Vattenvärden? Inga alger? Fiskar som dör....
Hur länge gick akvariet innan du la i fisken ? Hur ofta gör du rent ? Hur ofta mat? Tänt osv?
Hur länge gick akvariet innan du la i fisken ? Hur ofta gör du rent ? Hur ofta mat? Tänt osv?
Bättre om burken får fixa till sin bakteriekultur själv utan tillsatser. Som ovan nämde så vill affärer bara tjäna pengar på massa produkter.
Precis som vi båda har skrivit så skippa alla medel du har i och ere nåt du ska ha i så ere ett vanligt vattenberedningsmedel, ex easy life . Och har du haft fiskar i som dött en efter en se till att få ordning på burken först innan du lägger i nya. ju mer tester du gör ju mer klurigt blir de, sen ere svårt då man inte ser hur burken ser ut och hur fiskarna beter sig.
Precis, lr vill du ha nåt annat om du e orolig så gör ett stort vattenbyte häll i denitrol och salt, höj temp lite om de e lågt.
Nej belysning har inget med hur dom mår, många växter trivs när de inte e för ljust samt för en fisk räcker de att ha tänt 4h per dygn, ja jag använder easy life och varvar med clynol, vattenberedningsmedel de me, bättre me mindre ljus än för mycke. Hoppas man får höra hur de går för dig, vore kul om något hjälpte, då jag jobbar med akvarium och fisk varje dag.
Bra där me dom små :) kanske vänder nu :) jag tycker de blir himla bra av de, men de e ju så med akvarievärlden att man kan ta han om en burk på 100 olika sätt och inget e fel sätt sålänge de funkar. Lycka till nu och ser fram emot ett nice resultat :)
Instick på växterna som föregående nämde e att de beror helt på va du har för växter, svärdsplanta absolut bra me ljus men ett grolux och ett aquarelle om du har 2 rör räcker absolut, tycker de e viktigare att inte "gräva" ner rötterna för djupt då e risk att plantan ruttnar. Har du anubias lr Java vill dom ha väldigt mörkt typ under en rot lr liknande så mitt råd e att inte ha för ljust.
Nån gödningstablett som du kan trycka ner vid rötterna på dina svärdsplantor e bra. Viktigt att du inte planterat dom för djupt, sen ere bra med lite tålamod, växter kan va fina när du sätter i dom men sen gå ner sig efter ett tag, men ha tålamod de vänder och dom kommer bli superfina :) mitt råd e att du byter 20 procent vatten varannan vecka inte mer, :))
Har aldrig riktig räknat ut hur många liter jag byter då min burk har ca 540 liter vatten och jag använder slang, ser mest till ögonmått, slamsug inte gruset ofta då behöver du inte göda så mycke,
De e för ofta, om du matar lagom så de inte blir mat kvar på botten så skulle jag råda dig att röra runt lite i gruset när du byter vatten och se om de blir brungrumligt och om de blir de så kan man slamsuga annars ere bara bra att låta gruset vara då de e naturlig näring till växterna :)
Bara de inte e mörkbrunt och tar lång tid i slamsugen att bli klart vatten, lite grynigt e ingen fara.
E jättesvårt att förklara såhär men - testa att låta gruset vara ett tag nu när du gör vattenbyten och om du nu inte har fiskar som rotar runt på botten så blir de inte upprört i gruset och vattnet klart samt dina växter får naturlig gödning
Nej byta 20 procent varannan vecka e bara bra men inte slamsuga botten på några vattenbyten menade jag :) åh fan va kul att de har kommit mer yngel, grattis :)))
De e bra sidor för absolut dom har alltid koll hmmm NOT ... Menar inte att hon ska ta en slev och röra runt gruset som en tok varje gång, utan kanske vända en sten lr nåt för att se ur de e i gruset, men vad vet jag ???? Jag jobbar ju bara 9 timmar om dagen med just akvarium och fiskar ....