• Anonym (soc.tant)

Lön > 30.000kr inom socialt yrke?

Jobbar nu som socialsekreterare och har en lön på 27.000kr/månad. Jag funderar på att läsa vidare inom samma gebit, men med vad skulle det vara? Trivs med mitt jobb, men inte av arbetssituationen. Arbetar ofta till minst 19.00 på kvällen. Blir inte övertid utan bara flex. Har familj som blir lidande, men att lämna jobbet tidigare går bara inte då det är deadlines att passa. Tänkte att jag skulle kunna plugga vidare, få upp lönen och kanske jobba 80 %. Då får jag ut samma som idag och kan ägna mer åt familjen. Eller helt enkelt avancera och få en bättre lön så man kan ha lite mer guldkant på tillvaron med fastare arbetstider. Vad jag förstår på kollegor i andra kommuner så är inte min arbetssituation alls ovanlig när man arbetar som soc.tant inom socialtjänsten. Därför funderar jag istället på att läsa vidare/byta yrke. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-20 11:58
    så dumt - det skall vara
  • Svar på tråden Lön > 30.000kr inom socialt yrke?
  • Anonym

Det är väl inga problem att få ett jobb med mindre än 30k i lön? Det har du ju redan. Bara att be om 80%. Fast det är ju en typisk kvinnofälla att få 80% av sin lön men fortfarande jobba 100% eller mer (som det tenderar att bli när man "går ned" i arbetstid). Du slipper kanske lite dåligt samvete mot arbetsgivaren dock. Samtidigt skriver du att du vill få upp lönen. Menar du att du vill hamna mellan 27k och 30k?

• Anonym (soc.tant)

Ja, jag menar att jag vill ha upp lönen, speciellt om jag skall gå ner i arbetstid. Blandar alltid i hop < & > Funderar på att utbilda mig vidare eller göra något annat inom området. Vill då höja lönen eller ha minst samma. Någon som har förslag?

• Betty Ballbreaker

Fast > betyder mer än, så du skrev helt rätt. Är du socionom, så kan du ju plugga vidare till psykoterapeut!

• Anonym (soc.tant)

Betty Ballbreaker; Jag har funderat lite på det. Jag har även en steg 1 utbildning i grunden. Har kollat i Gbg Cognitiv psykoterapi, http://www.cognitivterapi.se/index_utbildningar/utb_legutb.htm men utbildningen kostar 264.000 + moms  

Vet någon om man kan ta CSN-lån för det eller hur funkar det? Steg 1 bekostade jag själv och sökte stipendium för. Fick lite hjälp, men långt ifrån för hela utbildningen. Vad ligger lönerna på som psykoterapeut, och inom vilka områden kan man arbeta?

• Seven Costanza

Kan du inte jobba som enhetschef? På mitt extrajobb inom vården är chefen sällan kvar längre än till 16.30. Hur mycket hon har i lön vet jag dock inte, men om uskorna har 22 000 lär hon ju inte ha bara 27 000 som chef, det låter lågt.

• Betty Ballbreaker

Jag går hos en terapeut i en mellanstor stad. Han har eget företag och tar 600kr i timmen, och är i princip fullbokad. I storstäderna kan man nog ta mer. (Sen är det ju lätt och svarta undan pengar sim privat också, hehe). Som psykoterapeut jobbar man med just terapier. Tänk på att kolla upp utbildningen noga, många av dem har fått kritik för att de inte håller måttet!

• Anonym
    Betty Ballbreaker skrev 2011-09-20 16:49:17 följande:
    Jag går hos en terapeut i en mellanstor stad. Han har eget företag och tar 600kr i timmen, och är i princip fullbokad. I storstäderna kan man nog ta mer. (Sen är det ju lätt och svarta undan pengar sim privat också, hehe). Som psykoterapeut jobbar man med just terapier. Tänk på att kolla upp utbildningen noga, många av dem har fått kritik för att de inte håller måttet!
    svart-terapi låter ju seriöst
  • Anonym

Jag har 32 000 i lön och jobbar inom samhällssektorn med regional utveckling. Så om du vill börja arbeta mer strategiskt istället för på indivinivå så kanske du kan få upp lönen inom samma sektor. 

• Anonym
    Anonym (soc.tant) skrev 2011-09-20 14:48:37 följande:
    Betty Ballbreaker; Jag har funderat lite på det. Jag har även en steg 1 utbildning i grunden. Har kollat i Gbg Cognitiv psykoterapi, www.cognitivterapi.se/index_utbildningar/utb_... men utbildningen kostar 264.000 + moms  

Vet någon om man kan ta CSN-lån för det eller hur funkar det? Steg 1 bekostade jag själv och sökte stipendium för. Fick lite hjälp, men långt ifrån för hela utbildningen. Vad ligger lönerna på som psykoterapeut, och inom vilka områden kan man arbeta?
    Kuratorsjobb kan du ju säkert få redan nu men då lär lönen sjunka istället. Satsa på chef istället men jag tror att det är väldigt svårt att ha chefsposition och jobba 80%. Lönerna för mellanchefer inom LSS\äldreomsorg ligger väl mellan 30-35 000. Å andra sidan verkar du väl nu jobba mer än 100% utan att få betalt för det?
  • Anonym (Ehc)

Enchetschefer tjänar inte alltid bra... På mitt första arbete som enhetschef hade jag en lön på 22.000kr, det var för två år sedan. Nu har jag bytt arbete, är fortfarande enhetschef och tjänar 30.000kr. Vad du tjänar som enhetschef beror nog på vad du har för arbetsgivare (privat, kommunalt, landsände osv).

• Ellieott

Jag är nyexad socionom och har precis 30tusen i månaden som vik. enhetschef. Helt ok för att vara 23 år med endast kort erfarenhet från LSS-handläggning. Så som chef kan man tjäna mkt (även om jag inte är där än, men jag är ju heeeelt ny).

Som psykoterapeut kan man tjäna väldigt mycket! Så det kanske är en bra vidareutbildning?

• Anonym

enhetschef inom vården, drygt 80 anställda 38.000kr/månaden.

• Anonym (soc.tant)

Hmmm.. spännande svar. Lite att tänka på då.

Svar på tråden Lön > 30.000kr inom socialt yrke?