raynauds syndrom......nu ont i bröstet......hjärtat??
Är lite orolig just nu......
Har sedan ett par år tillbaka en aggressiv variant av raynauds syndrom. Det gör att mina händer och fingrar blivit extremt känsliga för kyla. Dom ser nästan ut att ha kallbrand på vintern , för dom blir så missfärgade.....
Har knappt alls några symptom under sommaren alls. Nu är det igång igen sedan några veckor tillbaka, kom med höstkylan.....
Har ett par ggr fått en stark tryckade känsla i bröstet, på vänster sida. Känns som att det är ihopsnört, el som att nåt ligger och trycker, tungt på bröstet. Tycker att vänstra axeln värker i samband med detta.
Jag har innan själv relaterat detta till att jag kanske stressat för mkt och/el druckit för mkt koffein......
Men nu tycker jag inte längre att detta verkar va fallet. Borde man få så ont av lite stress och koffein? Jag är inte alls överdrivet stressad och får väl i mig motsvarande 3 koppar kaffe per dag ca.
Min stora fråga nu är om det kan ha med raynauds syndromet att göra? För det är ju en typ av kärlkramp, fast i händerna.......kan det även uppstå på andra ställen i kroppen om man fått konstaterad raynauds? då tex hjärtat?
Ska ringa in ikväll om det inte går över, annars ringer jag min läkare imorgon och pratar med honom tror jag....