• Anonym (allergi)

Är du allergisk mot Bi/Getingstick? Se hit!

Min sambo blev stucken i sommras och blev riktigt dålig, blev ambulans till sjukhuset.
    Han avskyr allt vad sjukhus och läkare heter, och allt som har med det att göra. Så det blev alltså en tuff dag på många vis!
    Han får dock hjälp av en psykolog nu.

MEN! idag var vi på allergimottagningen för ett pricktest. Detta visade att han är allergisk mot bi och geting (Nähä?!?)
    Läkarn där tycker nu att han ska vaccineras, vilket innebär en spruta varje vecka i 3 månader till att börja med och sen nertrappning under 3 år!! (detta kommer ta minst 2 timmar varje gång då vi har 40 min att åka en väg)

Är detta något ni fått? Är det vanligt att man får det?   
    Eller vad har ni fått för behandling?
    Finns det inget annat bra han kan få? mediciner, sprutor eller nåt?
    vad gör ni om ni blir stuckna igen?

Har en knäckt sambo som aldrig kommer palla detta med sprutor så ofta :(       

• Svar på tråden Är du allergisk mot Bi/Getingstick? Se hit!
  • Anonym (allergi)

Pufffar lite

• Anonym (allergi)

ingen?

• Anonym (,)

Jo, min pappa höll på att dö av ett getingstick. Efter det så gjorde han den här behandlingen som du beskriver. Nu vet han att han inte kommer att dö av ett getingstick i alla fall. Han tycker att det känns skönt.

• Anonym (allergi)
    Anonym (,) skrev 2011-09-20 22:03:25 följande:
    Jo, min pappa höll på att dö av ett getingstick. Efter det så gjorde han den här behandlingen som du beskriver. Nu vet han att han inte kommer att dö av ett getingstick i alla fall. Han tycker att det känns skönt.

Nu höll ju inte min sambo på att dö kanske, men visst hade det varit skönt å veta att man inte kommer bli dålig om det händer igen. men behandlingen känns omänsklig när dom inte kan utföra det i våran stad :S Blir mycket tid borta från jobbet!
  • Anonym (allergi)

Någon mer med erfarenhet?

• Anonym

Höll också på att dö av ett getingstick för många år sen. Men däremot testade jag negativt på allergitestet vilket gjorde att jag inte fick gå igenom behandlingen för att slippa allergin. Har inte blivit stucken på 17 år och vet inte hur jag reagerar, men om jag var din sambo skulle jag absolut gå igenom det för att slippa oroa mig. Han vet ju inte hur han reagerar nästa gång, om det blir bättre eller sämre. Jag går omkring med epipen på mig jämt och tycker det är olustigt att träffa på getingar när man är tex långt ute i skärgården eller någon annanstans med lång eller besvärlig väg till sjukhus.

• Anonym (allergi)
    Anonym skrev 2011-09-22 21:40:52 följande:
    Epi-pen?

Är det adrenalin?
  • Anonym (allergi)
    Anonym skrev 2011-09-22 22:01:38 följande:
    Höll också på att dö av ett getingstick för många år sen. Men däremot testade jag negativt på allergitestet vilket gjorde att jag inte fick gå igenom behandlingen för att slippa allergin. Har inte blivit stucken på 17 år och vet inte hur jag reagerar, men om jag var din sambo skulle jag absolut gå igenom det för att slippa oroa mig. Han vet ju inte hur han reagerar nästa gång, om det blir bättre eller sämre. Jag går omkring med epipen på mig jämt och tycker det är olustigt att träffa på getingar när man är tex långt ute i skärgården eller någon annanstans med lång eller besvärlig väg till sjukhus.

Usch ja, det är inte att leka med!
    Han reagerade inte så stakt på pricktesten, men det blev lite rött.
    Är mest tiden det tar som bekymmrar honom nu, 2 timmar borta från jobbet varje vecka funkar verkligen inte :S 
    Han har en kollega som har gått igenom behandligen, men för honom tog det 5 år innan han fick något skydd av den! :O Dessutom kan dom tydligen inte garantera att han inte blir dålig ändå...

Kluven blir både han och jag!        
  • Anonym (björk)

Jag har genomgått samma behandling men mot björkpollen och inte getingstick. Det var flera som kom på samma mottagningstid som mig som fick sprutor mot geting.
    Behandlingen sker på samma sätt när det gäller pollen och geting och andra allergier.
    För mig har det varit toppen att få denna möjlighet. Jag kan nu vara ute som alla andra under våren när pollen säsongen drar igång. Förut mådde jag jätte dåligt. Det var inte bara lite rinniga ögon utan jag nös heeela tiden, ögonen kliade och blev illröda trots flertal allergi mediciner, ögondroppar och kortisonsprutor och kortison näs spray. Nu räcker det med en allergi tablett om dagen och jag är som alla andra ute under pollensäsongen.
    Det är tidskrävande men verkligen värt det.

Däremot tror jag det kommer ta honom mer än 2 timmar per gång om bara resan tar 80 minuter fram och tillbaka. Man får ju först vänta en stund på sin tur. Kanske inte så länge men ändå....sen får man blåsa i en peef för att kolla andningsfunktionen, sen får man sprutan. Sen måste man vänta 30 minuter. Sen in till sköterskan igen och blåsa och en titt på armen där man fått sprutan för att se att man inte reagerat på injektionen. Man får inte ta sprutan om man har en infektion i kroppen så då kan behandlingen bli lite förskjuten.
    Sprutan i sig känns inte så mycket och ges i överarmen.
    När man går på underhållsdos i ca 3 år så går man ju var 6-8 vecka och det är ju inte så ofta. Varje spruta kostar som ett läkarbesök men det innebär ju att man snabbt kommer upp i frikort för sjukvård.

Jag skulle rekomendera hyposens till alla som har svår allergi!

• Houdini

Jag är också allergisk mot getingstick och har lyckats bli stucken tre gånger på 46 år.

Första gången i tonåren. Andra gången för fem-sex år sedan i huvudet och jag blev dålig men inte jättedålig tyckte jag så jag vänte lugnt på att min man skulle komma hem från jobb istället för att ringa ambulans. När han kom hem åkte vi till VC där jag hamnad på en bår snabbt som attan och fick medicin och då märktejag hur dåligt jah hade mått.

Efter det hade jag alltid betepred (kortisontabletter) och några andra tabletter med mig, sen blev jag stucken igen, då tog jag min medicin och åkte in till akuten.

Och efter det fick jag även en Anapen spruta att alltid bära med mig. Så nu när jag har all denna medicinen slipper jag getingarna ;) jag är inte alls lika nervös i närheten av getingarna längre i alla fall.

Jag har inte blivit erbjuden den behandlingen men skulle alla gånger tagit emot den om jag hade fått chansen, Att slippa oroa sig för att få ett stick och dess konsekvenser ha skitlätt val tycker jag som är hysteriskt spruträdd.

Jag har alltså fått andningsbevär också senaste gången jag blev getingstucken, har man otur kan man dö av ett sketet litet stick.           

• Anonym (allergi)
    Anonym (björk) skrev 2011-09-22 23:58:47 följande:
    Jag har genomgått samma behandling men mot björkpollen och inte getingstick. Det var flera som kom på samma mottagningstid som mig som fick sprutor mot geting.
    Behandlingen sker på samma sätt när det gäller pollen och geting och andra allergier.
    För mig har det varit toppen att få denna möjlighet. Jag kan nu vara ute som alla andra under våren när pollen säsongen drar igång. Förut mådde jag jätte dåligt. Det var inte bara lite rinniga ögon utan jag nös heeela tiden, ögonen kliade och blev illröda trots flertal allergi mediciner, ögondroppar och kortisonsprutor och kortison näs spray. Nu räcker det med en allergi tablett om dagen och jag är som alla andra ute under pollensäsongen.
    Det är tidskrävande men verkligen värt det.

Däremot tror jag det kommer ta honom mer än 2 timmar per gång om bara resan tar 80 minuter fram och tillbaka. Man får ju först vänta en stund på sin tur. Kanske inte så länge men ändå....sen får man blåsa i en peef för att kolla andningsfunktionen, sen får man sprutan. Sen måste man vänta 30 minuter. Sen in till sköterskan igen och blåsa och en titt på armen där man fått sprutan för att se att man inte reagerat på injektionen. Man får inte ta sprutan om man har en infektion i kroppen så då kan behandlingen bli lite förskjuten.
    Sprutan i sig känns inte så mycket och ges i överarmen.
    När man går på underhållsdos i ca 3 år så går man ju var 6-8 vecka och det är ju inte så ofta. Varje spruta kostar som ett läkarbesök men det innebär ju att man snabbt kommer upp i frikort för sjukvård.

Jag skulle rekomendera hyposens till alla som har svår allergi!
    Tack för ett bra svar!

frågan är ju om det är värt all denna tid när han har blivit allergisk en gång på 25 år...
    han skulle få mot gräs och gråbo samtidigt, men där klarar han sig absolut med receptfria medel.    
  • Anonym (allergi)
    Houdini skrev 2011-09-23 02:27:10 följande:
    Jag är också allergisk mot getingstick och har lyckats bli stucken tre gånger på 46 år.

Första gången i tonåren. Andra gången för fem-sex år sedan i huvudet och jag blev dålig men inte jättedålig tyckte jag så jag vänte lugnt på att min man skulle komma hem från jobb istället för att ringa ambulans. När han kom hem åkte vi till VC där jag hamnad på en bår snabbt som attan och fick medicin och då märktejag hur dåligt jah hade mått.

Efter det hade jag alltid betepred (kortisontabletter) och några andra tabletter med mig, sen blev jag stucken igen, då tog jag min medicin och åkte in till akuten.

Och efter det fick jag även en Anapen spruta att alltid bära med mig. Så nu när jag har all denna medicinen slipper jag getingarna ;) jag är inte alls lika nervös i närheten av getingarna längre i alla fall.

Jag har inte blivit erbjuden den behandlingen men skulle alla gånger tagit emot den om jag hade fått chansen, Att slippa oroa sig för att få ett stick och dess konsekvenser ha skitlätt val tycker jag som är hysteriskt spruträdd.

Jag har alltså fått andningsbevär också senaste gången jag blev getingstucken, har man otur kan man dö av ett sketet litet stick.           
    Hade nog inte varit så mycket snack om saken om han kunde få det på hemmaplan, men så mycket tid det kommer ta funkar inte att vara borta från jobbet :S Sen verkar det ju som att det ändå inte är helt säkert, så tabletter å grejer ska ändå bäras med.

Han verkar ha bestämt sig för att hoppa över det just nu iaf, skulle han bli dålig en gång till så komemr jag nog tvinga honom till en behandling :P  
Svar på tråden Är du allergisk mot Bi/Getingstick? Se hit!