• Solkattan

Byta ytterdörr! ( bild finns !)

Planerar att byta ytterdörr men har beslutsångest!!
    Huset är ett vitt mexitegelhus från sexttiotalet. De delar som är i trä ( garaget som sitter ihop med huset är förnärvarande brunt). I dagsläget har vi en dörr i teak med ett sidoglas också i teak med grönt glas. Dörren tycker jag är rätt snygg i färgen men den isolerar lika bra som ett läskpapper... :(.
    Fönstren är också brunmålade träfönster.
    När vi byter ytterdörr så vill sambon även att vi planerar för byte av garageportar. Samt en dörr precis brevid garaget.
    Nu till frågan... vilken färg ska man välja!!??
    Teak tycker jag ser "snyggt" ut.. men den dörren jag har hittat kostar 22000 kr i grundutförande. ( vit) .. och för teak är det 13400 kr extra... ( huga!!).
    Så det lutar mot att välja dörren i nån färg.
    Vitt tycker jag går bort då vi inte planerar att måla teglet vit utan det kommer se blaskigt/skitigt ut med en kritvit dörr till smutsgrått tegel.
    Men grått.. rött... grönt... brunt... eller beige...???
    Eller nån helt annan färg..??
    Nån som sett nån ultimat snygg dörr??!

(vi vill få bort den mörk/mellanbruna färgen på garaget i framtiden.. kanske måla det i ton med huset eller nån grå färg).
  • Svar på tråden Byta ytterdörr! ( bild finns !)
  • Livsviktig

Om ni tänker er garaget i grått tror jag att jag skulle följa den kulören i dörrar och fönster.

• PrincessOfIce
    Pumpkin skrev 2011-09-20 11:50:18 följande:
    Jag tycker att röda dörrar skulle ge ett riktigt lyft. Garaget i samma ton som huset och så röda dörrar. Läckert!

Tycker jag låter supersnyggt! Hade jag nog gjort i det läget.

TS: Ditt hus påminner lite om mina farföräldrars hus i färg och utformning förutom att de hade målat glas brevid ytterdörren vilket var gräsligt då glaset var gul/vit och grönt i färgerna.. :-/

Hoppas du hittar en dörr som ni gillar och kan trivas med.. :)          
    Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • johandra

jag tycker ni ska hålla er till den svart/bruna färgen som är på huset idag, köra på en svart/brun dörr och sen vita dörrar till garaget (eller samma vita/gråa ton som teglet har)...Av nån anledning så tycker jag inte att det passar med nån annan färg till mexitegel än just den där brunsvarta...vilket är knepigt eftersom teglet i det närmaste är vitt och således borde passa till allt...

men det är mitt tips iaf  

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • smöla

den färgen ni väljer på dörren, måla samma kulör i fönstret. Sen gör det inget om garage porten är i vitt och de andra i en annan färg. Jag hade satsat på engelsk röd. eller varför inte en dubbeldörr....kolla leksandsdörrar (dyra) men kolla och jämför olika på nätet och välj utifrån det.
     http://www.hemfint.se/?gclid=CJzwq-TbrasCFYzwzAodoyHCIw

http://www.bygghemma.se/utomhus/ytterdorrar/enkeldorrar/?gclid=CJmFg4fcrasCFUW-zAodzCn5KQhttp://www.skanskabyggvaror.se/produkter/ytterdorrar/ 

http://www.leksandsdorren.se/

• Solkattan

Tack för alla tips!
    jag har läst era förslag fram o tillbaks och alla tycker jag på sitt sätt i vis har poänger... :)
    Dubbeldörr har jag varit lite inne på... men var på Beijer här i stan i testade med barnvagnen och det gick ju inte att komma in utan att behöva öppna båda dörrarna.  (140 cm öppning).
    Har letat i typ varenda katalog och hittat vad jag tycker den ultimata dörren. Se uppladdad bild. Denna dörr går även att få med ett sido glas så det blir symmetri mellan de tre rutorna.

denna dörr!

Det "tråkiga" är att den går på 22000 för en vit. Med nån färg ytterliggare 2800 kr....

Nån som sett nåt liknande fast med bättre prislapp...?

• delfiini

Tror att det bästa blir att ha dörren och garaget i samma färg.
    Snyggast blir nog en ljus färg men med mycket kontrast mot det gråvita teglet.
    Grå, beige, grågrön, gråblå,

• smöla
    Solkattan skrev 2011-09-21 09:20:03 följande:
    Tack för alla tips!
    jag har läst era förslag fram o tillbaks och alla tycker jag på sitt sätt i vis har poänger... :)
    Dubbeldörr har jag varit lite inne på... men var på Beijer här i stan i testade med barnvagnen och det gick ju inte att komma in utan att behöva öppna båda dörrarna.  (140 cm öppning).
    Har letat i typ varenda katalog och hittat vad jag tycker den ultimata dörren. Se uppladdad bild. Denna dörr går även att få med ett sido glas så det blir symmetri mellan de tre rutorna.

denna dörr!

Det "tråkiga" är att den går på 22000 för en vit. Med nån färg ytterliggare 2800 kr....

Nån som sett nåt liknande fast med bättre prislapp...?

japp på hemfint fast med spröjs låg på 8000 kr i vitt (dörren) sen tillkommer sidoglaset. gick att få i alla färger,
  • Konvaljen

Har du kollat med ett snickeri om de kan tillverka dörren åt dig, då kan du få exakt som du vill ha det. Behöver inte kosta mer.

• Solkattan

Ju fler som säger röd dörr desto mer sugen blir jag på det... :)
    Är nu helt inne på röd dörr (den modellen med tre avlånga glaspartier som jag tidigare i tråden visat) ... sen måla om garaget i samma vitaktiga ton som mexiteglet. På sikt köpa matchande röda garagedörrar (med långa glaspartier som ytterdörren).. sen byta hängrännor o hela det systemet till ett i zinkfärgad ton. Måla om det bruna på undersidan taket i mexitegelvit.
    Testa att måla om fönstren i nån ljus gråfärg liknande den i fogarna... ( på sikt byta mot aluminiumfönster) Måla plåtarna under fönstren i svart... eller zink? hmm. (nu mörkbruna).
    Undra i vilken ände jag ska börja?!!

Tack för alla fina synpunkter... har ni fler så shot!! :)

• PrettyPoppy
    Solkattan skrev 2011-09-23 09:26:50 följande:
    Ju fler som säger röd dörr desto mer sugen blir jag på det... :)
    Är nu helt inne på röd dörr (den modellen med tre avlånga glaspartier som jag tidigare i tråden visat) ... sen måla om garaget i samma vitaktiga ton som mexiteglet. På sikt köpa matchande röda garagedörrar (med långa glaspartier som ytterdörren).. sen byta hängrännor o hela det systemet till ett i zinkfärgad ton. Måla om det bruna på undersidan taket i mexitegelvit.
    Testa att måla om fönstren i nån ljus gråfärg liknande den i fogarna... ( på sikt byta mot aluminiumfönster) Måla plåtarna under fönstren i svart... eller zink? hmm. (nu mörkbruna).
    Undra i vilken ände jag ska börja?!!

Tack för alla fina synpunkter... har ni fler så shot!! :)

Jag tycker dina ideer låter jättebra! Angående plåtarna så tycker jag att svart låter finast.
  • Blå damcykel

En dörr för 22000 med ett tillägg på 13400 kr. ingen billig dörr... Det finns billigare teakdörrar.

Svar på tråden Byta ytterdörr! ( bild finns !)