• Mickan21

Min honkatt har börjat kissa inne efter kattungarna lämnade hemmet?!

Hej

Jag har katthona hemma som alltid har varit lite fin i kanten och har för det mesta varit inne katt. Men i våras stack hon för oss och var borta i några dagar och blev då med kattungar. Hon har alltid varit lugn och inte gjort något väsen av sig innan. Hon fick en kull på 3 kattungar i Maj som hon skötte jätte fint och dom flyttade för 5 veckor sen. Dom 2 första veckorna var hon lugn och sa inget, letade lite första dagen men sen var hon var hon som vanligt igen. Tills för 2-3 veckor sen då hon blev helt knasig!

Hon jamar hela tiden som om hon löper, har ingen respekt alls för oss, kraffsar och slänger sig mot ytterdörren. Förstår att hon vill ut men det känns bara som hon blir värre när vi släpper ut henne. Idag hade hon för första gången någonsin kissat i matrummet!? Tror det var i protest!

Har gett henne p-piller nu i 3 veckor och hon ska steriliseras nästa månad. Hade hon inte ätit p-piller så hade jag trott att hon löpte för hon är helt knäpp nu! Stör oss hela nätterna och håller igång!

Någon som har några tips eller råd att komma med? Eller vad det är som är fel?!          

• Svar på tråden Min honkatt har börjat kissa inne efter kattungarna lämnade hemmet?!
  • nemo1

Kastrera omedelbart så får ni bukt med problemet. Hon vill ut och ragga killar. Ni vet väl att p-piller bara tar bort löpet och inte risken för dräktighet? Så släpper ni ut henne så riskerar ni ytterligaren en kull. Hon kan mycket väl ha kräkts upp tabletten och det är löp hon pysslar med. Så för guds skull släpp inte ut henne och boka tid redan i morgon.

• Mickan21
    nemo1 skrev 2011-09-21 22:32:50 följande:
    Kastrera omedelbart så får ni bukt med problemet. Hon vill ut och ragga killar. Ni vet väl att p-piller bara tar bort löpet och inte risken för dräktighet? Så släpper ni ut henne så riskerar ni ytterligaren en kull. Hon kan mycket väl ha kräkts upp tabletten och det är löp hon pysslar med. Så för guds skull släpp inte ut henne och boka tid redan i morgon.

Ja jag ska boka om tiden så vi förhoppningsvis kan göra det tidgare för så här kan vi inte ha det!
  • PumpkinQueen

Det där är helt normalt beteende för en okastrerad hona. Hoppas det går bra att boka om tiden hos veterinären.

• Mickan21
    PumpkinQueen skrev 2011-09-22 08:54:19 följande:
    Det där är helt normalt beteende för en okastrerad hona. Hoppas det går bra att boka om tiden hos veterinären.

Jo det förstår jag men före hon fick kattungar var hon aldrig sån här och jag trodde nu p-piller skulle få henne att hålla sig lugn men icke! Men nu ska hon kastreras på tisdag i alla fall :)
  • nemo1

Strålande, det bästa jag hört idag. Håll henne inne bara Flört Och be vetten sy med självupplösande stygn.

• Pussesnuttan

När man börjar med p-piller kan katten under de första veckorna få ett större löpbeteende.

• Mickan21
    Pussesnuttan skrev 2011-09-23 12:35:30 följande:
    När man börjar med p-piller kan katten under de första veckorna få ett större löpbeteende.

Okej, det hade jag ingen aning om
  • IceJossan

Är hon ensam katt nu sen ungarna flyttade? Dels kan det vara så att p-piller inte funkar på henne så hon löper ändå, men det kan mycket väl vara så att hon saknar kattsällskap också. Överväg gärna att skaffa en kisse till så att hon får sällskap av sin egen sort.

• Mickan21
    IceJossan skrev 2011-09-24 17:38:33 följande:
    Är hon ensam katt nu sen ungarna flyttade? Dels kan det vara så att p-piller inte funkar på henne så hon löper ändå, men det kan mycket väl vara så att hon saknar kattsällskap också. Överväg gärna att skaffa en kisse till så att hon får sällskap av sin egen sort.

Hon är inte ensam vi har en kompis till henne och dom har hållt ihop i flera år. Men det är säkert något med p-pillerna!
  • lennartsdotter

Det är inte alltid rekommenderad dos räcker för att få stopp på ett löp. Ska man avbryta ett löp brukar det behövas 1 piller/dag tills löpet är väck. Har man sedan en lite jobbigare katt kan man vara tvungen att fortsättningsvis ge den 1 piller tex. var tredje dag istället för 1 ggr/veckan för att hon inte ska börja löpa igen.

Jag tippar på att din hona löper. Hon uppvisar alla tecken på det.

• Mickan21

Tyvärr blev det ingen kastrering! Hon har tydligen ett blåsljud på hjärtat så dom  ville inte riskera att söva henne. Så om en månad ska vi göra ett ultraljud på hjärtat och om det då visar att det inte är så farligt så söver dom henne då. Så typiskt. Har haft väldigt otur med mina djur och den vanliga veterinären vi går till har inte märkt detta på henne :(

Hon visar inga symptom på att hon har blåsljud men samtidigt sa dom att katter kan det vara svårt att märka på. Men eftersom hon har haft en kull och klarat förlossningen så trodde dom att det inte skulle vara allt för stort. Min lilla höna :(

Vet att man kan avbryta löp! Men inte med dessa p-piller vi har. Tyvärr har vi den sorten man inte kan avbryta med och eftersom det står i fass att man inte ska avbryta med dom tabletterna så rekomenderade inte djursjukhuset att vi skulle göra det!     

• lennartsdotter
    Mickan21 skrev 2011-09-27 21:41:53 följande:
    Vet att man kan avbryta löp! Men inte med dessa p-piller vi har. Tyvärr har vi den sorten man inte kan avbryta med och eftersom det står i fass att man inte ska avbryta med dom tabletterna så rekomenderade inte djursjukhuset att vi skulle göra det!     
    Promon och Perlutex innehåller samma verksamma substans, i samma koncentration så jag har väldigt svårt att se skillnaden. Det står inte i FASS att man inte ska avbryta löp hos katt med Perlutex. Det nämns öht inte vilket ju såklart kan tolkas på olika sätt. På den tid då Perlutex hette Gestapuran (läkemedlet har inte förändrats, bara namnet) är jag dock ganska säker på att instruktioner av avbrytande av löp stod med i bipackssedeln.

Veterinärer rekommenderar så gott som aldrig att man avbryter ett löp. De rekommenderar överlag inte p-piller alls. Det ligger lite på ägaren om man står ut med ett nerpissat hem och/eller sömnlösa nätter fram till kastreringen.
  • Mickan21
    lennartsdotter skrev 2011-09-27 23:29:57 följande:
    Promon och Perlutex innehåller samma verksamma substans, i samma koncentration så jag har väldigt svårt att se skillnaden. Det står inte i FASS att man inte ska avbryta löp hos katt med Perlutex. Det nämns öht inte vilket ju såklart kan tolkas på olika sätt. På den tid då Perlutex hette Gestapuran (läkemedlet har inte förändrats, bara namnet) är jag dock ganska säker på att instruktioner av avbrytande av löp stod med i bipackssedeln.

Veterinärer rekommenderar så gott som aldrig att man avbryter ett löp. De rekommenderar överlag inte p-piller alls. Det ligger lite på ägaren om man står ut med ett nerpissat hem och/eller sömnlösa nätter fram till kastreringen.

Nej fast i detta fallet var det dom som sat att jag skulle avbryta löpet och det var då jag sa att enligt perlutex så strå det inget om att man ska avbryta löp hos katt på bipacksedeln. Där emot hund skulle det gå bra på. Men dom vågade inte säga att jag skulle avbryta med dom i alla fall.

Fast det står " Behandlingen insättes 5 dagar före väntat löp." så det tar jag som att man inte ska avbryta löpet med dessa? Men sen hur fasen ska man veta 5 dagar innan att katten ska börja löpa?!
Svar på tråden Min honkatt har börjat kissa inne efter kattungarna lämnade hemmet?!