• pindile

riskettan, är det samma som handledarutbildning?

Dum fråga kanske, men läste någonstans att riskettan är samma sak som handledarutbildningen man genomgår med sin  handledare innan man börjar övningsköra......

jag har gått 3 timmars kursen med min handedare och har till dec på mig innan jag mste gå om kursen igen, då det snart är 5 år sedan.

Försöker nu hinna klart med mitt körkort tills dess.

Antar att jag inte har sån tur utan att jag måste boka in riskettan också ni innan jag bokar för uppkörning?        

• Svar på tråden riskettan, är det samma som handledarutbildning?
  • evolyn

Nej riskettan är nåt annat och handlar om alkohol och droger!

• Tristani

Handledar utbildning är inte samma som riskettan! Riskettan går du hos en bilskola uran din handledare!

• evolyn

Du måste göra riskettan innan teoriprovet också annars får du inte göra provet!

• seandra82

handled utb handlar om den som kör privat med dig skall bli en bra sk pedagog åt dig å förklarar bra hur bilen beter sig när du kör då är det bara ni två i bilen. 

risk1 handlar om som tidigare skrev om alkohol o droger o en massa små filmsnuttar å med syfte att man skall tänka sig om 2 ggr att inte köra ex, missbruka narkotika när du kör,köra  full . å vilka risker som finns med detta .

• 2 prinsar 1 prinsessa

Riskettan handlar om Risker i trafiken, alkohol droger farter m.m Det är inte samma som handledarutb. Risktvåan är halkan. Tog körkort för 5 månader sedan

• EllanEriksson

Mamma till 2 pojkar har rätt.. Håller på med mitt körkort och gjorde halkbanan 9e september..
    Nej det är inte samma, gjorde riskettan i augusti...

Riskettan handlar om risker i trafiken gällande alkohol, trötthet och droger.. Risktvåan handlar om att kontrollera bilen under halka :)

• pindile

ok tack för svar:)  det va väl det jag tänkte......läste  bara på nån sida när jag googlade runt och blev lite fundersam....

att riskettanm o risktvåan e två helt olika saker hade jag redan räknat ut ;) men tack för påminnelsen....

kan man boka riskettan som privatist el måste man vara inskriven på skolan för att boka tid?  eftersom kursen hålls på skolan menar jag?    

• pindile

aha ok, men man måste inte vara inskriven på den skolan då alltså, utan kan bara boka kursen?

Svar på tråden riskettan, är det samma som handledarutbildning?