• Veritas18

Problem med styvdottern 8 år

Alltså jag förstår både dig och henne MEN tycker att du borde ha lite mer förståelse eftersom hon ändå är ett barn, som uppenbarligen har gått igenom en hel del. Har du provat prata med din sambo om att hans dotter kanske behöver hjälp? Kanske något känsligt men det påverkar ju er relation (och till lillebror) också.

• Veritas18
    Trollet2011 skrev 2011-09-20 14:28:07 följande:
    Det sägs att man ska ge ett barn massor av kärlek (såklart!) men oxå gränser av vad som är ohållbart. 
    Om min sambo säger till henne att inte lägga sin sängmadrass på golvet så gör hon det ändå och hånflinar. Svårt att förklara men hon visar ingen respekt alls över vad han säger till henne. Jag anser åxå att det är för mycket mjök med dottern men det tycker inte min sambo och då blir han bara riktigt förbannad.

Jag har föreslagit att han ska ta kontakt med bup men det händer ju aldrig nåt. Verkar som att han väntar på att det "blir nog bättre NÅNGÅNG i framtiden... 

Både soc och familjerätten har varit inkopplade ett antal ggr ang vårdnaden men efter 3:de mötet så sa dom att dottern är för liten för att kunna berätta själv då hon har väldigt livlig fantasi och att hon dessvärre måste vara fysiskt skadad om soc ska kunna ta ifrån mamman delad vårdnad. Är de så? 

Vad kan JAG göra då??? 
    Myndigheter alltså! Så ungen måste komma halvblodig till sjukhuset för att de ska reagera och göra något? Tyvärr är det inte mycket du kan göra gällande dotterns situation om varken mamma eller pappan vill ta ansvaret. Men det du kan göra är att prata med din partner om hur det här påverkar eran relation. Sen handlar det inte om att han ska välja mellan dig och dottern utan mer om att ta tag i dotterns situation.
  • Veritas18
    Trollet2011 skrev 2011-09-20 15:19:07 följande:
    Barn under 12 år kan ej berätta hela sanningen anser dom så ja,föräldern måste bevisligen knarka eller slå sina barn för att dom kunna göra nåt. Helt sjukt. 

Tekniskt sätt det pappan kan göra är ju att kontakta bup som pratar m dottern. men sen då? Så länge dottern bor hos den totalt instabila mamman som flyttar runt,ligger runt (som dottern även sett!) och anklagar sin nuvarande sambo för misshandel,hon har även en son på 15 år som har väldiga kontakter med stadens knark"kung" fick jag reda på i telfonsamtal för ca 20 minuter sen. Sambon ringde även nyss och frågade om vi fått nåt nytt soc papper ang anmälan för 45:de gången på dotterns mamma.

Jamen ni hör ju,hela situationen är ju totalt sjuk. Hur ska man orka och bara acceptera dag för dag???

(Jag jobbar heltid och NEJ,jag är inte bitter -då hade jag dragit för länge sen!!)

Min största fråga nu är hur man ska klara av att älska en styvdotter om man hatar hennes mamma så otroligt mycket?! Måste verkligen gå till en egen psykolog ja tror ja och kanske där få svaret! För jag vill ju att det ska fungera!! 
    Har din sambo provat via familjerätten?

Det du ska försöka göra är att separera vad dottern är och mamman. Du kan omöjligt hata dottern p.g.a hennes mamma. Hon kan inte rå för det. Det verkar som om det bästa vore att ta bort dottern från den skadliga miljön. Prata med en advokat om vad sambon kan göra. Ni kan inte förlita er enbart på Soc för att de gör ju ingenting.
    Om det hjälper att gå till en psykolog så prova, men de har inte svaren. Han eller hon kommer att ge dig "verktygen" för att hantera hela situationen, och ja det kanske kan hjälpa.
Svar på tråden Problem med styvdottern 8 år