Inlägg från: PruttPottan |Visa alla inlägg
  • PruttPottan

Svamp? näe... hjälp

Använder du vagitorierna? Det är viktigt för annars kan det komma tillbaka.

Personligen kör jag med citron rakt upp, finns inget som hjälper så snabbt *s*

Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • PruttPottan

Nej nej!
    Du tar sån där färdigpressad (eller pressar själv) och blandar med vatten, kanske 1 del citron och 3-4 delar vatten och sen sprutar in med en medicinspruta. Jag vet inte hur bra det är men inget annat har hjälpt mig och jag har haft svamp sedan jag var liten.
    Det kan svda men om man kliat så det blöder så skiter man till slut i allt bara man blir kvitt det..

Huruvida du bör använda det om du är överkänslig vet jag inte så det får ske på ditt eget bevåg. Annars är nog en BM det bästa tror jag.

Det finns ju olika sorters svampkräm dock upplever jag inte den ena bättre än den andra.

Vet du varför du får det? Kanske kan du göra nåt så du slipper få det tillbaka?

Jag vet att när jag använder tampong så brukar det komma, ätit för mkt socker och haft samlag så är det kört.

• PruttPottan
    Elisie skrev 2011-09-20 21:46:18 följande:
    ok.. ja då testar jag att dricka lite citronvatten nu skiter i om ja får utslag de måste bord klådan!
    Och så tar jag vagitorie i natt..

Har precis haft mens eller ja liknande men jag använder inte tampong.....  har inte alls ätit så mycket socker egentligen nu heller..
    Ja blir de inte bättre med detta nu så ringer jag bm.
    Hörde oxå att man kunde doppa en tampong i olivolja..?
    Ja dricka funkar kanske också, jag menade att jag sköljer där nere med det :P

Olivolja har jag inte testat, aldrig hört. Däremot ska väl sån teatree olja vara nåt men jag har aldrig vågat testa..
  • PruttPottan
    Suck och suck skrev 2011-09-20 23:21:04 följande:
    Jag blev äntligen av med MINA FLYTNINGAR HELT, sen jag haft dem i trekvartsår, och det var för att jag blev botad för urinvägsinfektion. Jag fick äntligen en ordentlig kur med antibiotika. NU tog den. SÅÅÅÅÅÅÅ skönt att vara av med dessa jäa flytningar. Jag som trodde att det  nästan skulle vara så?
    Surt är ju bra att äta, om man ska slippa UVI, har jag hört. Så jag försöker käka så surt som möjligt,
    men köra upp en citron i häcken även för UVI:en????? (sa ni att det finns tabletter istället?)
    Men kände du inte att du hade urinvägsinfektion?!?!?  Människa! Jag minns att jag var på väg att slita loss handfatet när jag var liten när jag skulle kissa de 3 dropparna som kroppen krävde att jag skulle få ut.. Det var fruktansvärt!

Jag funderade på det där med bakteriell vaginos (hette det så??) kunde inte dte också ge liknande symptom? Eller var det bara flytningar och illaluktande doft men inget kli?
  • PruttPottan
    Jumbopolly skrev 2011-09-21 03:07:15 följande:
    alla känner inte när de har en UVI... Man kan gå i månader med urinvägsinfektion utan att veta om det.
    man kan till och med gå med det utan att känna det å utan att proverna visar det men ändå har du det.. Men oftast känne rman ju av det å har skitjobbigt med pinkeriet.. 
    Oj, hade ingen aning om detta.. Men hur upptäcks det då?
  • PruttPottan
    Jumbopolly skrev 2011-09-21 03:10:19 följande:
    Ofta beror ju svamp på att man är för "renlig". Duschar du ofta? tvättar du underlivet med tvål?
    OM du gör så, så sluta tvätta underlivet med tvål.. tvätta enbart med rent vatten. 
    Detta med citron har jag aldrig hört talas om men däremot filmjölk i underlivet. Det handlar om att balansera ph vårdet i underlivet. När det är ur balans får man ofta svamp.. Eller är jag helt ute å cyklar nu???? Så ha rjag för mig Bm sa när jag hade det för MÅNGA herrans år sedan..  
    Tror du cyklat rätt, det är en rubbning av PH-värdet i slidan.

(Att jag kör med citron beror på att inget verkligen hjälper)

Filmjölk är ett gammalt beprövat sätt men eftersom det ju kan sätta sig vid livmodertappen så räcker det inte bara med att smörja utsidan.

Läste om det där med bakteriell vaginos, det kan svida och klia också men det luktar tydligen gärna också.
  • PruttPottan
    Jumbopolly skrev 2011-09-21 03:41:30 följande:
    Du som ändå verkar ha rätt stor koll på detta då... Då måste jag fråga dig en sak... Jag har fått grym klåda både i underliv och lite här och där på hela kroppen men underlivet kan ibland ta kol på mig.. jag har faktiskt inte än så länge gått till bm å kollat om det är svamp å det är så HIMLA många år sedan jag hade det så minns inte helt hur det var.. Men det är inte alltid det kliar så grymt.. Men när det kliar så går klådan liksom inte över vad man än gör. Kliar liksom i huden elle hur man skall beskriva. Jag är dessutom gastric bypass opererad så jag har rasat i vikt en tid nu.. så jag har en HEL del hud till övers.. MIN teori är att huden kliar för att det är så mycket slapp hur (det kliar liksom även på andra ställen där huden är slapp) kan min teori stämma eller tror du det kan vara svamp?? har vart för lat för att ringa bm... sjukt men så är det..
    Rent spontant om klådan inte sitter i vecken där man ju också kan få svamp (finns tydligen numera en sorts gasbinda eller vad det är att köpa på apoteket som ska hjälpa mot detta, ska se om jag hittar vart jag såg det)

Är själv opad och jag kan uppleva att det kliar när huden gör något patetiskt försök att dra ihop sig.

Jag vet inte mycket men jag tror din teori stämmer. Har du testat att smörja med nån fetare kräm? Jag tänker att det är som när man är gravid, en del så ju kli när huden spänns?
    Varför det kliar i underlivet vet jag inte, men har du testat pevaryl som säljs receptfritt på apoteket så bör du kanske gå till en BM =)
  • PruttPottan
    Suck och suck skrev 2011-09-21 13:01:03 följande:
    Jag fick Dalacin mot bakteriell vaginos först (Är det mot svamp? Gyn sa att det var mot bakteriell infektion.) DÅ blev jag superfebrig. Trodde det var för att antibiotikan inte tagit än. Som tur var så tog jag kontakt med sjukvården (hade så hög feber så jag fick åka in akut, vc tog inte emot) och så gav de ordentligt med antibiotika mot UVI.
    Så ni som pratat om bakteriell vaginos, är DET svamp?
    Nä, svamp och bakteriell vaginos är inte samma men det sistnämnda kan tydligen klia läste jag, men man kan lukta unken fisk också typ efter samlag osv då.

Tror läkarna gärna ställer diagnosen svamp av bara farten, som med mig.
    Pussesnuttan skrev 2011-09-21 12:04:18 följande:
    Håll inte på att laborera med en massa skräp. Gå till gyn! Oftast ser de med en gång om det är svamp eller inte och man får något receptbelagt som biter på olika typer av svamp med en gång.
    Ibland är de receptfria läkemedlen (canesten el pevaryl) inte tillräckligt för att slå ut svampen och man kan hålla på i evighet utan resultat.
    Är man gravid är det dessutom jättevanligt med svamp och det ska man omedelbart ta med bm.
    Ah, det hjälper inte alls alltid.

Och skräp kan jag inte kalla naturprodukter men jag sa bara hur JAG gjorde när inget annat hjälper och ingen hjälp finns att få =)
  • PruttPottan
    Elisie skrev 2011-09-21 19:31:21 följande:
    Här skrivs de friskt ser jag :)

Jag har haft bakteriell vaginos.. jag märkte ingenting då jag hade detta.. de luktade ingenting alls.. förutom som de brukar lukta, mycket flytningar har jag jämt haft och reagerade inte på det heller. Detta upptäckte gyn vid ett besök då jag var där för något helt annat. Fick då vaginal kräm som skulle "skjutas" upp i slidan i ca 7 dagar sen var de bra.

Jag har nyss varit jätte förkyld och haft svår astma vilket jag fick beta pred för (kortison tabletter) så de kan ju kanske vara lite därför de nu kliar där nere..
    Känns dock bättre idag efter pevaryl, men körde med lite fil oxå på en gång och så dricker jag surt.
    Ah, ja pencillin utlöser alltid svamp för mig så det är inte alls otroligt att det är därför.

Hoppas det löser sig för det är sjukt vad det kan klia ibland *s*
  • PruttPottan
    epicfail skrev 2011-09-22 20:54:35 följande:
    Filmjölk i fittan? Va!??? Jagtrodde det där var en misstolkning, ett jävla skämt! Min morsa är medicinare och hon säger att man ska ÄTA filmjölk mot svamp, inte föra upp det!!! Men har du svamp så kanske filmjölken lindrar därnere.... Gud vad äckligt, jag kräks!
    Hoppas ni håller er hemma när nu går runt där med filmjölk mellan blygdläpparna....
    Ursäkta min ton, men det låter lite som skrock och svart magi-trix.
    Ja, du har verkligen mycket att lära när det gäller hyfs och fason.

Man har givetvis binda och det är att föredra att göra det på kvällen.

Hur tror du de gjorde förr? Fråga din mor hur man använde sig av naturen för att bota människor.

Du vet väl att penicillin kommer från mögel från början..
Svar på tråden Svamp? näe... hjälp