• PVeraB

leverpastej`???

Men hur stor mängd leverpastej äter du?
    De där är ju per 100g.
    Hur mkt leverpastej har du på din macka?
    Lever äter du ju bra mkt mer mängd när du äter det. Då kanske du äter 100g i en portion.

• PVeraB

www.halsosidorna.se/AvitaminRetinol.htm

I MittVal Kvinna har vi valt att tillsätta 600 mikrogram A-vitamin (2 tabletter) vilket är lägre än det rekommenderade dagliga intaget som är på 800 mikrogram (1200 mikrogram för ammande). Anledningen till att vi valt en något lägre dos än RDI är att vi vill skapa en ytterligare säkerhetsmarginal för dig som är gravid. Samtidigt är A-vitamin en mycket viktig vitamin, speciellt under graviditeten, så att undvika A-vitamin är inte att rekommendera.

Hm. Jag läser och läser.

Det verkar som om det är som du säger med leverpastejen.

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Vitamin-A/A-vitamin-bakgrundsdokument/

Nu hittade jag en annan sida om just A-vitamin. Det verkar (enligt den sidan) som om det a-vitamin som är skadligt för foster är konstgjort och det är väldigt svårt överdosera via kosten. Och att göra det via vegetabiliskt a-vitamin var visst så gott som omöjligt.

Det är visst två olika sorters a-vitamin, den du får i dig via morötter tas inte upp av levern om du redan har depåer där.
  • PVeraB
    Michiyo skrev 2011-09-21 20:33:20 följande:
    finns det två olika så låter det iaf vettigt..  isf tänker jag fortsätta knapra morötter iaf^^ kan äta en hel påse på väldigt kort tid xD helst med lite fil med salladskrydda i... mumma
    gör det :)
    Det är så lätt hänt att man snöar in och blir jätteorolig för allt möjligt som gravid. Hoppas det lättade lite
Svar på tråden leverpastej`???