• Michiyo

leverpastej`???

allt går emot sig själv... i sverige säger dom att det är okey att äta leverpastej medans här i uk säger dom att man inte ska äta pastej.

så jag kolla runt lite... som rekommenderat så ligger det på 800 mikrogram vitamin a för gravida personer. denna vitamin hittar man ju oxå i andra källor så som aprikoser, ägg, cheddar ost , spinat, smör och morötter.. bland många andra källor. varav dessa är sånna man äter utan att tänka på det hela.

i en leverpastej på 24% så finns det hela 4100 μg  (mikrogram)

i vanlig bredbar pastej på typ 3% finns det 3770 mikrogram vitamin a.

detta är hutlöst mycket vitamin a man får i sig. 4 ggr så mycket på 100 gram än vad som är rekommenderat.

denna vitamin ska alltså framkalla fosterskador och vårat livsmedelsverk säger att det är okey att äta leverpastej men inte andra lever produkter? hur går detta ihop över huvudtaget? 

• Svar på tråden leverpastej`???
  • PVeraB

Men hur stor mängd leverpastej äter du?
    De där är ju per 100g.
    Hur mkt leverpastej har du på din macka?
    Lever äter du ju bra mkt mer mängd när du äter det. Då kanske du äter 100g i en portion.

• Michiyo

kroppen lagrar ju vitamin a.. den tar inte av den så vida den inte behöver den. och att lagra en massa är inte direkt hälsosamt.. jag äter personligen inte leverpastej men 25gr pastej är 942 μg  vilket fortfarande är över rekommendationen. 

och som jag sa om då på det äter andra frukter grönsaker eller produkter som innehåller vitamin a hamnar man ju långt över vad som är hälsosamt. 

bara 100gr söt potatis innehåller 709 μg  vitamin A  
    morötter 835 μg 

• PVeraB

www.halsosidorna.se/AvitaminRetinol.htm

I MittVal Kvinna har vi valt att tillsätta 600 mikrogram A-vitamin (2 tabletter) vilket är lägre än det rekommenderade dagliga intaget som är på 800 mikrogram (1200 mikrogram för ammande). Anledningen till att vi valt en något lägre dos än RDI är att vi vill skapa en ytterligare säkerhetsmarginal för dig som är gravid. Samtidigt är A-vitamin en mycket viktig vitamin, speciellt under graviditeten, så att undvika A-vitamin är inte att rekommendera.

Hm. Jag läser och läser.

Det verkar som om det är som du säger med leverpastejen.

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Vitamin-A/A-vitamin-bakgrundsdokument/

Nu hittade jag en annan sida om just A-vitamin. Det verkar (enligt den sidan) som om det a-vitamin som är skadligt för foster är konstgjort och det är väldigt svårt överdosera via kosten. Och att göra det via vegetabiliskt a-vitamin var visst så gott som omöjligt.

Det är visst två olika sorters a-vitamin, den du får i dig via morötter tas inte upp av levern om du redan har depåer där.
  • Michiyo
    PVeraB skrev 2011-09-21 19:51:51 följande:
    www.halsosidorna.se/AvitaminRetinol.htm

I MittVal Kvinna har vi valt att tillsätta 600 mikrogram A-vitamin (2 tabletter) vilket är lägre än det rekommenderade dagliga intaget som är på 800 mikrogram (1200 mikrogram för ammande). Anledningen till att vi valt en något lägre dos än RDI är att vi vill skapa en ytterligare säkerhetsmarginal för dig som är gravid. Samtidigt är A-vitamin en mycket viktig vitamin, speciellt under graviditeten, så att undvika A-vitamin är inte att rekommendera.

Hm. Jag läser och läser.

Det verkar som om det är som du säger med leverpastejen.

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttills.../

Nu hittade jag en annan sida om just A-vitamin. Det verkar (enligt den sidan) som om det a-vitamin som är skadligt för foster är konstgjort och det är väldigt svårt överdosera via kosten. Och att göra det via vegetabiliskt a-vitamin var visst så gott som omöjligt.

Det är visst två olika sorters a-vitamin, den du får i dig via morötter tas inte upp av levern om du redan har depåer där.
    finns det två olika så låter det iaf vettigt..  isf tänker jag fortsätta knapra morötter iaf^^ kan äta en hel påse på väldigt kort tid xD helst med lite fil med salladskrydda i... mumma
  • PVeraB
    Michiyo skrev 2011-09-21 20:33:20 följande:
    finns det två olika så låter det iaf vettigt..  isf tänker jag fortsätta knapra morötter iaf^^ kan äta en hel påse på väldigt kort tid xD helst med lite fil med salladskrydda i... mumma
    gör det :)
    Det är så lätt hänt att man snöar in och blir jätteorolig för allt möjligt som gravid. Hoppas det lättade lite
Svar på tråden leverpastej`???