Det här med att testa gränser igen...
Barn är olydiga ibland och försöker testa gränser, det hör och ser man och även kanske upplever ofta själv som förälder. Vår son har tex. en ny förskolelärare på sin nya avdelning och han har givit henne endel utmaningar. Både hon och jag har sett det som att han försöker lära känna henne och att testa hennes gränser är en del av den processen. Nu är det inget problem längre, sonen har lugnat sig och han verkar tycka om sin fröken. Men lika ofta som det handlar om att testa gränser så tycker jag att olydnad handlar om någonting annat, även om det inte alltid är så lätt att veta vad som ligger bakom.
Jag undrar hur ni tänker kring olydnad och hur ni upplever att era barns förskolepersonal tänker när det gäller olydnad? Vi har haft endel problem med sonen på hans förra avdelning och personalen hanterade sonens olydnad med tydligare ramar och gränssättning. Detta är helt OK, endel barn behöver extra tydlighet. Problemet är att det inte hjälpte på vår son. Det hände några incidenter till och personalen tyckte att det inte fanns några konsekvenser eller tillsägelser som bet på vår son. Vi har haft liknande svårigheter hemma också och jag har försökt leta efter orsaker till att sonen går så långt ibland.
Endel saker har jag förstått och jag har lyckats förändra förhållningssättet och tänket så att det fungerar bättre. Jag fick bla en ledtråd när jag läste Ingegerd Gavelins bok (Att möta sitt barn och sig själv). Hon skriver i sin bok ungefär om att "barn som som försöker hantera sin skam kan reagera med att kämpa emot de vuxna intill bristningsgränsen. De verkar helt skamlösa och alla konsekvenser och tillsägelser rinner av". Det jag har märkt är att vår son är väldigt känslig ifall vi säger åt honom på skarpen inför hans kompisar. Många gånger har då tillsägelsen urartat till ett kamp mellan oss föräldrar och sonen på liknande sätt som hänt på förskolan. Nu kan jag förstå att han fatiskt har skämts när vi sagt åt honom inför kompisarna och när jag istället tar honom avsides och pratar förstånd med honom så funkar det bättre. En sådan enkel (och kanske egentligen självklar grej) har hjälpt till.
Vad har ni för erfarenheter av era barn? Vad har hjälpt och vad har inte hjälpt när det gäller olydnad eller "trots"? Ska all olydnad "bekämpas" eller ser ni olydnad som en vägvisare eller ledtråd till något missat behov som barnet inte lyckats förmedla?