• Sabbi

Vaknar med ångest

Jag vaknar ofta med ångest. Har jag inget att gå upp till så kan jag sova till 13-14 om dagarna då ångesten gör att jag inte vill kliva upp. 

Vad gör man åt att man i princip alltid vaknar med ångest? Någon som känner igen sig och fått bra hjälp?  

• Svar på tråden Vaknar med ångest
  • Sabbi
    Anonym skrev 2011-09-20 22:54:19 följande:
    Jag har en depression och har länge alltid vaknat med en hemsk ångest Nu "diagnostiserar" jag inte dig med depression, men för mig hänger det ihop. jag vet hur hemskt det är att vakna med denna ångest!!! Man vill bara försvinna!!! Jag har dock fått lite styr på det efter ganksa lång tid, har testat olika mediciner och nu mår jag betydligt bättre. Går även i terapi.

Vet du varför du vaknar med ångest...? Vaknar du tidigt/sent eller av väckarklocka...? Om du tvingar dig att gå upp när du vaknar, hur blir ångesten då...?

Jag började tillslut att tvinga mig själv att gå upp, det blev faktiskt bara värre för mig att ligga kvar.... Men visst då hade jag fått ångestdämpande som jag kunde ta om det var riktigt jobbigt....

Om du mår så dåligt av detta så tycker jag du ska försöka söka någon hjälp om du inte redan har gjort det.

Lycka till och ge inte upp, det går att övervinna ångest, vilket jag absolut inte trodde innan men nu är jag ett bevis

Ja jag har vaknar av ångest så länge jag kan minnas. Har gått i terapi fram och tillbaka under många år och ätit olika antidepressiva som inte hjälpt någonting. 

När jag vaknar så tänker jag "nej vill inte gå upp till den här världen" och så får jag världens ångest och drar täcket om mig och somnar om. Tanken kommer först och sen kommer ångesten. 

Vet inte vad jag ska göra då jag inte blivit hjälpt av att gå på öppenpsyk i den kommun jag bor på. Läkaren kunde inte göra något mer och önskade mig typ "lycka till". Ska man prova gå till något annnat öppenpsyk?     
  • Sabbi
    Wolfclaw skrev 2011-09-20 23:02:01 följande:
    Ångest och depression har ju oftast en grund. Ett trauma, utbrändhet, sorg. Men du har inte nämnt något sådant. Trots att jag inte är psykolog har jag svårt att tro att du bara en dag vaknade upp och började ha ångest.

Ne jag har ju haft ångest så länge jag kan minnas.
  • Sabbi
    As mamma skrev 2011-09-21 13:15:06 följande:
    Men vaddå "lycka till", om du fortfarande inte mår bra har de väl tydligen inte lyckats, och då kan de ju inte bara skicka hem dig? Ta kontakt med en annan öppenvårdsmottagning. Om man vaknar med sådan stark ångest varje dag så är det ju tecken på att något är fel.
    Jo alltså läkaren skickade väl mer eller mindre hem mig, gav mig papper på olika terapier som kanske kan fungera då ingen medicin jag har provat har hjälpt. Inte för att någon terapi har fungerat heller. Jag känner att jag börjar ge upp. Innan jag somnar så hoppas jag alltid på att jag inte ska behöva vakna upp dagen efter. Vore så skönt att bara somna in.
  • Sabbi

Det är så jobbigt att vara ensam med sin ångest och sina tankar. Jag kan inte berätta något för min kille om mina tankar eller hur jag mår. Han ser ju att det är något men jag säger ju aldrig vad det är. Idag är det en jobbig dag. Kommer inte att få något plugg gjort heller =(

• Sabbi
    Wolfclaw skrev 2011-09-21 14:18:29 följande:
    Varför kan du inte det?

Jag skäms väl. Vet inte ens om jag skulle kunna berätta mina tankar för en pyskolog. Det är JÄTTEjobbigt att gå med all denna ångest helt själv och med alla jobbiga tankar utan att kunna berätta för någon. Jag bryter mer eller mindre ihop.
  • Sabbi
    Wolfclaw skrev 2011-09-21 14:31:26 följande:
    Tja, då är du rökt på riktigt. Du är en tickande bomb på väg att explodera. Du har ett behov att prata om det, annars hade du nog inte postat här, men du kan inte göra det med en levande människa. All den uppdämda ångest du har börjar nu sippra över ordentligt. Den vill ut, på ett eller annat sätt. Om den inte kan hitta en väg ut (prata om det och få profesionell hjälp) kommer den göra en väg (sammanbrott, psykos). Alla människor har sin psykiska bristningsgräns någonstans och du verkar ha nått din nu.

Det låter hårt att säga men om du inte ens kan prata med din partner om det har jag svårt att se någon utväg. Men jag vet hur det kan vara. Kände en tjej som trodde att hennes överkropp fysiskt skulle explodera med inre organ och allt, om hon berättade vad hon varit med om.

Jo det är ju det jag vet. Jag ser ju inget hopp längre, hoppet har försvunnit för längesen. Går väl mer eller mindre och väntar på att livet ska ta slut nån gång så jag slipper må dåligt mer.
  • Sabbi
    Wolfclaw skrev 2011-09-21 14:36:09 följande:
    Ändå har du gjort ett aktivt val att inte berätta om det?
    Jag vet inte om jag har gjort något val är mer att jag KAN INTE berätta om det. Jag har hållt allt inom mig så länge att det INTE går att få ur mig.
  • Sabbi
    Wolfclaw skrev 2011-09-21 14:44:41 följande:
    Då är dessvärre mina hobbykunskaper om psykologi och depression uttömda. Du kan inte ens berätta om det här? För jag har en känsla av att det ändå är något specifikt man skulle kunna spåra din ångest till.

Ja alltså skulle jag inte tänka så negativa tankar så hade jag nog inte haft lika mycket ångest. Det är tankarna som kommer först sen kommer ångesten. Jag är ju expert på att må dåligt av att andra mår dåligt. Att sitta här på FL och läsa om allas problem (främst sexuella problem och problem efter förlossningen som bara drabbar kvinnor) är jag jättekänslig för. Jag är nog knäppast i världen.
  • Sabbi
    Wolfclaw skrev 2011-09-21 14:56:59 följande:
    Inte knäppast, men du har nog problem med att sätta en distans till sånt som inte berör dig. Du känner med dessa människor och adderar deras ångest.

Men ett steg på vägen har du tagit nu - två specifika saker är uppenbarligen extra känsliga för dig. Sex och förlossning. Varför?

Jag vet faktiskt inte varför det är extra känsligt. Kanske för att det oftast berör kvinnor? Förlossning är ju iaf något som bara kvinnor får lida för. Jag tycker naturen är orättvis och tycker synd om så många kvinnor. Hatar nästan män att de ska ha det så jäkla bra! När många kvinnor mår så dåligt.
  • Sabbi
    Wolfclaw skrev 2011-09-21 15:07:09 följande:
    Hur känner du för män som råkar illa ut? De som förlorat din familj i en olycka eller pappan som inte får träffa sina barn för att hans ex bråkar med myndigheterna?

Jag känner ingenting där, typ mer rätt åt honom =(
  • Sabbi
    Wolfclaw skrev 2011-09-21 15:13:53 följande:
    Det låter som om du helt enkelt hatar män av någon anledning och allt som kan förknippas med dem.

Jo så kan det vara. Vad gör man åt det?
  • Sabbi
    Wolfclaw skrev 2011-09-21 15:21:08 följande:
    Steg ett är att ta reda på varför. För jag antar att du inte bara vaknade upp en dag och bestämde dig för att börja hata det motsatta könet? Du säger att du har kille så den ekvationen får jag inte ihop riktigt.

Jag vet inte vad som har utlöst det, jag har väl alltid hatat orättvisor och eftersom kvinnor generellt har det sämre än män just på grund av att vi är kvinnor så tycker jag det är orättvist. 

Jag älskar ju min kille som den person han är. Vissa dagar kan jag hata honom just för att han är kille. Och att han har det så mycket bättre än mig just för att han är kille.   
  • Sabbi
    Wolfclaw skrev 2011-09-21 15:25:57 följande:
    På vilket sätt har vi det mycket bättre? På vilket sätt har HAN det mycket bättre?

Jadu jag kan göra en låååång lista. 

Tjänar generellt bättre och har lättare att få jobb generellt
    Behöver inte trasa sönder underlivet vid förlossning med risk för bestående skador
    Behöver inte vara borta från jobbet för att föda eller vara hemma med barnet = får in mer pengar
    Njuter mer vid sex, blir oftare tillfredsställda och får orgasm oftare
    Får bättre vård
    Behöver inte äta en massa hormoner (p-piller och sånt skit)

m.m               
  • Sabbi
    Wolfclaw skrev 2011-09-21 15:52:43 följande:
    Fast de här exemplen är ju ganska generaliserande. Ser flera trådar här på FL som inte stödjer den översta och den understa vet jag inget om.

Det låter som om du helt enkelt inte kan hantera att världen och samhället ser ut som det gör. Din käpphäst har blivit skillnaderna mellan könen, men det kunde lika gärna varit orättvisorna som råder i diktaturer eller de svältande i Afrika.

Du tar sånt du inte kan påverka som ett personlig angrepp på dig och nu kan du inte hantera det längre.

Tyvärr visar undersökningar på att det stämmer oavsett hur många trådar här på FL som visar det motsatta. 

Nej jag kan inte hantera världen eller samhället. Många gånger är första tanken när jag vaknar "Vill inte gå upp till den här världen". 

Jag har även i yngre år mått dåligt över just orättvisorna i Afrika m.m. Jag har alltid något att må dåligt över.      
  • Sabbi
    Anonym skrev 2011-09-21 16:50:54 följande:
    Gud vad jag känner igen mig i det du skriver, just det där att inte riktigt veta varför. Att likosm bara känna allt är meningslöst, jag känner mig inte deprimerad utan känner bara.. jag är trött på livet helt enkelt. Går runt med tsändig ångets som är värst på morgonen också, vaknar som dig och känner bara "nej". Vill inte gå upp.. Jag vet inte. Grejen är att jag känt så här länge också.. SUCK.

Mm jag har ju känt såhär så länge jag kan minnas, sen lågstadiet, mellanstadiet har jag mått såhär. Självklart har jag haft perioder där jag mått bättre men generellt så har jag levt med min morgonångest och dagliga ångest så länge jag kan minnas.
  • Sabbi
    Anonym skrev 2011-09-21 16:59:03 följande:
    Jag har väl kännt så här till och från sen kanske 7 år tillbaka eller något. Känner ingen hopp heller och det är ganska tråkigt, ingen "ödestro" eller vad man säger. Ser ingen mening i saker.. Förut var jag tvärtom, vart väldigt drömsk av mig och tankspridd. Nu är det tomt i skallen istället.. Jag finns till typ, och det är allt.
    Ja jag kan också komma ihåg att jag hade drömmar men det var lääääängesen. Nu ser jag inte fram emot nånting, ingenting är roligt, jag hatar att gå upp på mornarna.

Har du sökt hjälp? 

Jag har ju gått i terapi sen gymnasiet typ till och från, men nu har jag slutat med det, jag mådde inte bättre. Känns som om jag mer eller mindre accepterat att jag alltid kommer att må såhär dåligt. Hoppas att jag en dag inte ska vakna upp så jag slipper skiten.      
  • Sabbi
    Anonym skrev 2011-09-21 17:08:42 följande:
    Samma som dig gått i terapi sen gymnasiet, mådde inte heller bättre. Ja, känns som jag accepterat det också eller mer tappat tron på att det går att vara lycklig, känns så långt bort och som det inte kommer hända. Har verkligen svårt att se mig lycklig. Känner också var och varannan dag, egentligen inte att jag vill dö men mer snarare att jag ser inget syfte med att leva vidare.

Jag vill inte heller dö men jag vill heller inte leva, vad f*n gör man då? :P Jadu jag vet inte vad man ska göra, jag kan inte trolla och inte psykvården heller. Det finns ju dem som aldrig blir fri från depression och ångest och jag är väl en av dem. Ska vi bara acceptera det här nu då? Eller vad tycker du?  
Svar på tråden Vaknar med ångest