Engelska som hemspråk/modersmål?
Ja, absolut. Jag hade modersmålsundervisning i engelska under grundskolan och det gjorde en otrolig skillnad för mig. Istället för engelsklektioner två gånger i veckan hade jag det fyra gånger i veckan och det gjorde att jag förbättrade min stavning avsevärt och blev såpass flytande i engelska att jag kunde flytta till min familj i Kenya när som helst och inte ligga efter.
En svensk skolelev talar, läser och skriver inte lika bra engelska som någon som lever i ett land med det språket. För mig är hemspråksundervisningen till för att få upp nivån på elevens språk, till den nivå som talas av famlijen, eller den del av familjen som är engelsktalande.
Dessutom är modersmålsundervisningen till för mer än bara språket, den skall inspirera eleven till att lära sig mer om sin bakgrund och sin kultur. Undervisningen utgår ofta ifrån de länder eleverna kommer ifrån och dessutom utgår de ifrån tvåspråkiga barn. Engelskundervisningen utgår ifrån att barnen är svensktalande och sedan skall lära sig engelska, och det är stor skillnad i hur man lär ut saker. När man utgår från tvåspråkiga barn, kan man ta hänsyn till de fel som ofta dyker upp när man talar två språk sedan barnsben, och sedan öva extra mycket på dem. Man har också större möjligthet att utforska språket, eftersom ord och uttryck redan finns där.
Hemspråksundervisning handlar inte om glosor och grammatik, utan om att lära sig hantera språket på en högre nivå än om det vore att andraspråk.