• Majken

Hur lära våra katter att gå igenom kattlucka??

Hej

Har två katter (1 år + 2 år gamla) som får gå fritt ute (på landet) och har alltid tillgång till vårt inglasade och isolerade uterum. Vi lämnar en springa öppet i dörrpartierna men känner att vi själva skulle vilja kunna njuta av det efter jobbet nu när man komere hem en solig höstdag. Har det då varit öppet så är det lite för kallt därute och vi har nu köpt och monterat en kattlucka (med 4-vägslås).

Men..... katterna vågar knappt gå i närheten av den, har testat med kattgodis och lockat/pockat och visst...de kommer fram och nosar lite, men så fort vi rör vid luckan så lägger de benen på ryggen
    Själva luckan har ju ett litet "motstånd" och knäpper liksom till när den slår igen och jag undrar om de någonsin kommer våga gå igenom den??

HUR ska vi få dom att våga??

Ska vi bara stänga igen glaspartiet när de är i uterummet och OM de vill ut så får de helt enkelt lära sig den "hårda" vägen, men kommer de att förstå hur de ska göra och framförallt - komemr de förstå att det är den vägen de ska gå IN igen sen? de sover nämligen inne varje kväll och jag vill gärna ha det så men tänk om de inte fattar hur man kommer in igen sen och tror att vi stängt dom ute?

Nån annan som lärt sina äldre katter använda kattlucka och har några bra tips att komma med?

Love my M-girls
  • Svar på tråden Hur lära våra katter att gå igenom kattlucka??
  • Alexandra77

Jag lärde mina gamla katter, jag puttade igenom dom bara några gånger så dom skulle lära sig. Den ena fattade direkt, men den andra behövde några dagar på sig innan han självmant började använda den.

• Viktorsmamma2010

Jag har satt kattlucka. har både gamla o unga katter. dom lärde sig snabbt hur man gör. Jag lockade först m blötmat på insidan så dom gick igenom o sen samma från utsidan så fattade dom. öppnas d ingen annanstans så går dom nog igenom luckan ganska snart tror jag. d gjorde mina iaf. :)
    "tvingar" du igenom dom o trycker fram dom blir dom nog bara rädda. Locka med mat o tejpa upp den i början om dom inte verkar vilja gå in annars. dom kommer lära sig men jag tror inte du ska trycka fdram dom utan locka hellre med mat så dom blir nyfikna ist. för rädda för luckan :) Hoppas dom förstår snart :)

• äppelmos

jag ställde upp lyckan i början med en hushållspappersrulle :)

• bubblan73

Vi hade fem katter och det var bara en som inte ville gå genom luckan (hon som fick den i huvudet) De andra 4 gick självmant genom luckan utan att den var upptejpad. De kände luftdraget och tänkte väl instinktivt "UT". Så det tog inte många minuter förrän de hoppade ut genom luckan, som var inte var upptejpad.  De yngsta var 2 år kanske, de äldre var 7-8 år.

Du ska inte oroa dig. Vill de ut så hittar de snart att den enda utvägen är genom luckan. och likadant in.

• GulTussilago

Min älskade katt var flera år gammal när vi skaffade kattlucka. Det gick hur bra som helst att få honom att gå ut (vi mutade honom med kattgodis), men att gå in var en annan femma!
    Då hade han ingenstans att sätta tassarna (när han gick ut satte han tassen på dörrhålet så att säga)
    Vi skulle åka utomlands och tyckte synd om katten, men morfar som var kattvakt byggde en ramp till katten! (som en stor kil), och det gick alldeles utmärkt!
    Och efter några dagars träning gick det bra att ta bort rampen

• Majken

Tack för bra råd!

Fler framgångshistorier?

Love my M-girls
  • Pussesnuttan

Ingen framgångshistoria men en erfarenhet.

Vi monterade en lucka med magnetlås för vi ville att bara vår ena katt skulle gå ut och in. Den funkar så att katten har en liten magnet i ett halsband och när rätt katt passerar luckan öppnas den.
    Tyvärr är vår katt en späd honkatt så när hon stack fram huvudet så drog den kraftiga magneten ner hennes huvud så hon slog i hakan i nerdelen på luckan. Efter några misslyckade försök totalvägrade hon att ens gå i närheten. :(

• Majken

Pussesnuttan: Aj då, ingen kul erfarenhet?! Vi har inte magnetlås i vår lucka, våra katter har inga halsband på sig heller för den delen?

Men vi ska ta och öva dom på luckan lite i helgen tänkte jag?

• Majken

Nu har vi stängt igen dörrarna till uterummet och enda vägen in/ut är igenom kattluckan som står öppen hela tiden för tillfälelt (satt upp den med ett rep) och även om de är ovana så verkar det som att de förstått att det är där man går in och ut just nu?

Undrar bara hur det ska gå när vi stänger igen den, om de komemr fatta att de kan öppna den själva? Även om de behöver använda lite "kraft" för att lyckas med det?

Love my M-girls
  • Filuren83

Bra jobbat!
    Är de helt orädda nu så att de kan nosa på den och så (och inte bara springer förbi och ut/in)? I så fall så borde ni kunna stänga den och fortfarande ha den som enda vägen in/ut för då kommer de börja pilla med den och till slut förstå att man kan putta på den.

• Majken
    Filuren83 skrev 2011-10-05 12:45:31 följande:
    Bra jobbat!
    Är de helt orädda nu så att de kan nosa på den och så (och inte bara springer förbi och ut/in)? I så fall så borde ni kunna stänga den och fortfarande ha den som enda vägen in/ut för då kommer de börja pilla med den och till slut förstå att man kan putta på den.
    Hmm hur menar du nu? Springa förbi?
    Luckan står ju liksom öppen och de har bara en öppning i väggen att gå in/ut igenom mot tidigare då en av skjutdörrarna alltid var öppen med en glipa på 15 cm.

Det är inte helt klart för dom ännu för när vi öppnat själva altandörren ut mot uterummet så springer de och ställer sig där "glipan" i dörren brukade vara innan? Men sen tassar de rint och snokar lite och hittar så småningom den öppna kattluckan!
    Love my M-girls
Svar på tråden Hur lära våra katter att gå igenom kattlucka??