• Anonym

Kan man byta suppleant innan tidens slut?

Hej, sitter "av misstag" i en förening. Vid ett årsmöte tidigare i år så fattades det en suppleant och för att vi skulle kunna gå vidare med mötet var vi tvungna att klubba en till suppleant, ingen ville och jag erbjöd mig eftersom att de sa att jag inte hade någon större roll i föreningen, och inte var tvungen att vara med vid varje möte (som hålls en gång i månaden och jag bor över en timma därifrån i resväg....). De sa då till mig att de få gånger jag skulle behöva var med om det var (minns inte riktigt exakt antal) en tre stycken personer innan mig inte kunde komma. Det lät väl okej tycker jag. Nu har det förstås uppkommit massa tjafs och de som ska vara där innan mig är det inte, plus att en blivit "mammaledig" från föreningen - och vips blev det tjafs med mig. Jag har ingen som helst lust att åka dit egentligen men insett vad jag satt mig i... Jag har bara svårt att få ihop tiden med djur, barn, plugg och jobb. Hade det varit nästgårds hade det ju gått att pussla ihop lättare - vilket jag sagt till dom.

Jag sitter tydligen på två år, kan man vid årsmötet redan nästa år välja en ny suppleant eller är jag tvungen att sitta kvar...?

• Svar på tråden Kan man byta suppleant innan tidens slut?
  • Kjell2

Kolla stadgarna men normalt sett borde det inte vara något problem. Var dock tydligt att du avgår.

• Vildand

Du kan avgå som suppleant när du vill.

• Anonym
    Kjell2 skrev 2011-09-22 10:17:05 följande:
    Kolla stadgarna men normalt sett borde det inte vara något problem. Var dock tydligt att du avgår.
    Enligt ordförande sitter jag 2 år, och då "sitter jag två år".
    Verkar himla konstigt. Ska kolla upp stadgarna... :)
  • Vildand
    Anonym skrev 2011-09-22 10:19:09 följande:
    Fast vill man inte fortsätta kan man inte bli tvingad. Det kan ju hända vad som helst. Man kan flytta till en annan del av landet eller ett annat land, man kan byta arbete och få såna arbetstider att det är omöjligt att vara med på möten, man kan drabbas av sjukdom osv. En förening kan inte hindra att dess styrelsemedlemmar hoppar av. Men ditt förhållande med föreningens styrelse kan ju bli lite knackigt.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2011-09-22 10:19:09 följande:
    Du kan alltid sluta gå på möten och skita i allt.
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2011-09-22 10:24:55 följande:
    Du kan alltid sluta gå på möten och skita i allt.
    Det är oerhört taskigt Glad Undrar bara hur lagen är...
  • Kjell2
    Anonym skrev 2011-09-22 10:26:38 följande:
    Det är oerhört taskigt Glad Undrar bara hur lagen är...
    En del av lagen säger att som medlem av styrelsen är man ansvarig för de beslut som föreningen fattar inför medlemmarna. Blir dock lite osäker hur det funkar med suppleanter
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2011-09-22 10:31:47 följande:
    En del av lagen säger att som medlem av styrelsen är man ansvarig för de beslut som föreningen fattar inför medlemmarna. Blir dock lite osäker hur det funkar med suppleanter
    Måste man inte klubba en nu suppleant på ett årsmöte inför alla medlemmar tro?
  • Vildand
    Kjell2 skrev 2011-09-22 10:31:47 följande:
    En suppleant som inte deltar är inte ansvarig för några beslut som tas.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2011-09-22 10:32:48 följande:
    Måste man inte klubba en nu suppleant på ett årsmöte inför alla medlemmar tro?
    Vanligtvis väljs styrelse, inklusive suppleanter, på årsmötet. Vilka som ska/får  delta och rösta samt detaljer får du kolla i stadgarna.
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2011-09-22 10:36:30 följande:
    Vanligtvis väljs styrelse, inklusive suppleanter, på årsmötet. Vilka som ska/får  delta och rösta samt detaljer får du kolla i stadgarna.
    Okej tack! Måste kolla upp stadgarna....
  • Waldo

Du har rätt att avgå under löpande period, inga problem

Som supplenat behöver man inte närvara på alla möten, utan ska egentligen träda in när någon är frånvarande och liknande
    Detta brukar vara gängse förfarande i alla föreningar
    Eftersom ni har full styrelse ställer din avgång inte till några problem

• Anonym
    Waldo skrev 2011-09-22 10:55:22 följande:
    Du har rätt att avgå under löpande period, inga problem

Som supplenat behöver man inte närvara på alla möten, utan ska egentligen träda in när någon är frånvarande och liknande
    Detta brukar vara gängse förfarande i alla föreningar
    Eftersom ni har full styrelse ställer din avgång inte till några problem
    Vid årsmötet trodde jag på vår förening och att min post inte "behövdes".
    Men självklart hoppar jag in i fall att, någon gång, det blir tight på folk.
    Att jag inte behövde sitta och åka dit och delta... Det går ändå många timmar att sitta och åka,
    vara på möte och åka tillbaka. Men nu har det visat sig att medlemmarna i styrelsen är sjuka, gång
    på gång, får förhinder - blir mammalediga utan ersättare(?!) så att min post blev helt plötsligt viktig
    och jag behöver vara där varje gång....
  • Occam

Instämmer med Waldo, du kan avgå löpande. Skicka ett brev till ordföranden (ställt till styrelsen) och meddela din omedelbara avgång eller gå till nästa styrelsemöte och avgå på plats (be att få det protokollfört).

Om du tycker att det känns oansvarigt så meddela att du avgår i anslutning till nästa årsmöte (vid lämpligt valt tillfälle, senast så att valberedningen hinner hitta en ersättare). 

I många föreningar där man omväxlande på de årliga årsmötena väljer än den ena halvan av styrelsen, än den andra, på "två år" är det ofta inte stadgefäst, utan mer någon slags markering att man minsann bör sitta två år till för kontinuitetens skull. Årsmötet har i de fallen utan krusiduller rätt att avsätta även sådana som inte "är uppe för omval" ...   

Kan tillägga också att frågan om "vad lagen är?" inte går att besvara, ity ideella föreningar har inte någon lag som reglerar dem (på det sätt som exempelvis aktiebolag har). Rättsfrågor kring idella föreningar styrs helt och hållet av tradition och god sed, i de sällsynta fall där tingsrätt har blivit inblandade i tvistefrågor rörande föreningars inre liv har man (har jag hört) ofta försökt resonera med ledning av tradition och god sed samt ibland gjort analogitolkningar av exempelvis aktiebolagslagen.

Svar på tråden Kan man byta suppleant innan tidens slut?