• Miss Obsessive

Diskriminerande kinapuffar

Jag upphör aldrig att förvånas över vad folk blir diskriminerade av idag.. Har vi för mycket fritid eller för lite riktiga problem i vårt mellanmjölksland? Eller är det bara jag som är fascinerad över gud-vad-jag-blir-kränkt-fenomenet?

www.aftonbladet.se/nyheter/article13649602.ab

• Svar på tråden Diskriminerande kinapuffar
  • Izap

Haha, gud vad jag skrattade åt det igår på nyheterna!
    Dem drog paralleller till negerbollar men det heter ju KINApuffar, inte gulingpuffar eller sneögepuffar! Kina är ett land, inte ett skälsord!
    Finska pinnar??
    Pizzan Mexicana??
    Italiensk salladsmix??

• frukarlssonn

Ja, eller vad sägs om hårprodukten Schwarzkopf? Nä så j-a fjantigt så det finns inte! Känns som man letar efter saker!

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Medusan

Fast det var väl logtypen = bilden på den kinesiska gubben på påsen och inte att det heter Kinapuffar som var problemet.

• mamma smurfen

Vet inte om jag ska skratta eller gråta över det, men som Ts skriver...tror att vi har för llie RIKTIGA problem, så då måste det skapas ett...

Jag älskar kinapuffar, men har ALDRIG ens reflekerat över ansiktet på påsen innan jag såg reportaget i tv´n igår.

Kommer inte sakna det, men VEM har ens kommit på tanken att den är kränkande?????

• Mumin80

Fazer har lite att jobba på... Hur ska det gå med Geisha? Jag minns inte om den fortfarande har en bild på en geisha på, men hur kul är det liksom med ett godis som är döpt efter japanska lyxprostituerade...?  

• Miss Obsessive
    Medusan skrev 2011-09-21 10:44:32 följande:
    Fast det var väl logtypen = bilden på den kinesiska gubben på påsen och inte att det heter Kinapuffar som var problemet.
    Jo, visst var det kinesen på förpackningen som var "problemet". Det gör det hela inte mindre löjligt dock.. 

• Miss Obsessive
    Mumin80 skrev 2011-09-21 10:51:19 följande:
    Fazer har lite att jobba på... Hur ska det gå med Geisha? Jag minns inte om den fortfarande har en bild på en geisha på, men hur kul är det liksom med ett godis som är döpt efter japanska lyxprostituerade...?  
  • Ultima

Wow, undrar om Kalles kaviar också kommer att få byta bild då? En liten överkäck blond grabb med fräknar kan väl säkert kränka nån? 

• Mumin80
    Ultima skrev 2011-09-21 11:16:11 följande:
    Wow, undrar om Kalles kaviar också kommer att få byta bild då? En liten överkäck blond grabb med fräknar kan väl säkert kränka nån? 

Sverigedemokraterna kanske?
  • Velour

Jag har också lite svårt att se det som något kränkande. Men det kanske kineserna gör?

Antagligen är det mot den stereotypiska bilden man vänder sig. Man vill väl motverka stereotyper? Den gula, bonniga kinesen med rishatt (antar att det är rishatt). Men sen att bilden kanske ger ett förlöjligande intryck av kinesen. 

Man skulle kunna jämföra med pojken på Kalles Kaviar. Den är väl också en sorts stereotypisk bild: en blond, svensk pojke. Fast med skillnaden att han inte ser löjlig ut. 

Alltså, jag har tidigare inte ens tänkt på detta, utan nåt jag bara tänkte ut alldeles nyss. Jag har inte sett detta som ett problem innan Obestämd

Svar på tråden Diskriminerande kinapuffar