggr! 
  • en glad
    Chilistar skrev 2011-09-20 08:39:00 följande:
    ,Tjejen som är störst har ända sedan vi fick lillebror mer eller mindre slängt ur sig saker som att hon inte vill ha någon lillebror, att hon hatar honom, att han inte är som andra (han har LKG och har svårt att prata) bland annat. Det har alltid varit mycket bråk mellan dom men (hat)kärleken är väldigt stark ändå. Vissa stunder så kan dom vara med varandra och leker jättebra. Så länge storasyster får bestämma vill säga.

    - kanske skall du bekräfta storasyster i att det inte är kul med en lillebror alla dagar! Hon har ju också rätt till sina känslor och man kan aldrig tvinga syskon att älska varandra, det måste få växa fram i egen takt och inifrån dem själva. Däremot måste man lära sig att inte kränka och bete sig illa mot varandra. Alltså; "det är ok att du inte vill ha en lillebror, men nu är han här och skall stanna så därför måste du vara snäll mot honom. Det kravet har vi på alla i vår familj"  Och så gäller det för er vuxna att också leva upp till det dvs. inte bete er som ni inte vill att barnen skall göra. Som förälder måste man vara en bra förebild annars "hugger man i sten"

    Det känns som om det bara blir värre och värre det här. Nu är ju lillebror såpass stor så han ger ju tillbaka på samma sätt + att han är stark och gärna slår henne.
    - och då tänker jag att du måste hjälpa storasyster o ge henne skydd. Lillebror får inte slå och vara elak mot henne. Då ingriper du och säger ifrån ovh vid behov särar på dem. Men använd ingen nannymetod från 50-talet med skamvrå el dyl. Det är särskilt dåligt för adopterade barn; kan skada deras anknytning och tillit till er föräldrar!

       Jag har försökt förklara för storasyster att hon sårar lillebror när hon säger så dumma saker enda sen dag ett men det går inte in.

    - och det måste du vara mycket bestämd, men inte straffande i- så snart det händer! men glöm inte av det du skrev ovan att även storasyster kan behöva skydd ibland! Och bekräfta båda barnens känslor; det ÄR jobbigt med syskon ibland men det kommer att bli bra i slutet, det vet pappa o jag ....  att det inte "går in" handlar om att flickan är ett barn som behöver vuxnas dagliga vägledning, i flera år till!

        
    Just nu är vi en familj med ständiga bråk, skrik och gap hela dagarna. Jag ORKAR inte mer känns det som ibland. Ju mer dom skriker och bråkar ju tröttare blir jag och tyvärr så skriker jag oxå tillslut.

    = inte bra! Och det är ni vuxna som har ansvaret för stämningen i familjen - det kan man inte lägga på barnen!

    Varje gång får jag så dåligt samvete och försöker intala mig själv att NÄSTA gång ska jag inte skrika. Och så är det igång igen för jag tappar tålamodet.

    Jag behöver råd NU! Hur ska jag få mina barn att sluta säga oaccepterade saker till varandra? Hur ska jag sluta höja rösten när det endast är då dom lyssnar?
    Funderar på om min dotter helt saknar empati och medkänsla. Funderingarna har dragit åt att det kan vara "mild" autism för ibland känns det som om jag inte "kommer åt" henne känslomässigt.

    - nej då, börja inte leta fel hos henne. Adopterade barn kan ha svårare med empati än hemmagjorda men det handlar bara om att det blir en större utmaning för föräldrarna. I ditt fall tycker jag mer det låter som om ni måste få till ett bättre samspel i familjen - och var finns pappa i detta?  

    Så har ni några tips att komma med?

    Be att få handledning på BUP, men gärna av ngn adoptionskunnig eller ring adoptionsrådgivarna www.adoptionsradgivarna.se 
     
  • Emeli

    Snälla "en glad" - skriv inte inne i den citerade texten. Du skriver bra svar, men allt blir så smått att det inte går att läsa annat än med förstoringsglas när du gör så här. Lite jobbigt. Kopiera hellre inlägget och klistra in det om du vill kommentera inne i ts text.

  • en glad
    Emeli skrev 2011-09-20 18:01:47 följande:
    Snälla "en glad" - skriv inte inne i den citerade texten. Du skriver bra svar, men allt blir så smått att det inte går att läsa annat än med förstoringsglas när du gör så här. Lite jobbigt. Kopiera hellre inlägget och klistra in det om du vill kommentera inne i ts text.

    Du vet att du kan förstora upp texten på din dator genom att trycka ctrl + "+"??
  • Emeli
    en glad skrev 2011-09-20 18:12:58 följande:
    Du vet att du kan förstora upp texten på din dator genom att trycka ctrl + "+"??
    Inte tillräckligt om man vill kunna se hela texten. .-(  Den grå färgen påverkar säkert också.
Svar på tråden Skrik och gap