• Juliette F

Ni som testat plus efter ÄD - kommer plusset senare jämför med "vanlig" graviditet?

Skrev till koordinatorn på min ÄD-klinik idag om det gick att få plus 15 dagar efter befruktning när man gör IVF med ÄD. Så här svarade hon:

With IVF treatment the test may show the real result 14 days after embryotransfer. (mitt tillägg: embryorna ska vara 19 dagar gamla, för hon menar blastocyster, femdagarsembryon).

The embryos after IVF need more time in your body to produce enough HCG level for urine pregnancy test. (min understrykning)

Det är det understrykta som jag undrar över. Stämmer det att det tar längre tid för IVF-embryor att producera hCG-hormon så att det syns på graviditetstest, jämfört med en "vanlig" graviditet? Varför isf?

Är jättenyfikna på erfarenheter av er som fått plus efter IVF med ÄD, och även av andra som har kunskap i området! Hade nämligen redan tagit ut ett minus i förskott, men stämmer detta så finns ju lite hopp kvar. OM det nu stämmer, det som påstås i mailet. 

• Svar på tråden Ni som testat plus efter ÄD - kommer plusset senare jämför med "vanlig" graviditet?
  • BollanB

I Riga-tråden tipsar Ahvamaria om en artikel i Forskning o Framsteg.
    Där står det att det befruktade ägget redan under transporten i äggledaren börjar sända ut HcG för att annonsera sin ankomst till livmodern. Det är ju ett stadie som vi som gör ivf / äd saknar. Så möjligen kan det vara så att det dröjer lite längre innan hormonhalten är jämförbar.

Men jag plussade med Clearblue på RD10, så det är säkert högst individuellt som allt annat.
    När jag testat minus har jag alltid fått instruktioner om att göra ytterliggare två urintest med två dagars mellanrum innan man blåste av behandlingen.

Hoppas ändå för din skull att det är just så att din hormonhalt behöver lite mer tid på sig. Lycka till!

• Juliette F
    BollanB skrev 2011-09-21 16:28:18 följande:

I Riga-tråden tipsar Ahvamaria om en artikel i Forskning o Framsteg.
    Där står det att det befruktade ägget redan under transporten i äggledaren börjar sända ut HcG för att annonsera sin ankomst till livmodern. Det är ju ett stadie som vi som gör ivf / äd saknar. Så möjligen kan det vara så att det dröjer lite längre innan hormonhalten är jämförbar.

Men jag plussade med Clearblue på RD10, så det är säkert högst individuellt som allt annat.
    När jag testat minus har jag alltid fått instruktioner om att göra ytterliggare två urintest med två dagars mellanrum innan man blåste av behandlingen.

Hoppas ändå för din skull att det är just så att din hormonhalt behöver lite mer tid på sig. Lycka till!

Tack Bollan - intressant svar!!
    Ja chans finns ju, så länge man inte har fått besök av Tant Röd. Och hon har iaf hållit sig borta än så länge Skrattande.

Läste också på ett annat ställe att pga de konstgjorda hormoner man tar vid ett IVF så kan det faktiskt ta lite längre tid för embryot att börja producera hCG i mätbara mängder. Får väl tro att det stämmer då, fast jag läser om många som testar plus efter IVF när embryot är 14 dagar.. mitt/mina är 15 (om det lever), men men. En tjej skrev att hon fick svaagt plus först på BIM +3, och då var det i en "vanlig" graviditet. 
    Officiell testdag är på söndag, så dryyygt att gå och vänta så länge innan man får veta säkert Skrikandes. Hur pallar alla IVF-are egentligen? Detta är mitt andra försök, men jag är nog inte skapt för IVF-väntan! 
  • BollanB
    Juliette F skrev 2011-09-21 16:57:29 följande:
    Officiell testdag är på söndag, så dryyygt att gå och vänta så länge innan man får veta säkert Skrikandes. Hur pallar alla IVF-are egentligen? Detta är mitt andra försök, men jag är nog inte skapt för IVF-väntan! 
    Superdryyygt!
    Har gjort 6 ET/FET och var rätt cool i börja, inga tjuvtest där inte...men vid de senaste försöken har gått som på nålar och googlat på vartenda symtom och halmstrå. Det är nog en och annan som nästan googlar ihjäl sig under ruvartidenFlört
  • Juliette F
    BollanB skrev 2011-09-21 18:37:58 följande:
    Superdryyygt!
    Har gjort 6 ET/FET och var rätt cool i börja, inga tjuvtest där inte...men vid de senaste försöken har gått som på nålar och googlat på vartenda symtom och halmstrå. Det är nog en och annan som nästan googlar ihjäl sig under ruvartidenFlört
    Oj 6 ET, där ligger man ju lite i lä.. Skäms Var nojjig redan första gången. Som sagt, ej skapt för det är med IVF.

Vilken tur att det tog sig för er till slut {#emotions_dlg.flower}!
  • BollanB

Nja, det räckte inte hela vägen, tyvärr.
    Det var en sk ofostrig graviditet vilket upptäcktes på första vul.

• Juliette F
    BollanB skrev 2011-09-21 19:40:18 följande:
    Nja, det räckte inte hela vägen, tyvärr.
    Det var en sk ofostrig graviditet vilket upptäcktes på första vul.
    Oh, ursäkta Skäms  (foten i munnen) Foten i munnen.
  • BollanB

Ingen fara Glad det är inte lätt att hålla koll på allas status.
    Vi är på G med nytt försök, ET planerad till 7/11!

• Juliette F
    BollanB skrev 2011-09-21 19:49:12 följande:
    Ingen fara Glad det är inte lätt att hålla koll på allas status.
    Vi är på G med nytt försök, ET planerad till 7/11!
    Håller tummarna för 7 gången gillt den 7/11!! Skrattande
  • ahavamaria

hej Juliette!

Hittade följande informativ sida.

www.advancedfertility.com/earlypre.htm

For women that have had an HCG injection as part of their fertility treatment, the hormone takes about 5-14 days to clear from her system, depending on the dose and the individual woman. This can causes problems with interpretation of pregnancy tests done earlier than 14 days after an HCG injection.

Kanske ska vänta 14 dagar innan du testar för du hade väl tagit en HCG injection?

• Juliette F

ahavamaria, intressant artikel - tack! Officiell testdag enl kliniken är på söndag, dvs om tre dagar, och på max 7 dagar ska den senaste hCG-injektionen vara helt ute ur kroppen enl dom.

Jag har fått en rätt låg dos hCG för 6 dagar sen, som jag har testat att den är ute ur systemet nu. Som den testoman jag är så har jag gjort ett nytt Clearblue-test idag, och det finns ingen antydan till plus (pga sprutan) längre, bortsett från en liiiten prick högst upp. Har alltså testat måndag (rätt tydligt plus), tisdag (nästan lika tydligt plus), onsdag (mycket svagt plus) och i dag torsdag (i princip osynligt plus).

Jag har även fått svar från kliniken i dag på min fråga vad dom menar med att IVF-embryor behöver mer tid på sig än "vanliga", innan de kan producera mätbara mängder hCG som syns på graviditestester. Svaret jag fick är ganska luddigt, för jag frågade efter en vetenskaplig förklaring:

"Ibland behöver embryot mer tid (det finns ingen specifik förklaring till varför) och börjar producera hCG senare än i en vanlig graviditet."  

Tja vad ska man tro?  Och då är min officiella TD på söndag, dvs om 3 dar. Hon på kliniken tror absolut jag kan vara gravid. Jag tror tyvärr hon har fel...Obestämd Men å andra sidan kan jag ju bara bli positivt överraskad då eftersom jag redan tagit ut minuset i förväg! Skrattande 

• Juliette F
    diamantina skrev 2011-09-27 10:28:15 följande:
    Juliette F- Hur har det gått? Testat än? Nyfiken.
    Hej diamantina, officiell testdag i söndags - tyvärr blev det minus..
Svar på tråden Ni som testat plus efter ÄD - kommer plusset senare jämför med "vanlig" graviditet?