• Liza1989

Fostervattenprov - vad tycker ni?

Jag hade tänkt göra ett kub-test men tror att jag har ångrat mig, eftersom att det endast visar på en viss sannolikhet och egentligen inte säger så mycket.

Kom istället att tänka på fostervattenprov. Jag vill undvika att få ett barn med kromosomavvikelser, men vet inte om det är värt att göra ett fostervattenprov pga. missfallsrisken.

1 på 800 får barn med down syndrom
    1 på 150 får missfall efter fostervattenprov

Hur har ni resonerat kring riskerna? 

• Svar på tråden Fostervattenprov - vad tycker ni?
  • lövet2

Jag var 38 år när jag blev gravid med den yngsta. Vi tänkte så här:
    Att göra en abort i 5:e månaden var något helt otänkbart för oss oavsett vad provet skulle visa. Därför utsatte vi oss inte för att göra provet ...

• Liza1989

Kan man se på ultraljud att barnet har kromosomavvikelser?

• lövet2
    Liza1989 skrev 2011-09-20 22:53:06 följande:
    Kan man se på ultraljud att barnet har kromosomavvikelser?
    Alltså, jag vet inte. Min svägerska bor i ett annat landsting och hon blev erbjuden att göra tidigt ultraljud. Inte alls lika säkert som fostervattenprov, men tydligen skulle foster med Downs ha ett annat rörelsemönster. Hon gjorde då ultraljudet i alla fall ...
  • Liza1989
    lövet2 skrev 2011-09-20 22:48:16 följande:
    Jag var 38 år när jag blev gravid med den yngsta. Vi tänkte så här:
    Att göra en abort i 5:e månaden var något helt otänkbart för oss oavsett vad provet skulle visa. Därför utsatte vi oss inte för att göra provet ...
    Som jag förstått det gör man fostervattenprov i v.14-15 och sedan får man resultatet efter en vecka.

Så då gör man väl inte abort i femte månaden? Eller finns det en risk att det blir så sent ändå? 
  • UnderbaraMix

Nupp+ kub innebär att du tar ett blodprov och genom ett ultraljud i V13 (?) mäter fostrets nackskinn. På så sätt får du fram en siffra. Om din "risk" är 1:200 så går man oftast vidare med ett prov. Har du lägre risk än så (högre siffra, >1:201) går man inte vidare.

Genomför du ett KUB+NUPP riskerar du inte missfall vilket de andra proven gör.

• lövet2
    Liza1989 skrev 2011-09-20 22:56:01 följande:
    Som jag förstått det gör man fostervattenprov i v.14-15 och sedan får man resultatet efter en vecka.

Så då gör man väl inte abort i femte månaden? Eller finns det en risk att det blir så sent ändå? 
    Provet v15, svaret v16 och en ev abort v17. Då har man gått in i 5:e månaden!
  • Pyrola

Fostervattenprov är väl som jag har förstått ingenting man bara får göra utan anledning. Utan man gör kub-testet(olika regler på när man får göra det i landstingen) och om det visar på förhöjd risk går man vidare till fostervattenprov. Men prata med din bm om din oro och hur du ska göra.

• Liza1989

Jag tycker det är jättesvårt att veta vad som är rätt. Jag är 22 år men risken finns ju alltid. Det finns ingen magkänsla att gå på. 

Jag oroar mig för missfallsrisken. Dessutom vet jag inte om jag "kan" göra en abort om jag får ett negativt resultat. 

• SilverEmma

Jag gjorde FVP direkt. Det var inga problem trots att jag inte låg i riskzonen på något sätt. Jag var 100% säker på att jag skulle göra abort om det visat något avvikande så för mig var det värt den lilla risken för missfall.

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • Sheldon
    SilverEmma skrev 2011-09-21 05:33:04 följande:
    Jag gjorde FVP direkt. Det var inga problem trots att jag inte låg i riskzonen på något sätt. Jag var 100% säker på att jag skulle göra abort om det visat något avvikande så för mig var det värt den lilla risken för missfall.
    Samma här. Missfallsrisksiffran är dessutom väldigt inaktuell. Tyvärr finns det ingen aktuell siffra- förmodligen för att det skulle göra den avskräckande effekten försumbar...

Dessutom är det så sär jag bor att du får göra FVP på egen begäran om du är under 35- inte KUB (menjag hade gjort FVP direkt ändå). 
    Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
Svar på tråden Fostervattenprov - vad tycker ni?