Onda och stela händer
Jag har de senaste veckorna fått mer och mer ont i händerna. Lederna känns stela och ömma och jag har lite svårt att greppa pennor mm. Är det någon som vet vad det kan vara?
Jag har de senaste veckorna fått mer och mer ont i händerna. Lederna känns stela och ömma och jag har lite svårt att greppa pennor mm. Är det någon som vet vad det kan vara?
jag tror mig veta precis vad det är....
Om du är gravid vill säga så samlar man ju ofta vätska i kroppen ich det han sätta sig i händerna och lederna. Jag fick ha handleds skydd som avlastade och höll dom raka för att inte ha sååå ont.
Vänd dig till din barnmorska. I värsta fall om det inte försvinner efter förlossningen som det brulkar göra så kan man enkelt operera bort det. med et är ovanligt.
När jag väntade mitt första barn hade jag något som kallades karpateltunnelsyndrom. Men det kändes annorlunda, mer som att det stack i händerna och att de somnade, mest på natten. Beror det ändå på samma sak, fast jag känner helt annorlunda?
Jepp, det är säkert CTS, jag har det även när jag inte är gravid och ska förhoppningsvis operera det snart, jag får som elektriska stötar genom händerna och när jag har ont så känns det ungefär som du beskriver, testa med skenorna ett tag och se om det böir bättre... om det blir bättre bör du söka läkare för ev op eftersom CTS inte försvinner när man väl har fått det.... Grav-CTS kan hänga i ett tag efter graviditeten utan att för den sakens skull vara kronisk.
Jag har fått ont i mina fingrar. Har fått svårt att öppna flaskor och ta i med händerna/fingrarna.
Har även fått ont i tårna/fötterna.
Blir lite orolig då jag läser att det kan hålla i sig. Hur går en operation till och vad innebär det?
/Jessica24
Jessica24: En operation sker poliklinikiskt och tar ungefär 1 timme, sedan är man sjukskriven upp till 10 veckor för att man inte sk aanstränga handen så att det kommer tillbaka.
Vad de gör är att vidga den tunnel i handleden som nerverna går igenom. På min pappa använde de "stämjärn" och karvade loss lite ben så att den blev större, vet inte om de gör på annat sätt idag, det var 20 år sedan.
Jessica24: Vad du ska göra är att ta kontakt med din BM så du får remiss till arbetsterapeut så du får skenor, då minimeras riskerna för att det ska bli kvarvarande efter förlossningen... att du har ont i fötterna beror nog på vattensamling...
Teaspoon
Tack för ditt svar!
Ja, jag får ta kontakt med BM nu i dagarna och höra vad hon säger.
/Jessica24
Tack för svaren! Jag har nu tagit på mig skenorna som jag har kvar sedan sist. Hoppas att det blir bättre nu. Skall prata med BM oxå om nån dag.