• Anonym

raynauds syndrom......nu ont i bröstet......hjärtat??

Är lite orolig just nu......
    Har sedan ett par år tillbaka en aggressiv variant av raynauds syndrom. Det gör att mina händer och fingrar blivit extremt känsliga för kyla. Dom ser nästan ut att ha kallbrand på vintern , för dom blir så missfärgade.....

Har knappt alls några symptom under sommaren alls. Nu är det igång igen sedan några veckor tillbaka, kom med höstkylan.....

Har ett par ggr fått en stark tryckade känsla i bröstet, på vänster sida. Känns som att det är ihopsnört, el som att nåt ligger och trycker, tungt på bröstet. Tycker att vänstra axeln värker i samband  med detta.

Jag har innan själv relaterat detta till att jag kanske stressat för mkt och/el druckit för mkt koffein......

Men nu tycker jag inte längre att detta verkar va fallet. Borde man få så ont av lite stress och koffein? Jag är inte alls överdrivet stressad och får väl i mig motsvarande 3 koppar kaffe per dag ca.

Min stora fråga nu är om det kan ha med raynauds syndromet att göra? För det är ju en typ av kärlkramp, fast i händerna.......kan det även uppstå på andra ställen i kroppen om man fått konstaterad raynauds?  då tex hjärtat?          

Ska ringa in ikväll om det inte går över, annars ringer jag min läkare imorgon och pratar med honom tror jag....     

• Svar på tråden raynauds syndrom......nu ont i bröstet......hjärtat??
  • Flygfotogen

Jag hade inte vågat lita på vad någon lekman sagt om jag haft ont i bröstet och dessutom ett syndrom som Raynauds. Ring åtminstone sjukvårdsrådgivningen.

• Anonym

Det va ju dit jag tänkte ringa ikväll, men det brukar gå över efter en stund......har hållt i en timma ung nu och hoppas att det avtar efter en varm dusch......
    Men min läkare sa ju att raynauds är inget att br sig om....bara lite kärlkramp i händerna.......jaaaa just det, jag blir blåsvart och känner knappt va jag gör med händerna, samt att dom värker ordentligt........Men han har ju haft fel flera ggr, riktigt fel också....så jag litar inte riktigt på honom..... 

• Jessica C S

Om du känner ett sådant tryck över bröstet och har ont ut i armen är det nog dags att ringa och be om hjälp. Sjukvårdsrådgivningen eller 112.

• Anonym

Jag har Raynauds och enligt min läkare är det helt ofarligt. Det är kramp i kärlen i fingrarna. Men det kanske kan bli kramp i kärlen i andra delar av kroppen också, vad vet jag. Ring en läkare om du har ont i bröstet, Raynaudds eller inte.

• Anonym

nope, tog en varm dusch....känns ngt bättre nu. Ska lägga barnen nu och mig själv också. Hoppas må bättre efter en god natts sömn. men i vilket fall så kommer jag ringa läkaren imorgon efter jobbet och prata med honom. Blir det värre ikväll igen så ringer jag nog 1177 och pratar med dom iaf.....

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-20 19:06:57 följande:
    Jag har Raynauds och enligt min läkare är det helt ofarligt. Det är kramp i kärlen i fingrarna. Men det kanske kan bli kramp i kärlen i andra delar av kroppen också, vad vet jag. Ring en läkare om du har ont i bröstet, Raynaudds eller inte.
    Får du ngn hjälp för din raynauds? Jag fick höra att man inget kan göra helt enkelt......men mina problem blir värre och värre för varje vinter, att det satt igång redan nu känns ju inte så lovande inför vintern som snart ska komma.......hade ju gärna tagit emot nån slags hjälp om det finns att få...
  • Jeliqa

Jag jobbar på en hjärtintensivavdelning och jag tycker du ska ringa 112 eller sjukvårdsrådgivning nu. Tryck över bröstet skall man aldrig nonchalera. Förmodligen är det säkert ingen fara men jag tycker att du bör få detta uppkollat så duktig personal kan koppla upp dig på telemetri (ett sorts EKG) och kontrollera din hjärtrytm under några timmar.

• Anonym

det konstiga är att detta är ju inte alls första ggn det här hänt...så jag är inte direkt såååå orolig som man kanske borde vara när man får ont i bröstet.
    Jag har alltid relaterat detta till stress, men känner att det inte borde vara normalt att bli sån här av bara lite stress.......

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-20 19:47:31 följande:
    Får du ngn hjälp för din raynauds? Jag fick höra att man inget kan göra helt enkelt......men mina problem blir värre och värre för varje vinter, att det satt igång redan nu känns ju inte så lovande inför vintern som snart ska komma.......hade ju gärna tagit emot nån slags hjälp om det finns att få...
    Nej, det får jag inte, jag har fått samma svar. Att det är ofarligt och inte finns något att göra. Men jag har bara haft mitt i ca 4 år (som jag vet om i alla fall). Värst är det på våren och hösten tycker jag för då är man ständigt lite fuktig om händerna när det är kallt och då kommer krampen som ett brev på posten. Men jag brukar spola fingrarna under varmt vatten så blir det bättre.

Men som andra redan sagt, kan du inte ringa i alla fall 1177 i kväll och höra vad de säger?
  • Anonym

Var inne på akuten hela natten.........fick nog då mina symptom bara förvärrats ju längre veckan gått.......

Gjorde alla möjliga test, men inget visade ngt onormalt......

Jag har nu inte mer ont på vänster sida längre utan i hela bröstkorgen.......

Ska in idag på en lungröntgen, väntar på att dom ska ringa med en tid......

fattar inte va som är fel?   Skulle det kunna vara astma el nåt sånt?  en kollega till mig sa när jag beskrev hur jag mår att " exakt så får jag av min astma"...........Hmm.........         

Svar på tråden raynauds syndrom......nu ont i bröstet......hjärtat??