• yennifer

Moderkaksprov i Uppsala

Ska göra moderkaksprov på Akademiska nästa vecka och är rätt orolig.Fick knappt någon information om hur det går till när jag gjorde ultraljudet så har en del funderingar.
     Har någon av er gjort detta prov där och fick ni någon information om vad man ska tänka på innan och efter och hur det går till i detalj?

• Svar på tråden Moderkaksprov i Uppsala
  • En Åsa

Jag gjorde mkp i vintras, fick inte någon info vad jag kommer ihåg. Dock hade jag gjort fvp innan.

• yennifer

En Åsa: Hur gick det till? Ska man tänka på något speciellt innan och hur länge behöver man vila efteråt?

• En Åsa

Nej, inget att tänka på innan. Inte tunga lyfta samma dag bara, annars inget efteråt heller. Först gör de UL för att datera graviditeten, de kan inte göra det om man är för långt gången, och sedan görs det  i UL. De sticker in nålen ochb ruckar lite på den för att få upp alla sorters celler de behöver och sen är det klart.

• Mimtoo

Hejsan när jag gjorde provet sa dom att det var bra att vara lite kissnödig, sen bad jag om att inte se nålen och jag blundade under hela ingreppet. jag var hemma i tre dagar, fast dom sa att det räcker med att vara hemma en dag. Efter ingreppet känner man att det stramar lite dom två första dagarna. jag gjorde test på en måndag och fick brev hem på fredagen och allt va normalt.

lycka till !

• yennifer

Tack för era svar! Jag gjorde provet igår och fick ett glatt besked idag, bebisen har inte Downs Syndrom! Känns jätteskönt, jag har varit så orolig. Nu väntar jag bara på att det ska ha gått en vecka sedan igår då de sade att blir det missfall blir det inom en vecka med största sannolikhet. Har rätt ont i mage och rygg men det är väl den smärta liknande mensvärk som de sade att man kan få. Ska bli skönt när jag förhoppningsvis  kan andas ut på måndag!

• Mandyyss

Ni som gjort det i uppsala.. har ni fått reda på kön i sambandet med provsvaren?

Svar på tråden Moderkaksprov i Uppsala